با ایران و مردم ایران تا چه حد آشنایی دارید؟

به گزارش شیوا مارکت، مردم ایران زمین، از دیرباز تا به امروز نقش مهمی در توسعه آگاهی جهانیان داشته اند. در این مقاله با بعضی از ویژگی های ایران و ایرانیان آشنا خواهیم شد. در ادامه همراه خبرنگاران باشید.

با ایران و مردم ایران تا چه حد آشنایی دارید؟

مقاله ای که در ادامه می خوانید، در وب سایت Worldatlas در خصوص ایران منتشر شده است.

جمهوری اسلامی ایران که در غرب آسیا واقع شده، دومین کشور بزرگ خاورمیانه است. از آنجایی که ایران یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان به شمار می رود، اهمیت تاریخی بالایی دارد.

سرزمین غنی از تاریخ ایران، با عنوان پارس و Persia در کشورهای غربی شناخته می گردد. دلیل نامگذاری پارس در گذشته برای این سرزمین، نژاد مردمان پارسی آن است که امروز نیز در زبان رسمی کشور یعنی فارسی یا همان پارسی کرد پیدا نموده است. زبان های بسیار دیگری در ایران وجود دارد که بعضی از آن ها عبارت هستند از: ترکی آذری، گیلکی، مازندرانی، کردی و غیره. یکی از عمده دلایل باقی ماندن نام پارس روی ایران، امپراتوری ها و سلسله های بسیار قدرتمند پارسی بودند که از گذشته تا به امروز قلمرو بسیار بزرگی از زمین را از آن خود نموده بودند که در نهایت، به ایران کنونی منتهی شده است.

معماری

معماری ایران با پیشینه بسیار طولانی اش، طی فرمانرواییِ امپراتوری ها و سلسله های مختلف، دستخوش تغییرات بسیاری شده است. معماری ایرانی بسته به فرهنگ منحصربه فرد مردمش، به دو گروه عمده تقسیم بندی می گردد؛ معماری زرتشتی یا قبل از اسلام و معماری اسلامی. از جمله معروف ترین بناهای زرتشتی می توان به پرسپولیس یا تخت جمشید که به وسیله اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد، نقش رستم که یک گورستان باستانی با نقش و نگار قدیمی مربوط به 1000 سال پیش از میلاد مسیح است و در نهایت شهرهای باستانی پاسارگاد و هترا اشاره نمود. بعضی از بناهای معماری اسلامی ایران عبارت هستند از: میدان نقش جهان، مسجد گوهرشاد و مسجد جمکران. بسیار از بناهای سنتی ایرانی، دارای نمایی بسیار باشکوه و درون مایه ای آراسته به خوشنویسی هستند.

غذا

غذاهای ایرانی بسیار متنوع و خوشمزه هستند که بعضی از آن ها از فرهنگ غذایی سنتی یونان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و هند تأثیر پذیرفته اند. از آنجایی که در عهد باستان، جاده های تجاری در ایران وجود داشت، مردم این کشور به ترکیبات غذایی بسیار خوبی مانند نعنا، ریحان، کنجد و پسته دسترسی داشتند. البته ایرانیان بعدها آغاز به کشت این محصولات در کشور خود کردند. امروزه، بیشتر غذاهای ایرانی متشکل از برنج و غذاهایی است که در کنار ادویه جاتی مانند زعفران، دارچین و جعفری با نان مصرف می شوند. بیشتر غذاهای ایرانی مانند برنج و خورشت، ترکیبی و کامل نماینده یکدیگر هستند. از غذاهای معروف ایرانی می توان به چلو کباب (که غذای ملی ایرانیان نیز هست)، کوکو و خورشت های متعدد اشاره نمود. بزرگترین وعده غذایی ایرانی ها، برخلاف کشورهای غربی، ناهار است که در حوالی ظهر سرو می گردد.

اهمیت فرهنگی

ایران که سرآغاز یکی از کهن ترین تمدن های بشری جهان محسوب می گردد، نقش بسیار مهمی در شکل گیری فرهنگ مردم جهان داشته است. ایرانیان جزو طلایه داران صنعت پارچه بافی هستند که در دوران نوسنگی و در همین منطقه آغاز شد. در عصر حاضر، قالی ها و فرش های بسیار زیبای هنرمندان ایرانی، از معروفیت بالایی در سطح جهان برخوردار است. گفته می گردد ایرانی ها اولین تولیدنمایندگان بستنی و کلوچه نیز هستند. اولین سیستم بانک خصوصی جهان و استانداردهایی مانند وزن، پول و مقدار نیز در 2000 سال پیش و در سرزمین پارس توسعه یافت. کوروش کبیر در 537 سال پیش از میلاد مسیح، اولین اعلامیه حقوق بشر را نوشت. پس از مدت کوتاهی، داریوش بزرگ نیز اقدام به تدوین یک منشور حقوق بشر بسیار ژرف و پیشرفته کرد. این دو اثر، در میان قدیمی ترین اسناد مربوط به حقوق بشر هستند که تا به امروز کشف شده اند.

مسائل پیش رو

با وجود تنش هایی که بین ایران و غرب وجود دارد و تبلیغات گسترده ای که کشورهای غربی بر علیه ایران انجام می دهند، ممکن است بسیاری از مردم جهان فکر نمایند که ایرانیان از مردم و فرهنگ غربی بیزار هستند. حقیقت این است که ایرانی ها مردمانی بسیار خون گرم و مهربان هستند که به وسیله رسانه های غربی بد جلوه داده شده اند. بیشتر مردم ایران با حفظ فرهنگ سنتی خود، بعضی از فرهنگ های خوب غربی را نیز پذیرفته اند. استفاده از ابزارهای الکترونیکی روز، وجود فروشگاه های شیک در خیابان ها و جوانانی مستعد در زمینه علوم مختلف، همگی نشان از حفظ فرهنگ سنتی در کنار استقبال از فرهنگ غربی دارد. ممکن است مهاجرت بعضی از ایرانیان به کشورهای خارجی تهدیدی برای فرهنگ ایران به شمار آید، اما ریشه فرهنگ این کشور به قدری کهن و قدرتمند است که تا سالیان دراز سر جای خود باقی خواهد ماند.

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29790

به "با ایران و مردم ایران تا چه حد آشنایی دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ایران و مردم ایران تا چه حد آشنایی دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید