با استفاده از هوش مصنوعی می توان سرعت عکس برداری MRI را افزایش داد

به گزارش شیوا مارکت، گروهی از محققان فیسبوک در همکاری با پزشکان Langone Health دانشگاه نیویورک پیروز به استفاده از هوش مصنوعی در عکس برداری MRI شده اند. استفاده از هوش مصنوعی باعث می گردد که بتوان از این روش عکس برداری با سرعت بسیار بالاتری در کنار همان دقت قبلی استفاده کرد.

با استفاده از هوش مصنوعی می توان سرعت عکس برداری MRI را افزایش داد

محققان فیسبوک و پزشکان دانشگاه نیویورک اعلام کردند که با استفاده از هوش مصنوعی می توان سرعت عکس برداری MRI را افزایش داد.

مقایسه عکس ها گرفته شده با این روش جدید و عکس های گرفته شده با روش مرسوم، نشان می دهد که این عکس ها آن قدر به یکدیگر شبیه هستند که بیشتر پزشکان نمی توانند فرق این عکس ها را متوجه شوند.

دو عکس پایین از یک زانوی آسیب دیده، گرفته شده است. با وجود داشتن یک تفاوت عظیم، این دو عکس بسیار شبیه به یکدیگر هستند. تنها تفاوت موجود در این عکس ها استفاده از MRI همراه با یاری هوش مصنوعی در عکس سمت چپی است که با سرعت بیشتری نسبت به عکس سمت راستی ثبت شده است.

پزشکان با استفاده از عکس های گرفته شده با روش عکس برداری MRI می توانند که بیماری های مختلفی از آسیب دیدگی های زانو تا تومورهای سرطانی را تشخیص دهند. عکس های گرفته شده با استفاده از MRI به گونه ای هستند که به راحتی می توان در آن ها اندام های داخلی، عضلات و بافت های مختلف بدن را از یکدیگر تشخیص داد.

با وجود مزیت های فراوان MRI، یکی از معایب اصلی این روش عکس برداری مدت زمان لازم برای تهیه عکس با دقت بالا از بدن است. در هنگام عکس برداری، افراد بیمار مجبور هستند تا مدت زمان زیادی، حتی تا یک ساعت، در یک محیط بسته و بدون حرکت باقی بمانند.

انجام این کار باعث می گردد که بعضی از بیماران در هنگام دریافت عکس های MRI احساس نارضایتی نمایند و استفاده از روش های سریع تر را ترجیح دهند. همچنین، پزشکان برای دریافت عکس MRI از بچه ها با مشکل رو به رو هستند.

  • چرا هوش مصنوعی نتوانست دنیا را از بحران کرونا نجات دهد؟

استفاده از هوش مصنوعی با سرعت بخشیدن به عکس برداری، باعث می گردد که علاوه بر تجربه ی بهتر بیماران در هنگام عکس برداری، از این روش عکس برداری هم بیشتر استفاده گردد. علاوه بر این مزیت ها، در صورت استفاده از هوش مصنوعی مدت زمان انتظار بیماران در مراکز عکس برداری کاهش می یابد و هزینه های درمانی هم کمتر می گردد.

محققان فیسبوک در این پژوهش که با همکاری پزشکان دانشگاه نیویورک اجرا شده است، توانستند که از پتانسیل هوش مصنوعی در این روش عکس برداری استفاده نمایند. در گذشته هم شاهد استفاده از هوش مصنوعی در زمینه های مختلف پزشکی بوده ایم.

از جمله استفاده های هوش مصنوعی در پزشکی می توان به استفاده از ربات های جراح، پیش بینی کردن خطر ابتلا به سرطان در یک فرد و تجزیه وتحلیل عکس های پزشکی اشاره نمود.

Larry Zitnick که در این پژوهش مسؤولیت راهنمایی گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی فیسبوک را بر عهده داشته است، درباره این تحقیق گفت محققان این شرکت علاقه مند هستند که در حوزه های پزشکی هم فعالیت نمایند. این محققان می خواهند که با استفاده از هوش مصنوعی، بعضی مسائل و موانع موجود در زمینه های پزشکی را، حل نمایند.

برای کاهش دادن زمان عکس برداری MRI، محققان فیسبوک هوش مصنوعی را توسعه داده اند که می تواند با استفاده از اطلاعات کمتری عکس نهایی را فراوری کند. با وجود استفاده از اطلاعات کمتر، عکس های نهایی بسیار دقیق هستند وگرنه استفاده از این روش و فراوری عکس هایی با دقت پایین باعث اشتباه در تشخیص پزشکی خواهد شد.

در واقع محققان فیسبوک با استفاده از هوش مصنوعی توسعه داده شده، می توانند به جای استفاده از 1000 قطعه، تنها با استفاده از 250 قطعه، پازل نهایی که همان عکس MRI است را بسازند.

دکتر Michael Recht استاد دانشگاه و مدیر بخش رادیولوژی در Langone Health دانشگاه نیویورک که با تیم تحقیقاتی فیسبوک در این پژوهش همکاری داشته است، درباره این پژوهش گفت آن ها برای آنالیز کارایی این روش عکس برداری جدید، از زانوی 108 بیمار با استفاده از این روش، عکس گرفته اند.

استفاده از روش عکس برداری MRI به صورت عادی باعث می گردد که فرایند عکس برداری از زانوی هر بیمار بین 8 تا 11 دقیقه زمان ببرد. زمانی که آن ها هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط فیسبوک را در عکس برداری MRI ادغام کردند، توانستند که مدت زمان عکس برداری را به 4 تا 6 دقیقه کاهش دهند. نتایج این پژوهش در مجله علمی American Journal of Roentgenology چاپ شده است.

  • هوش مصنوعی MIT تصمیم می گیرد تا بیماری را تشخیص دهد یا آن را به پزشک بسپارد

با وجود اینکه به نظر می رسد این کاهش زمان آن قدرها هم چشم گیر نباشد، اما نتایج اولیه این پژوهش بسیار امیدوار نماینده هستند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که مدت زمان فرایند عکس برداری MRI با توجه به قسمتی از بدن که پزشکان می خواهند به آنالیز آن بپردازند، تغییر می نماید.

Recht که متخصص عکس برداری از قسمت های عضلانی و استخوانی بدن است، درباره ی پیشرفت اجرا شده در این پژوهش می گوید: زمانی که یک بیمار دچار سکته مغزی گردد (در این حالت خون به درستی به بعضی از قسمت های مغز نمی رسد) انجام شدن بعضی کارهای پزشکی حتی چند دقیقه زودتر می تواند فرق میان مرگ و زندگی فرد را تعیین نمایند. ما احتمال می دهیم با استفاده از این روش، بتوان به شکل سریع تری عکس های مورد نظر را از بافت مغز را ثبت کرد. حتی اگر بتوان این کار را با سرعت 3 تا 4 برابری نسبت به قبل انجام داد، می توانیم زمان بسیار زیادی را در هنگام عکس برداری صرفه جویی کنیم که در نهایت به نفع بیمار خواهد بود.

در روش عکس برداری MRI، دستگاه عکس برداری با استفاده از میدان های مغناطیسی قوی و همچنین موج های رادیویی به دریافت عکس از اندام های داخلی بدن می پردازد. همان گونه که می دانید بیشتر بافت بدن از آب تشکیل شده و هر مولکول آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است.

زمانی که اتم هیدروژن موجود در مولکول آب، در معرض میدان مغناطیسی قرار می گیرد، از خود موج هایی را با فرکانس تعیین، منتشر می نماید. این موج های منتشر شده توسط دستگاه عکس برداری MRI جمع آوری می شوند. با استفاده از این اطلاعات جمع آوری شده و پردازش آن ها، عکس نهایی از بدن به دست می آید.

پژوهش اجرا شده همچنین نشان می دهد که این روش عکس برداری جدید با وجود داشتن سرعت بالا و استفاده از اطلاعات کمتر، از دقت بسیار بالایی برخوردار است. زمانی که عکس های گرفته شده با این روش و عکس های MRI گرفته شده به روش مرسوم به متخصصان رادیولوژی نشان داده شد، بیشتر آن ها نتوانستند که تمایزی را میان این دو نوع عکس تشخیص دهند. این متخصصان همچنین عقیده داشتند که عکس های گرفته شده با روش جدید نسبت به عکس های مرسوم واضح تر هستند.

  • 9 پیش بینی برای دنیای پسا کرونا

یکی معایب موجود در عکس برداری MRI، تکان خوردن بیمار در هنگام عکس برداری است. در این حالت، تأثیر این تکان خوردن در عکس نهایی خود را به صورت تار شدن بافت نشان می دهد. با کاهش زمان عکس برداری می توان این تار شدگی ناشی از تکان خوردن بیمار را کاهش داد.

Zitnick در رابطه با الگوریتم توسعه داده شده برای هوش مصنوعی شرح می دهد که ما برای آماده سازی هوش مصنوعی هزاران تصویر MRI از زانو را به این الگوریتم نشان داده ایم. با توجه به این کار، هوش مصنوعی توسعه داده شده به خوبی می داند که ساختار زانو به چگونه ای است. در نتیجه می تواند در زمان عکس برداری از زانو، این کار را به صورتی انجام دهد که عکس نهایی واضح تر باشد.

پزشکان با استفاده روش های عکس برداری پزشکی مانند MRI می توانند بدون اینکه قسمتی از بدن را باز نمایند به اندام های داخلی بدن نگاه نمایند. برخلاف روش های عکس برداری دیگر مانند سی تی اسکن (CT-Scan) یا استفاده از اشعه ایکس (X-Ray) که در هنگام عکس برداری، اشعه های خطرناک و پر انرژی را به بدن تابیده می گردد، استفاده از MRI باعث می گردد که فرایند عکس برداری بدون ضرر خاصی برای بدن انجام گردد.

با وجود این مزیت عظیم، مدت زمان زیاد جهت عکس برداری از بدن و هزینه زیاد این روش، از معایب اصلی MRI است. با ادغام هوش مصنوعی در این روش عکس برداری، می توان امیدوار بود که پزشکان به خصوص در کشورهای در حال توسعه استفاده از این روش عکس برداری را به سایر روش ها ترجیح دهد.

البته قبل از عرضه، پزشکان باید مطمئن شوند که MRI دارای هوش مصنوعی می تواند از تمامی قسمت های بدن مانند مغز، کبد و دیگر اندام ها، عکس هایی سریع و با دقت بسیار بالا ثبت کند.

Recht در ادامه مصاحبه خود می گوید: ما می توانیم عکس هایی با دقت یکسان یا حتی بیشتر را در مدت زمان کمتر با استفاده از این روش جدید بگیریم. اما قبل از هر چیز، باید بتوانیم که از این روش عکس برداری جدید برای تشخیص بیماری یا آسیب در تمامی قسمت های بدن استفاده کنیم.

البته باید به این نکته هم توجه کنید که این پژوهش هنوز در مرحله ی تحقیقاتی واقع شده است و نمی توان این روش را به عنوان یک روش نوین عکس برداری پزشکی مد نظر قرار داد.

  • هوش مصنوعی تشخیص جرم پلیس بریتانیا به سختی بازنده شد

منبع: Cnet

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23536

به "با استفاده از هوش مصنوعی می توان سرعت عکس برداری MRI را افزایش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با استفاده از هوش مصنوعی می توان سرعت عکس برداری MRI را افزایش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید