اهمیت پژوهش های نوآورانه و همکاری بین المللی در رتبه بندی جهانی

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC)، کارگاه یک روزه آشنایی با نظام های رتبه بندی در سطح ملی و بین المللی با حضور دکتر محمدجواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام، مدیر گروه رتبه بندی ISC و با شرکت اعضای هیئت رئیسه و بعضی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند برگزار گردید.

اهمیت پژوهش های نوآورانه و همکاری بین المللی در رتبه بندی جهانی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برنامه های حمایتی مختلف این پایگاه از جمله کیفیت بخشی به نشریات نمایه شده در ISC، بازنگری اساسی در شیوه نامه ثبت همایش های علمی و نمایه سازی آنها در سامانه ثبت همایش ها و نیز ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سه بخش دانشگاه های ملی، دانشگاه های کشورهای اسلامی و نیز رتبه بندی جهانی ISC را تشریح کرد.

دهقانی گفت: از آنجا که افزایش اثرگذاری یا کیفیت تحقیقات یکی از مسایل مهم برای دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی در جهان محسوب می گردد، در این سلسله کارگاه ها، راهکارهای ارتقای سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، مالی و دانشگاهی ارائه می گردد.

سرپرست ISC گفت: موارد یاد شده به طور مستقیم بر رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی و همچنین صندلی دانشگاه در عرصه های بین المللی اثر می گذارد. در حال حاضر بعضی از مهمترین شاخص ها برای سنجش میزان اثرگذاری یا مرجعیت علمی، میزان همکاری های بین المللی دانشگاه ها، بکارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فنآوری و نیز استفاده بیشتر از تولیدات علمی پژوهشگران به صورت استناد به تولیدات آنها در جهانست.

در ابتدای مراسم، دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند درباره برنامه های دانشگاه از جمله توجه به زیر ساخت های مهم از قبیل به روز کردن آیین نامه ها و بخش نامه های دانشگاه، ارتقای سطح فنآوری اطلاعات، تامین نیازمندی های پژوهشی دانشگاه، تغییر و تحول در شبکه کتابخانه ای، حمایت از استعدادهای درخشان، برنامه عملیاتی در جهت بین المللی کردن فعالیت های مختلف دانشگاه و اهمیت ورود دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی مطالبی را ارائه کرد.

این کارگاه توسط مدیر گروه رتبه بندی دکتر منصوره صراطی به همراه کارشناس ارشد گروه، سینا صفایی در دو بخش مختلف ارائه شد.

در بخش اول ضمن بیان لزوم توجه به ماموریت گرایی دانشگاه ها در تدوین شاخص های رتبه بندی، روش شناسی، معیارها و شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور بر اساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارایه و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بیرجند در هر معیار و شاخص به صورت مقایسه ای تعیین شد.

در بخش دوم، بعضی مباحث مرتبط با دانشگاه های تراز جهانی و شاخص های مختلف نظام بندی های بین المللی معتبر مانند رتبه بندی تایمز، شانگهای، لایدن و … بیان شد.

همچنین، در این کارگاه ارائه وضعیت دانشگاه های کشور در رتبه بندی های بین المللی و حضور 29 دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز و نیز 26 دانشگاه کشور در مجموع دانشگاه های برتر جهان در رتبه بندی لایدن مورد تجزیه و تحلیل نهاده شد.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه ضمن گفتگو، سؤالات خود را در مورد معیارها و شاخص های رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مطرح کردند که مدرسین کارگاه به پاسخگویی و ارائه توضیحات لازم پرداختند.

در سرانجام این کارگاه، جلسه حضوری با اعضای هیئت رییسه دانشگاه بیرجند صورت گرفت و راهکارهای ایجاد ارتباط با مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به منظور حمایت همه جانبه از دانشگاه مورد آنالیز و برنامه ریزی لازم برای این کار در دستور کار آنها نهاده شد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7845

به "اهمیت پژوهش های نوآورانه و همکاری بین المللی در رتبه بندی جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت پژوهش های نوآورانه و همکاری بین المللی در رتبه بندی جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید