این بیماری بچه ها را جدی بگیرید

به گزارش شیوا مارکت، روانشناس بچه ها استثنایی گفت: اوتیسم یک اختلال عصبی - رشدی است که در 3 سال اول زندگی کودک خود را نشان می دهد و چون علت مشخصی ندارد، درمان مشخصی نیز ندارد.

این بیماری بچه ها را جدی بگیرید

به گزارش خبرنگاران، سحرانه جوادی آسایش، روانشناس بچه ها استثنایی در تبادل نظر با فارس درباره بیماری اوتیسم بیان داشت: اوتیسم یک اختلال عصبی -رشدی است که در 3 سال اول زندگی کودک خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در مورد ارتباط و تعامل کودک دچار مسائلی می شود و رفتارهای کلیشه ای یا رفتارهایی از خود نشان می دهد که با بچه های که رشد نرمال دارند، متفاوت است.

این روانشناس بچه ها استثنایی اضافه نمود:این بچه ها اگر در همان 3 سال اول زندگی شناسایی شوند و بلافاصله مداخلات توانبخشی صورت گیرد، شدت اختلال کمتر خواهد بود.

جوادی اضافه نمود: اما اگر منتظر باشند که این کودک سالم بوده و خود بخود خوب می شود و هیچ اقدامی ننمایند، متاسفانه روز به روز طیف بیماری به سمت شدیدتر حرکت می نماید.

این روانشناس بچه ها استثنایی درباره علائم این بیماری،گفت:بیشتر بچه ها اوتیسمی تعاملات ضعیفی دارند؛مثلا وقتی صدایشان می کنید توجه نکرده و ارتباط چشمی برقرار نمی نمایند و نمی توانند به اندازه کودکی که رشد نرمالی دارد واضح صحبت نمایند و بتوانند یک گفت وگویی را تا خاتمه انجام دهند.

وی تأکید کرد:بنابراین خیلی مهم است خانواده ها رفتارهای یک کودک اوتیسمی را بدانند و بلافاصله در جهت مداخله درمانی اقدام نمایند؛ البته چون علت مشخصی ندارد، درمان مشخصی نیز ندارد.

جوادی گفت: رفتارهای کلیشه ای خاصی دارند؛ مانند بال بال زدن،پریدن و دور خود چرخیدن؛ در نتیجه وقتی مادری متوجه می شود که فرزند زیر سه ساله اش را صدا می نماید اما به سمتش برنمی شود و درک دستوری نداردمثلا برو آب بیاور ندارد؛ اینها مواردی است که باید شک کند.

وی متذکر شد:همچنین اگر گفتاری دارد اما گفتار کودک ادامه پیدا نمی نماید و اگر هم در حد محدود گفتاری داشته باشد و دوباره آن را تکرار می نماید؛ بنابراین بچه ها اوتیسمی به لحاظ گفتاری و ارتباطی دچار مشکل می شوند.

این روانشناس بچه ها استثنایی درباره خیره شدن بچه ها اوتیسمی به لباسشویی،ابراز داشت: کلا به چرخش علاقه دارند و این بر می شود به حرکات کلیشه ای که دارند؛ یا خودشان را می چرخانند یا دوست دارند چیزهایی را بچرخانند؛ مثل تسبیح . اینها به خاطر تغییرات سیناپسی است که در مغز اتفاق می افتد.

جوادی توضیح داد: اختلالات اوتیستیک سه طیف خفیف، متوسط و شدید دارد و به ترتیب به سمت خفیف که می رویم درگیری های شناختی کمتر می شود و در طیف شدیدتر مسائل شناختی بیشتر است.

وی درباره اینکه آیا این بیماری درمانی دارد؟، گفت: چون علت مشخصی ندارد، درمان مشخصی نیز ندارد؛ بلکه تنها راه مداخله، توانبخشی مثل کار درمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی است که باید بلافاصله صورت گیرد تا کودک را از جهانیی که خودش در آن زندگی می نماید بیرون بیاورد و به جهانی محیطی جلب توجه کند.

این روانشناس بچه ها استثنایی گفت: از خانواده ها درخواست داریم در حال حاضر که جهانی دیجیتال است بچه ها را جلوی تلویزیون،موبایل و لپ تاب رها ننمایند؛چراکه خود بخود آنها را به سمت در خود ماندگی سوق می دهیم و خیلی حواس شان باشد بچه ها به بازی، توجه محیطی و ارتباط احتیاج دارند و باید با کودک ارتباط برقرار نمایند.

جوادی یادآور شد: اینکه یک کودک سه چهار ساله روبروی تلویزیون نشسته و همه آفرین می گویند اصلا کار درست و خوبی نیست؛ بلکه توصیه می کنیم آنها را از این جهان بیرون بیاورند و تا ارتباط را یاد گیرند و اگر علائم یاد شده را دیدند، حتما اقدام نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29480

به "این بیماری بچه ها را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بیماری بچه ها را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید