برای تماشا کمیاب ترین گل دنیا، به این منطقه ها سفر کنید

به گزارش شیوا مارکت، تماشا لاله های سر به زیرانداخته در دامنه کوهستان ها، یک سفر بهاری به یادماندنی برایتان رقم می زند. لاله های واژگون یکی از گل های نادر در دنیاست که فرصت کوتاهی برای رخ نمایی در بهار دارد.

برای تماشا کمیاب ترین گل دنیا، به این منطقه ها سفر کنید

این گل زیبای وحشی را می توان در چند منطقه از ایران مشاهده کرد؛ از میاندشت در استان خراسان شمالی تا چنارود چادگان در چهارمحال و بختیاری اما در این راهنما، دیدن دشت های پربارتری را با امکان اقامت به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر قصد داشتید به دیدن لاله های واژگون بروید خوب است بدانید برخی از مردم محلی آن را به نام اشک سیاوش و برخی به نام اشک مریم می شناسند. علت نخست، افسانه ای است مربوط به پهلوان اسطوره ای ایران باستان که می گویند جایی که خون سیاوش اولین بار بر زمین ریخت پرسیاوش رویید. گل لاله سرخ رنگی که شاهد این اتفاق بود، سر به زیرانداخت و بر بی گناهی سیاوش گریست. بعد از آن این گل به همان حالت مشغول گریستن ماند و لاله واژگون نام گرفت.

لاله های واژگون 3 رنگ دارند و در 3منطقه بیش از همه به چشم می آیند

اشک سیاوش

افسانه لاله های واژگون

لاله واژگون از آخرین روزهای فروردین ماه تا اوایل خردادماه، منطقه وسیعی از دامنه کوهستان های غرب و رشته کوه زاگرس را رنگ می زند. لاله های واژگون را به خاطر شبنم صبحگاهی ای که رویشان می نشیند اشک مریم هم می نامند. این لاله ها به شکل زنگوله هایی با رنگ های زرد، نارنجی و سرخ جلوه گری می نمایند.

گرچه دامنه های زاگرس رویشگاه این گل ها به شمار میرود اما 3 دشت گلستان کوه در منطقه خوانسار استان اصفهان، منطقه ها ییلاقی سر رود و دامنه های دنا در استان کهگیلویه وبویراحمد و دشت لاله های واژگون در دامنه کوه های استان چهارمحال وبختیاری، از معروف ترین منطقه های هستند که می توان مسافران بهاری را برای دیدن لاله های واژگون به آنجا دعوت کرد. این گل در ارتفاع بالاتر از1500 متر و بیشتر در دشت های صخره ای می روید و ساقه اش حدود 120 سانتی متر طول دارد.

گفته می گردد این گیاه نخستین بار در سده 16 میلادی از طریق جهانگردان اروپایی از ایران به اتریش برده شد و در باغ های ثروتمندان و خاندان سلطنتی پرورش یافت و از سده 19 میلادی کشت آن در هلند هم رایج شد.

گرچه لاله واژگون و به خصوص پیاز آن سمی است اما افراد محلی از این گیاه برای درمان رماتیسم، درد سینه، درد دندان، سرفه، آسم و برونشیت استفاده می نمایند. با این حال، خواص درمانی این گیاه هنوز مورد آنالیز کامل قرار نگرفته است. بنابراین بدون مشورت با یک متخصص محلی از این گیاه استفاده دارویی نکنید.

نخستین بار در سده 16 میلادی جهانگردان اروپایی لاله های واژگون را از ایران به باغ های خاندان سلطنتی اتریش بردند

رنگین کمان کوهرنگ

بیشترین گل ها را ببینید

برای دیدن پرتراکم ترین دشت لاله ها از تهران با یک مسافرت 9 ساعته با اتوبوس به شهرکرد می رسید که می توانید پس از استراحتی کوتاه، با تاکسی، مینی بوس یا اتوبوس به طرف چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ حرکت کنید. این مسیر فاصله ای حدود 90 کیلومتر دارد. از چلگرد تا روستاهای دیمه و بنواستکی که در مجاورت دشت لاله ها واقع شده است، حدود 15 کیلومتر راه است.

از اینجا تا دشت، به توفیق اجباری پیاده روی بهاری دست می یابید. اما اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید، 2 مسیر با جاذبه های طبیعی متفاوت پیش روی شماست؛ یکی شما را از شهرکرد به دشت لاله های واژگون می رساند و راه دیگر از اصفهان.

برای مسیر نخست باید از شهرکرد حدود 80 کیلومتر به غرب بروید تا 2 کیلومتر پیش از شهر چلگرد، راه فرعی دیمه شما را به شمال جغرافیایی هدایت کند. از آنجا به روستای بنواستکی بروید و پیاده روی مجذوب کننده را در دشت های فراخ، پای کوه های بلند کنار چشمه سارها آغاز کنید.

دومین مسیری که شما را به دیدن این دشت می برد از اصفهان آغاز می گردد. مزیت این مسیر در این است که بخشی از راه را کنار سد زاینده رود طی می کنید. برای آغاز باید از این شهر، 80 کیلومتر در جهت شمال غرب حرکت کنیم تا بعد از دوراهی قاسم آباد، وارد جاده چادگان شویم. حدود 30 کیلومتر تا این شهر، در کنار دریاچه سد سفیدرود راه است. از آنجا 10 کیلومتر به شمال غرب رفته تا به رزوه برسید و از این شهر وارد جاده آسفالت فرعی شوید. از ابتدای این جاده، حدود 50 کیلومتر در جهت جنوب غربی بروید تا به چشمه دیمه رسیده و از روستای بنواستکی پیاده روی خود را آغاز کنید.

لاله های واژگون در بهار می رویند حتی اگر بهاری پربرف باشد و مانند دامنه های خوانسار که می بینید برف همه جا را پوشانده باشد

شب و لاله و چشمه سار

چلگرد، جایی برای اقامت

اگر قصد توقف در شهر چلگرد را دارید، هتل های زردکوه و کوهرنگ و هتل قصراحمد و بعلاوه چند هتل آپارتمان مانند مهمانسرای پتروشیمی، میزبان شما خواهند بود. بعلاوه در روستای چشمه دیمه نیز، هتل آپارتمان، رستوران و دیگر امکانات مسافرتی مهیاست. از اوایل اردیبهشت ماه، تجهیزات و امکانات گردشگری و پایگاه های اطلاع رسانی در این روستاها و دشت لاله برپا می گردد؛ ضمن این که خانه جهانگردی شهرکرد با شماره 3335158 - 0381 می تواند مسافران را برای پیدا کردن محل اقامت و دیگر نیازهای سفر هدایت کند.

هنگامی که عزمتان را برای دیدن لاله های واژگون جزم می کنید، در برنامه تان دیدن چند مکان زیبای دیگر را هم بگنجانید که فرصت خوبی برای لذت بردن از طبیعت ناب است.

آبشار شیخ علی خان، چشمه آب معدنی دیمه، تونل کوهرنگ، چشمه کوهرنگ، سد کوهرنگ و روستای سرآغاسید از مهم ترین منطقه های اند که در کنار دیدنی لاله ها می توان دید و لذت برد. دشت لاله ها، ییلاق تعداد زیادی از عشایر بختیاری است. از این رو آشنایی با قوم دلیر بختیاری و یک چای آتشی مهمانشان شدن، خاطره ای فراموش نشدنی برایتان رقم می زند.

رویشگاه لاله های واژگون دامنه های زاگرسی است. مردمی که در این منطقه ها آمد و شد می نمایند اغلب از قوم بختیاری یا لرهای کهگیلویه و بویر احمد هستند

گل هایی در همین نزدیکی

مارگون، راحت ترین مسیر

لاله های واژگون را می توان در استان چهارمحال وبختیاری در قابی زیبا و متفاوت دید. میان دشتی گسترده از لاله ها، آبشار بزرگ مارگون با 70 متر ارتفاع و 100 متر عرض، جلوه ای زیبا از طبیعت به نمایش گذاشته که در این مسیر جلوی چشمتان قرار می گیرد. برای حرکت به سوی این دشت زیبا، یک راه از یاسوج وجود دارد و یک راه هم از شیراز.

برای دیدن لاله های واژگون و آبشار، راه های آسفالته وجود دارد و امکانات اقامتی و بهداشتی کمپینگی هم در پای آبشار در اختیارتان قرار می گیرد که هزینه چندانی ندارد و به نوعی می توان آن را مقرون به صرفه ترین سفر برای دیدنی لاله های واژگون به حساب آورد.

از یاسوج 24 کیلومتر به جنوب شرق بروید تا به شهر کوچک کاکان برسید. از اینجا 20 کیلومتر در جاده آسفالت فرعی پیش بروید تا به دهستان سرسبزکمهر برسید. از این روستا به سوی آبشار، نزدیک به 10 کیلومتر دیگر راه پیش رویتان است. از این مسیر تا 800 متری آبشار، راه آسفالته است.

اگر از راه شیراز برای دیدن لاله ها حرکت کنید باید 95 کیلومتر به سوی شمال غرب بروید تا به شهر اردکان (سپیدان) برسید. از این شهر مسیرتان را 17 کیلومتر ادامه دهید تا وارد دهستان زیبای کمهر شوید.

امکانات و تسهیلاتی که در این منطقه پیدا می گردد شامل پارکینگ در محوطه ورودی و در اطرافش، سرویس بهداشتی و محوطه های مسطحی است که برای اقامت و برپا کردن چادر مناسب است.

شاید همین شبنم های صبحگاهی که می بینید باعث شده مردم این گل را به نام اشک مریم یا اشک سیاوش بنامند

دره لاله ها

خوانسار، نزدیک ترین مسیر

با سفری یک روزه به استان اصفهان می توانید در حاشیه چند شهر نزدیک به هم که شبیه مثلث جغرافیایی است، لاله های واژگون را دیدن کنید. در دامنه های گلستان کوه خوانسار، اطراف فریدون شهر و بویین و میاندشت، دشت هایی وجود دارند که شما را به میهمانی لاله های واژگون می برند. علاوه بر این 3 شهر، اطراف شهر کوهستانی سمیرم هم می توان لاله ها را دیدن کرد. گلستان کوه با وسعتی بیش از 10 کیلومتر مربع در غرب اصفهان به عنوان یکی از رویشگاه های لاله های واژگون به شمار میرود. برای دیدن لاله های اصفهان می توان از مرکز این استان یا تهران برای دیدن لاله ها راهی شد.

اگر از تهران برای دیدن حرکت کنید، کوتاه ترین مسیر حرکت از سه راه سلفچگان به سوی خمین است. 40 کیلومتر به راه جنوب ادامه دهید تا به شهر کوهپایه ای و سرسبز گلپایگان برسید. از اینجا تا خوانسار حدود 32 کیلومتر راه پیش رویتان است. بعد از خوانسار 15 کیلومتر به سوی داران برانید تا به دوراهی دره بید برسید.

روستای دره بید 15 کیلومتر بعد از شهر داران در جهت غرب در مسیر خوانسار واقع شده است. از جاده فرعی آسفالته ای که در سمت راست جاده واقع شده به سوی روستا حرکت کنید تا بعد از 2 کیلومتر به آنجا برسید. برای معرفی روستای دره بید می توانید به تابلویی که گل های لاله را نشان می دهد اعتماد کنید.

این نقشه از روی نقشه سازمان گیتاشناسی و جغرافیای کشور طراحی شده است. برای رسیدن به هر کدام از دشت های لاله علاوه بر پیمودن جاده های فرعی، باید مقداری هم پیاده بروید

اما برای دیدن گل های دشت باید حدود 7 کیلومتر جاده خاکی کوهستانی را هم پیاده بروید تا به انتهای دره ای برسید که لاله های واژگون در دامنه کوه ها جلوه گری می نمایند. در انتهای جاده، چند دستگاه سرویس بهداشتی ساخته شده و چند نفر از مردم محلی به نگهبانی گل ها مشغولند که برگه هایی درباره گل های دشت بین بازدیدنمایندگان توزیع می نمایند. برای گذشتن از نگهبان ها و دیدن دشت، هر خودرو باید مبلغی بین 1000 تا 2000 تومان بپردازد.

اگر از اصفهان قصد دیدنی لاله های واژگون را داشتید باید در جهت شمال غرب حدود 130 کیلومتر برانید تا به شهر دامنه برسید. از این شهر به داران رفته و 15 کیلومتر به سوی خوانسار ادامه دهید تا به روستای دره بید برسید. اگر دشت پشت کوه فریدون شهر را برای دیدن انتخاب می کنید باید بعد از شهر داران 20 کیلومتر مسیرتان را در جهت غرب ادامه دهید تا به دوراهی فریدون شهر برسید. اگر 15 کیلومتر به جنوب بروید به این شهر می رسید و از آنجا می توانید به روستای پشت کوه رفته و وارد دشت لاله های واژگون شوید. اما اگر از دوراهی فریدون شهر مسیرتان را مستقیم به غرب ادامه دهید، بعد از 10 کیلومتر به بویین و میاندشت می رسید. آنجا راهی دیگر برای ورود به دشت لاله های واژگون به شمار میرود. در واقع، دشت روستای پشت کوه در شمال فریدون شهر قرار گرفته و جنوب بویین و میاندشت.

اگر قصد اقامت و شب مانی دارید و می خواهید سپیده سحر اشک مریم یا سیاوش که همان شبنم صبحگاهی بر چهره لاله هاست را ببینید، پیشنهاد می کنیم به خوانسار بروید تا بتوانید نزدیک دشت در هتل یا مهمانسرا اقامت کنید. البته مردم دره بید هم به گردشگران اتاق اجاره می دهند که قیمت هر اتاق بستگی به توافق شما با آنها دارد. اگر شب را نزدیک پشت کوه بودید می توانید در چادر استراحت کنید.

منبع: ویژه نامه ایران شناسی همشهری، ماهنامه سرزمین من، فروردین 1388

منبع: فرارو
انتشار: 27 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1402 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30066

به "برای تماشا کمیاب ترین گل دنیا، به این منطقه ها سفر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تماشا کمیاب ترین گل دنیا، به این منطقه ها سفر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید