ایران در رتبه سوم تعداد محصولات نانویی صنعت ساخت وساز در جهان

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران، آنالیز های صورت گرفته در بانک اطلاعاتی استت نانو نشان می دهد که مصالح ساختمانی (masonry materials) بیشترین سهم را نانومحصولات درج شده در این پایگاه در بخش صنعت ساختمان دارد. 990 محصول از 525 شرکت در بخش مصالح ساختمانی در بانک اطلاعاتی این پایگاه ثبت شده است.

ایران در رتبه سوم تعداد محصولات نانویی صنعت ساخت وساز در جهان

صنعت ساخت و ساز یکی از صنایع مهم و اولویت دار در کشور بوده که کوشش شده از فناوری نانو برای ارتقاء این صنعت استفاده گردد. در حال حاضر نانومحصولات متعددی در داخل کشور برای این صنعت فراوری می گردد. ارتقاء محصولات صنعت ساخت وساز با بهره گیری از فناوری نانو و توسعه پوشش های نانو مقاوم در برابر خوردگی از جمله محورهایی است که کوشش شده تا از فناوری نانو برای بهبود صنعت ساخت و ساز استفاده گردد.

بانک محصولات استت نانو در حال حاضر 1154 محصول در صنعت ساخت و ساز را از 612 شرکت مختلف ثبت نموده است که این محصولات در 49 کشور مختلف دنیا فراوری و به بازار عرضه می شوند. در این میان مصالح ساختمانی با 990 محصول از 525 شرکت بیشترین سهم را در این صنعت به خود اختصاص داده و در رتبه دوم مواد ساختاری (structural materials) با 89 محصول و بخش تزئینی (Decoration) با 75 محصول قرار دارند.

در صنعت ساخت و ساز، از منظر تعداد محصولات، کشورهای آمریکا با 227 محصول، آلمان با 151 محصول و ایران با 64 محصول در رتبه های اول تا سوم در این بانک اطلاعاتی هستند.

اما فناوری نانو چگونه می تواند در صنعت ساخت و ساز روی بهبود و ارتقاء محصولات اثرگذار باشد؟ فراوری مواد قوی تر و بادوام تر یکی از اثرات فناوری نانو در این صنعت است. نانومواد را می توان به مصالح ساختمانی مانند بتن، فولاد و شیشه افزود تا استحکام و دوام آنها را افزایش داد. به عنوان مثال افزودن نانوذرات به بتن می تواند مقاومت فشاری و استحکام آن را تا 20 درصد افزایش دهد که این کار به وسیله تعاونی دانش بنیان انبوه سازی مسکن بهدیس سامان امین صورت گرفته است. بعلاوه نانوذرات امکان ایجاد مقاومت در برابر نفوذ و جذب آب را در بتن فراهم می نمایند، کاری که شرکت آپتوس ایران برای محصولات خود انجام داده است.

از دیگر اثرات فناوری نانو در صنعت ساختمان می توان به ایجاد خاصیت خودترمیم شوندگی اشاره نمود. با این ویژگی، مصالح ساختمانی می توانند ترک ها و سایر آسیب ها را به طور اتوماتیک ترمیم نمایند. این فناوری می تواند هزینه های نگهداری را تا حد زیادی کاهش داده و طول عمر ساختمان ها را افزایش دهد.

بهبود عایق ها، کاهش اتلاف گرما و افزایش راندمان پنل های خورشیدی، ساختمان ها را از نظر انرژی کارآمدتر می نماید. گروه پوشش های محافظ پایه آب پاوان، پوشش عایق حرارت حاوی مواد نانوساختار فراوری می نماید. شرکت پاکان آتیه نانو دانش نیز محصولات عایق فراوری و به بازار عرضه می نماید.

شرکت های متعددی نیز در بخش ایجاد پوشش های تزئینی و آب گریز در کشور فعالیت دارند که با یاری فناوری نانو پوشش های با دوام بالا برای محصولات ساختمانی فراوری می نمایند که می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر آنها را در اینجا جستجو کنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 خرداد 1402 بروزرسانی: 23 خرداد 1402 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30078

به "ایران در رتبه سوم تعداد محصولات نانویی صنعت ساخت وساز در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در رتبه سوم تعداد محصولات نانویی صنعت ساخت وساز در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید