شطرنج تاریخی در بورس تهران

به گزارش شیوا مارکت، بورس تهران روز گذشته بیستمین روزی بود که بدون وقفه با رشد شاخص کل همراه شد. دیروز برای دقایقی بازار سهام تصمیم گرفت تا استراحت کند و از این رو خلاف روزهای معاملاتی گذشته با افزایش عرضه ها روبرو شد. این شرایط اما حدود یک ساعت بیشتر ادامه پیدا نکرد و معامله گران بار دیگر شاهد افزایش تقاضا به ویژه به سبب افزایش جذابیت با کاهش نسبی قیمت سهم ها بودند. شرایطی که سبب شد تا ضمن رشد حدود 23هزار واحدی شاخص سهام، ارزش معاملات خرد سهام نیز به رکوردی تاریخی دست یابد. به عبارتی دیگر رژه نقدینگی در تالار شیشه ای چنان پرصلابت شده است که هر گونه افزایش عرضه در مقابل زورآزمایی خریداران را به دنبال دارد. دیروز این تقابل شدید سبب شد تا مجموع ارزش معاملات خرد در دو بازار بورس و فرابورس از 20 هزار میلیارد تومان فراتر رود که نظیری برای آن در نیم قرن فعالیت بازار سهام دیده نمی گردد.

شطرنج تاریخی در بورس تهران

مقاومت روانی شاخص یک میلیونی؟

به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته هر چند شاخص سهام پیروز به ارتقای 4/ 2 درصدی شد اما همان طور که پیش بینی می شد هر چه به ابرکانال یک میلیون واحد نزدیک تر می گردد، بار روانی بیشتری بر معامله گران بازار تحمیل می نماید. این موضوع به خوبی در رفتار روز گذشته بورس بازان دیده شد. جایی که خلاف رویه گذشته در همان دقایق ابتدایی معاملات شاهد افزایش فشار عرضه و تعدیل نسبی مقدار شاخص کل بودیم. جدا از نزدیک شدن شاخص کل به مرز یک میلیون واحد، شناسایی سود بعد از کسب سودهای عجیب در ماه های اخیر نیز در افزایش صبحگاهی عرضه ها بی تاثیر نبود. هرچند در ادامه قدرت ورودی نقدینگی بار دیگر به سرکوب عرضه برخاست و نتیجه این تقابل جدی میان عرضه و تقاضا عبور ارزش معاملات خرد سهام از مرز 14هزار میلیارد تومان بود که در تاریخ معاملات این بازار بی سابقه بود. در فرابورس ایران نیز دیروز شرایط مشابهی را شاهد بودیم و ارزش دادوستدهای خرد در این بازار (بازار اول، دوم و پایه) به حدود 6هزار میلیارد تومان رسید تا در مجموع دو بازار شاهد ردوبدل بیش از 20 میلیارد تومانی نقدینگی باشیم. در مجموع طی معاملات روز گذشته از مجموع 300 نماد معامله شده در بورس تهران، 169 نماد (معادل 56 درصد) در محدوده سبز تابلو به معاملات روزانه خود خاتمه دادند. این مهم در شرایطی رقم خورد که 105 نماد بورسی با مازاد تقاضا و صف خریدی به ارزش 7/ 13هزار میلیارد تومان همراه شدند و در مقابل تنها شاهد صف فروش 375 میلیارد تومانی در 53 نماد بورسی بودیم.

عرضه عظیم ادامه دارد

از روز یکشنبه پذیره نویسی نخستین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) دولتی مرتبط با سهام بانک و بیمه آغاز شد و دیروز برای دومین روز ادامه پیدا کرد. فروش عظیمی که برآورد می گردد به 16 هزار میلیارد تومان نقدینگی احتیاج داشته باشد و به دلیل تخفیف 20 درصدی دولت انتظار بر این است که با استقبال گسترده مردم روبرو گردد. جدا از سیاه و سفید این عرضه عظیم سهام دولتی اما موجی از گرایش عمومی افراد برای خرید این پذیره نویسی ایجاد شده است که حتی اشخاصی که پیش از این شناختی از بورس و سهام نداشتند با مراجعه به بانک ها درصدد خریداری باقی مانده سهام دولت در بانک های تجارت، ملت، صادرات و بیمه های البرز و اتکایی امین هستند که مقرر شده به وسیله واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) انجام گردد. پیش تر نیز در گزارش های دنیای اقتصاد اشاره شد که با توجه به سقف دو میلیون تومانی برای شرکت در این پذیره نویسی و البته ممنوعیت دوماه برای فروش بعید به نظر می رسد تا شاهد فشاری از این بابت بر معاملات بازار سهام باشیم. اما آنچه می تواند در ماه های آینده در نقش حامی بورس تهران برآید، صدور کد معاملاتی به منظور اجرای واگذاری عظیم سهام دولت و نیز آزادسازی سهام عدالت است. هر چند این مهم روزهای طلایی برای بازار سهام را نوید می دهد اما لازمه حصول آن ارتقای سامانه های معاملاتی است که روز گذشته بار دیگر با اختلال همراه بود. پذیره نویسی سهام بانکی تا 31 اردیبهشت ادامه دارد.

هسته همچنان خسته؟

دیروز نیز هسته معاملات بورس تهران با کندی و اختلال همراه بود و شکایت بسیاری از فعالان بازار را به همراه داشت. اختلالی که سبب شده بود تا معامله گران با ناهمخوانی شدید قیمت ها در سامانه بر خط کارگزاری ها و سایت اطلاع رسانی بورس روبرو شوند. این شرایط واکنش مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران را به دنبال داشت. روح الله دهقان در این خصوص به سنا گفت: کندی معاملات صبحگاهی روز دوشنبه در بورس به دلیل سنگینی سفارشات خرید بود و تا 10 دقیقه بعد از آغاز معاملات برطرف شد.

وی هرگونه اخلال در این زمینه را رد کرد و شرح داد: ابتدای صبح و در بازگشایی نمادها چون تعداد سفارشات خرید نمادهای بورسی بسیار زیاد بود، زمان بازگشایی که معمولا حدود 3 دقیقه طول میکشد، حدود 10 دقیقه به طول انجامید و بعد از این زمان شرایط عادی شد. به هر حال این فشار تحمیل شده بر سامانه معاملات سبب شد تا ناظر بازار تصمیم به وقفه معاملات سه نماد خگستر، فولاد و وتجارت در ابتدای بازار گرفته و از سرگیری معاملات این نمادها را به حدود ساعت 11 این روز موکول کند. در عین حال همچنان معاملات سهام تازه وارد بورس و فرابورس شامل صبا، شگویا و غگیلا در نبود شستا بعد از 12:30 انجام می گردد تا بار اضافی بر این هسته خسته وارد نگردد.

موج توقف های 20 و 50 درصدی

شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال 99 تا به امروز 28 روز کاری را سپری نموده است و در همین مدت کوتاه پیروز به ثبت رشد حدود 91 درصدی شده است. در این شرایط قیمت سهام نیز افسارگسیخته درحال رشد است. دیروز نیز تنها در بورس تهران شاهد وقفه معاملات 17 سهم به دلیل رشد بیش از 20 درصد در 5 روز معاملاتی با وقفه 60 دقیقه ای روبرو شدند. 14 بنگاه بورسی نیز در این روز پس از رشد 50 درصدی قیمت سهام خود در 15 روز معاملاتی به منظور برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی توسط ناشر متوقف شدند. شرایطی که احتمالا در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

بازگشایی قرمز بازار دنیای

روز گذشته در بازگشایی بازار دنیای شاهد افت بهای نفت و فلزات اساسی بودیم. به این ترتیب دیروز بهای نفت به علت نگرانی هایی درخصوص مازاد عرضه و احتمال تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا و تهدید اقتصاد دنیای کاهش پیدا کرد. نفت وست تگزاس اینترمدییت (WTI) تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 روز دوشنبه) با کاهش بیش از یک دلاری (معادل 2/ 5 درصد) به ازای هر بشکه نفت 75/ 18 دلار معامله شد. شاخص نفت برنت نیز 60 سنت (معادل 2/ 2 درصد) افت نموده و به 9/ 25 دلار در هر بشکه رسید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ازسرگیری اتهام زنی های مجدد خود علیه چین به دلیل شیوع کرونا ویروس، بیان نمود اعمال تعرفه را به عنوان یکی از راه های تلافی جویانه در نظر دارد. چین پیش از این هرگونه ادعا مبنی بر شیوع ویروس کووید-19 را بی اساس دانست. با تهدید دونالد ترامپ نگرانی ها درخصوص اختلاف تجاری آمریکا و چین و تاثیر آن بر بازار نفت تشدید یافته است. علاوه براین، کاهش تولیدات روزانه با لغو بعضی از محدودیت های تجارت در بعضی از ایالت های آمریکا و دنیا همراه شد. براساس گزارش بیکر هیوز، شمار سکوهای حفاری در هفته منتهی به اول مه 53 عدد کاهش داشته و در مجموع به 325 واحد رسیده که کمترین میزان از سال 2016 است.

قیمت تمامی فلزات پایه دیروز کاهشی بود. به طوری که بهای هر تن مس با افت 5/ 0 درصدی به 5089 دلار رسید. روی، آلومینیوم و سرب نیز دیروز به ترتیب با افت 8/ 0، 6/ 0 و 8/ 0 درصدی روبرو شدند. با توجه به شرایط شاخص های اقتصادی در اقتصادهای عظیم و تنش های گوناگون، تحلیلگران معتقدند شرایط بازارها در ماه جاری نمی تواند خیلی خوب باشد. اقتصاد دنیا در اوج بحران حاصل از همه گیری ویروس کرونا نهاده شده است. با این حال در بورس تهران سهام شرکت های کامودیتی محور که بیش از 60 درصد از کل ارزش بازار را در اختیار دارند، در راستا صعودی می تازند. شاهد این مدعا رشد 4/ 2 درصدی شاخص کل طی معاملات دیروز در برابر رشد 7/ 0 درصدی شاخص هم وزن با اثرگذاری یکسان نمادها بود. این شرایط اما مختص روز گذشته نبود و شاخص کل با اثرگذاری عظیمان نفتی و فلزی از ابتدای سال گوی سبقت را از نماگر هم وزن ربوده است. در این راستا در 28 روز سپری شده از سال 99، شاخص کل به رشد 91 درصدی رسیده است. نماگر هم وزن اما در همین بازه زمانی به رشد 76 درصدی بسنده نموده است.

همگام با بازیگران

در روزی که شاخص سهام صعود 4/ 2درصدی را تجربه کرد، بازیگران حقیقی برای سی و یکمین روز متوالی در نقش خریدار ظاهر شدند. در این راستا روز دوشنبه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون سهم به ارزش 1174 میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی ها افزوده شد. در میان 38 صنعت فعال بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی رقم خورد. به این ترتیب دیروز 553 میلیارد و 200 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی ها به سبد سهام معامله گران خرد افزوده شد. پس از آن نیز گروه فرآورده های نفتی با موضوع شبندر و شپنا شاهد خالص تغییر مالکیت 328 میلیارد و 400 میلیون تومانی در راستا حقوقی به حقیقی بودند. گروه سایر اقتصادی نیز دیروز مورد توجه معامله گران خرد بازار نهاده شدند و خالص خرید 177 میلیارد و 300 میلیون تومانی را رقم زدند.

در میان شرکت های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان در اولویت خرید معامله گران خرد نهاده شد. از این رو دیروز 206 میلیون و 260 هزار سهم فملی به ارزش 291 میلیارد و 500 میلیون تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه جا شد. در فولاد نیز حقیقی ها خالص خریدی به میزان 180 میلیارد تومان را رقم زدند. سهام پالایش نفت بندرعباس نیز دیروز مورد توجه بازیگران خرد بازار نهاده شد. در این نماد معاملاتی روز گذشته بیش از 94 میلیون و 670 هزار سهم شبندر به ارزش 160 میلیارد و 830 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی ها به سبد سهام معامله گران خرد افزوده شد.

در آن سوی بازار اما این نمادهای زیرمجموعه گروه رایانه بورس تهران بودند که مورد توجه معامله گران عمده نهاده شدند. این گروه دیروز شاهد جابه جایی حدود 63 میلیارد تومان نقدینگی در راستا حقیقی به حقوقی بود. همچنین دیروز در گروه بانک ها و موسسات اعتباری، 38 میلیارد و 300 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی ها افزوده شد. در میان شرکت ها اما سهام شرکت پتروشیمی شازند شاهد خالص تغییر مالکیت 80 میلیارد و 300 میلیون تومان به سمت پرتفوی حقوقی ها بود.

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19686

به "شطرنج تاریخی در بورس تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شطرنج تاریخی در بورس تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید