بررسی ابعاد استفاده از رمزارزها در صادرات غیرنفتی

به گزارش شیوا مارکت، نشست مشترک کمیسیون صادرات و کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران با موضوع استفاده از رمزارز در توسعه صادرات غیرنفتی برگزار و قرار شد با تشکیل کمیته ای تخصصی و بررسی همه جانبه نیازهای صادراتی کشور از بحث رمزارزها و خدماتی که این حوزه می تواند به صادرات غیرنفتی بدهد، نشستی با بانک مرکزی به منظور تشریح نیازها و بسترهای قانونی لازم در این حوزه برگزار شود.

بررسی ابعاد استفاده از رمزارزها در صادرات غیرنفتی

با توجه به آنچه در این نشست گفته شد، لازم است پیش از هر اقدامی، بخش خصوصی نگاه جامع و عمیقی نسبت به ویژگی های رمزارزها پیدا کند و پس از شناسایی کارکردهای این حوزه، نشست های لازم برای بیان خواسته های خود با مسئولان و سیاست گذاران داشته باشد.

جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران فناوری رمزارزها را در راستای تسهیل تجارت، مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه مدتی است استفاده از انواع رمزارز در توسعه تجارت به عنوان راهکاری برای مقابله با محدودیت های ناشی از تحریم، پیشنهاد می شود، تصمیم گرفتیم نشستی با این موضوع با همکاری کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان برگزار کنیم تا شاید با شناخت دقیق تر از آن زمینه بهره گیری از رمزارزها مساعدتر شود.

به باور این فعال مالی حال که فرصتی به وجود آمده تا به کمک آن بتوانیم بخشی از مسائل انتقال پول در حوزه تجارت بین الملل را حل کنیم، خوب است با همکاری هم کمیته ای تخصصی تشکیل دهیم و با شناخت از مسائل و نیازها، حرفه ای تر وارد این حوزه شویم.

در این رابطه سهیل نیکزاد، مشاور کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران با توجه به اینکه امروز حجم تراکنش هایی که به کمک رمزارزها ثبت شده اثر معناداری در تجارت پیدا کرده است، تأکید کرد: خوشبختانه چند سالی است در دنیا زیرساخت استفاده از رمزارزها به وجود آمده و این قابلیت وجود دارد که بدون کنترل مستقیم نهادی از این بستر استفاده کنیم. البته چون همچنان تا حدودی ناشناخته است و انواع فعالیت های غیرقانونی نیز می تواند از این بستر دنبال شود، همچنان دولت ها با نگاه تردید به آن می نگرند.

وی ادامه داد: در وهله اول نگرانی دولت ها از این است که با ترویج این فناوری به تدریج، بانک های مرکزی مدیریت خود را بر سیاست های مالی و پولی کشور از دست بدهند اما با توجه به بررسی های دقیق مهندسان این حوزه، فناوری بلاکچین بالای 90 درصد به دنبال چنین اهدافی نیست.

مشاور کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران با بیان این مطلب که امروز برخی کشورها تعاملات تجاری خود را در برخی حوزه ها با این ابزار انجام می دهند، گفت: امروز روسیه و ترکیه در تبادلات گندم با یکدیگر که حجم بالایی هم هست از این شیوه استفاده می کنند. کشورهای آسیای شرقی نیز وارد این وادی شده اند. امروز چین حدود 70 تا 80 درصد بیت کوین دنیا را تولید می کند.

بر اساس اظهارات نیکزاد، امروز حجم بازار رمزارزها در دنیا قابل توجه است؛ در حال حاضر روزانه بالغ بر 50 میلیارد دلار تراکنش در این قالب ثبت می شود. این در حالی است که رکورد تاریخی حجم تجارت خارجی ایران در روز 230 میلیون دلار بوده است. بنابراین می توان استفاده از رمزارزها را به عنوان یک نقطه قوت ببینیم.

او معتقد است که دولت ها قادر نیستند فعالیت بلاکچین را متوقف کنند، برای همین به دنبال قانون مند کردن آن هستند. بر این اساس استفاده کنندگان باید اطلاعات مربوط به تراکنش های خود را گزارش کنند. در حقیقت سیستم بلاکچین متفاوت از سیستم بانکی بوده و برعکس آن که فرد باید به دنبال خدمات بانکی باشد، نظام بانکی کشور باید اطلاعات مالی افراد را دریافت کند.

مشاور کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران ادامه داد: در حال حاضر چون انرژی در ایران ارزان است، این کشور مقصد خوبی برای ماینرها حتی ماینرهای خارجی به شمار می آید. برای همین سهم به نسبت بالایی در این حوزه داریم.

نیکزاد همچنین از فعالیت حدود 300 سایت ایرانی ارائه دهنده خدمات در این حوزه خبر داد و افزود: خوشبختانه علم و دانش در حوزه بلاکچین بومی شده و برای استفاده از این فناوری نیازی به کارشناسان خارجی نداریم.

در ادامه سادینا آبایی، نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران، یکی از موانع امروز این حوزه را وجود تشکل های متعدد و موازی دانست و شرح داد: چون در انجام فعالیت های گروهی، تبحر نداریم برای همین شاهد شکل گیری تشکل های متعدد در حوزه های مختلف از جمله بلاکچین هستیم.

این فعال مالی ناهماهنگی بین دستگاه ها در این حوزه را مانع دوم در توسعه فناوری بلاکچین برشمرد و ادامه داد: تعدادی از دستگاه ها خود را متولی این حوزه می دانند در صورتی که رمزارزها در ذات خود تمرکزگریز هستند و نمی توان به راحتی برای آن یک متولی در نظر گرفت.

محمود استقلال، عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز به یکی دیگر از چالش های این بخش اشاره کرد. بر اساس اظهارات او امروز صادرکننده طبق قانون باید 50 درصد ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما برگرداند، حال اگر با کمک رمزارزها صادرات انجام دهد چگونه می تواند تعهد ارزی خود را انجام دهد؟

وی ادامه داد: بلاکچین چیزی فراتر از رمزارز بوده و در حوزه امنیت نیز قابل استفاده است و حتی می توان از آن به عنوان یک ضمانت استفاده کرد.

در جمع بندی این نشست افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب وکارهای دانش بنیان اتاق ایران با توجه به آنچه در این نشست مطرح شد، گفت: لازم است در قدم اول نیازهای صادراتی را با تشکیل یک کمیته تخصصی به خوبی بشناسیم، در قدم بعدی به فعالان این حوزه فراخوان بدهیم تا محصول و خدمات خود را ارائه دهند. پس از این می توان جلسه ای با بانک مرکزی داشته باشیم تا مسائل قانونی این حوزه را برطرف کنیم.

وی تأکید کرد: آنچه در تکمیل اقدامات خود باید انجام دهیم، برگزاری دوره های آموزشی کاربردی در حوزه رمزارزهاست. در این رابطه باید مزایا، معایب و ابهامات موجود را به خوبی بشناسیم و آنها برطرف کنیم.

hecaconf.ir: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21232

به "بررسی ابعاد استفاده از رمزارزها در صادرات غیرنفتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی ابعاد استفاده از رمزارزها در صادرات غیرنفتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید