اوباری، دریاچه ای شگفت انگیز در دل کویر لیبی

به گزارش شیوا مارکت، آشنایی با دریاچه اوباری لیبی | ubari lake libya

لیبی کشوری در آفریقای شمالی است که کمتر نام آن بر سر زبان ها برای مقصد گردشگری است، در حالی که گنجینه های بسیاری برای گردشگری در این کشور وجود دارد و برای کسانی که اهل سفرهای ماجراجویانه هستند بسیار مناسب می باشد. در جنوب غربی کشور لیبی منطقه ای به نام فزان وجود دارد که دارای شرایط جغرافیایی گرم و بیابانی می باشد. در این منطقه کویری با توجه به گرمای سوزانی که در آن وجود دارد دریاچه ای منحصر به فرد با چشم اندازه ویژه ای وجود دارد. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره دریاچه اوباری لیبی خدمتتان اطلاعاتی را بدهیم. اگر شما هم برایتان جالب است بدانید که این دریاچه چطور در میان دل کویر وجود دارد با ما در ادامه همراه باشید.

اوباری، دریاچه ای شگفت انگیز در دل کویر لیبی

دریاچه اوباری لیبی، یکی از جاذبه های مجذوب نماینده و دیدنی است که در دل کویری منطقه فزان قرار گرفته است و در محیطی کاملا گرم و بیابانی نور آفتاب را تلالو می دهد. این منطقه کویری حدودا 58000 کیلومتر مساحت دارد و پر از دشت و تپه های شنی ست و به همین دلیل لیبی به عنوان یکی از داغ ترین و خشک ترین کشورهای دنیا شناخته می گردد. قطعا بازدید از دریاچه اوباری لیبی تجربه متفاوتی از کویر را برایتان به ارمغان خواهد آورد و شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید به طوری که هم کویرنوردی داشته باشید و هم در کنار دریاچه اوباری لیبی لذت ببرید. قطعا این جاذبه یکی از شگفت انگیزترین و منحصر به فردترین مواردی است که می توانید در لیبی مشاهده کنید.

معمولا در یک بیابان انتظار دیدن دریاچه را نداریم اما در لیبی بیابانی پهناور و بزرگ هست که تعدادی دریاچه کوچک اما چشم نواز را در خود جای داده است. اینکه این تعداد دریاچه در این بیابان چه می نمایند ماجرایی است که به دریاچه بزرگ هزاران سال قبل برمی گردد. آن زمان که اینجا حاصلخیز بود و بارندگی زیادی داشت دریاچه به بیشترین مقدار وسعت خود رسید و 120 هزار کیلومتر مربع، بزرگی داشت. اما آب و هوای مرطوب تا همیشه دوام نداشت و کم کم تغییرات جوی رخ داد به طوری که در فاصله 3 هزار تا 5 هزار سال پیش قسمتی از ساهارا کم کم خشک و تبخیر شد. از آن دریاچه بزرگ دیگر چیزی باقی نماند به جز چند دریاچه کوچک که در میان شنزارهای بیابان پراکنده شده اند و البته چشم مقدارای دلفریبی را به وجود آورده اند.

دریاچه اورباری لیبی عمق چندان زیادی ندارد و ارتفاع آن به 7 تا 32 متر می رسد که با توجه به شرایط جغرافیایی که دارا هستند همین مقدار هم در حال خشک شدن است و امید است که مسئولان مربوطه تلاشی برای نگهداری این جاذبه ارزشمند لیبی بنمایند تا از نابود شدن آن جلوگیری نمایند. استفاده زیاد از آب های زیرزمینی و همینطور افزایش جمعیت باعث شده که آبی که هزاران سال پیش در اثر بارندگی های پشت سر هم در سفره های زیر زمینی ته نشین شده بود کم گردد. تقریبا 30 سال پیش بود که مسئولان لیبی پروژه بلندپروازانه ای را آغاز کردند تا یک رود بزرگ مصنوعی را ایجاد کرد تا آب های زیر زمینی این منطقه را به وسیله تعدادی لوله زیر زمینی بگیرد و بیابان را از حالت خشکی و بی آبی خارج کند.

داستان به وجود آمدن دریاچه اوباری لیبی

منطقه فزان حدود 200 هزار سال پیش دارای آب و هوای مرطوب و حاصلخیز بوده و رودخانه های کوچک و بزرگی در این ناحیه در جریان بوده اند؛ اما به مرور زمان با گرم تر شدن هوا این دریاچه کوچکتر و کوچکتر شد، اگر بخواهیم مساحت واقعی دریاچه اوباری را بگوییم در آن زمان به مقدار کل کشور جمهوری چک بوده که چیزی حدود 120000 کیلومترمربع می گردد. بین 3000 تا 5000 سال پیش فرایند خشک شدن سرزمین سرسبز و خرم فزان آغاز شد و صحرایی بی کران را پدید آمد، اما نکته جالبی که در این منطقه وجود دارد این است که دریاچه ای به نام اوباری هم اکنون از آن مساحت بزرگ به جای مانده است. البته لازم به ذکر است که اوباری معروف ترین دریاچه ای است که در این منطقه شناخته شده در حالی دریاچه های دیگری هم وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. آثار رسوب های دریایی را در این دریاچه زیبا همچنان قابل مشاهده است که نشان دهنده گرم شدن و تبخیر آب است. با توجه به گسترشی که بیابان ها در آفریفا دنبال کرده اند مسائل و خطرات زیست محیطی بسیاری را پدید آورده اند.

آشنایی با دریاچه های اوباری

همانطور که در بالا اشاره کردیم دریاچه های زیادی در این منطقه وجود دارد اما تمامی آن ها با نام اوباری خوانده می شوند، از همین رو در ادامه ما به آن های اشاره خواهیم کردیم.

دریاچه گبرون | Gaberoun: یکی از دریاچه هایی که در این منطقه وجود دارد دریاچه گبرون است، که نام آن به ترکیبی از دو واژه گبر به معنای قبر و رون به معنای آرون تشکیل شده است. گرمای آب این دریاچه به نسبت دیگر دریاچه ها موجود در این منطقه بیشتر است و در ساحل شمال شرقی آن فروشگاهی برای خرید سوغاتی وجود دارد. دریاچه بزرگترین دریاچه در میان مجموعه اوباری هم هست. در نزدیکی این دریاچه روستای کوچکی با دو مسجد و یک مدرسه وجود دارد و در بازدیدتان می توانید روستاگردی را هم در میان بیابان تجربه کنید. فروشگاه هایی برای خرید سوغاتی در این منطقه وجود دارد که می توانید در آن ها انواع جواهر و وسیله های زینتی را تهیه کنید.

دریاچه ماندرا | Mandara Lake: ماندرا دیگر دریاچه ای است که در این منطقه وجود دارد و ولی ویژگی منحصر به فردی ندارد.

دریاچه ام الما | Umm al-Maa: نام آن به معنای مادر آب ها است و اشاره به بزرگی این دریاچه ها دارد. ام الما هم اکنون در معرض خطر خشک شدن واقع شده است.

امکانات اقامتی در اطراف دریاچه اوباری

یکی از مسائل بسیار مهمی که در سفر به منطقه ها کویری با آن روبرو هستید خورد و خوراک و محلی برای اقامت است. از همین رو کمپ های بسیاری در این منطقه ها کویری وجود دارد که می توانید شب را در آن ها سپری کنید. اما این کار در بیابانی که با آن آشنایی ندارید کاری عاقلانه ای نیست و ما پیشنهاد می کنیم که حتما راهنمایی همراهتان باشد. با توجه به مسائل کمبود آبی که در این منطقه وجود دارد بهتر است که همراه خودتان مقداری غذا و آب داشته باشید. راهنمایان و مسئولان تور هم غذای شما را تامین خواهند کرد و هم با برپایی چادرهای باکیفیت و امن محل خواب مناسبی در اختیار شما قرار می دهند.

حتما توجه داشته باشید! برای بازدید از این منطقه باید همراه خودتان آب آشامیدنی، عینک آفتابی، لباس نخی و خنک، کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابگیر داشته باشید.

دلیل شوری بیش از حد آب این دریاچه ها چیست؟

آب این دریاچه ها همیشه در حال تبخیر است و از طرفی هیچ رودخانه ای هم به این دریاچه وارد نمی گردد چون کلا در لیبی رودی بزرگ و قدیمی که چندین سال از عمرش بگذرد وجود ندارد. همه این مسائل دست به دست هم داده اند تا دریاچه پر از مواد معدنی حل نشده باشد. شدت شوری آب این دریاچه ها در حدی است که تعدادی از آن ها حتی از آب دریاها هم تا 5 برابر شور ترند. در بعضی از این دریاچه ها جلبک هایی است که در برابر نمک مقاوم هستند و به همین دلیل این دریاچه ها تغییر رنگ داده اند و تبدیل به دریاچه هایی با رنگ قرمز خونی شده اند.

بهترین فصل سفر به دریاچه اوباری

به طور کلی لیبی و منطقه ها اطراف آن در تمام طول سال آب و هوای ساکنی دارند و در فصل های متلف تغییری در آب و هوای این منطقه شاهد نخواهید بود. بدون شک مکانی که در بهترین حالت 8 میلی متر باران دارد تفاوتی هم در دمای هوایش به وجود نمی آید. بنابراین هر زمان از سال که برای شما مناسب باشد بهترین زمان برای بازدید از دریاچه اوباری است.

دسترسی به دریاچه اوباری لیبی

به منظور دسترسی به دریاچه اوباری لیبی حدود 120 کیلومتر از شهر سبها دورتر است و گردشگرانی که علاقه ای به دیدن دریاچه اوباری دارند باید به سبها بفرایند و از آن جا راه های رسیدن به دریاچه را جستجو نمایند پیشنهاد می کنیم که حتما به همراه راهنماهای محلی به سمت این دریاچه بروید.

آدرس: Libya, Wadi al-Hayah, Sabah area, Obari lake

منبع: الی گشت
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29817

به "اوباری، دریاچه ای شگفت انگیز در دل کویر لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوباری، دریاچه ای شگفت انگیز در دل کویر لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید