آنالیز نقاط قوت و ضعف اندروید خام یا روان ترین نسخه اندروید

به گزارش شیوا مارکت، 19کالا در این مطلب به نکات مهمی در رابطه با اندروید خام می پردازند، اگر دوست دارید تفاوت این نوع اندروید را با اندروید معمولی بدانید در ادامه با ما همراه باشید...

آنالیز نقاط قوت و ضعف اندروید خام یا روان ترین نسخه اندروید

در رابطه با گوشی ها سوالات زیادی مطرح است چرا که قیمت گوشی بالاست و منطقیست که هر کاربر در خصوص همه مشحصات یک دستگاه از سخت افزار گرفته تا نرم افزار دقیق تحقیق کند. حتماً زیاد دیده اید که کاربران زیادی در خصوص stock android سوال می نمایند، اما اگر نمی دانید معنای آن چیست باید بگوییم که اندروید خام مستقیماً برگرفته از Google است، اگر در پی اطلاعات هرچه بیشتر در خصوص اندروید استوک هستید، در ادامه این مقاله همراه باشید...

این احتمال هم وجود دارد که گوشی شما مدلی نباشد که از اندروید خام استفاده کند. بیشتر سازندگان نرم افزار خود را بر روی سیستم عامل اصلی اندروید لایه بندی می نمایند، این همان فرآیندی است که به پوسته سازی شناخته می گردد. اکنون باهم آنالیز می کنیم که اندروید خام دقیقا چیست و چگونه می توان یک گوشی با اندروید خام داشت؟ سپس به ذکر نقاط قوت و ضعف آن خواهیم پرداخت...

اندروید خام چیست؟

خام ترین نسخه اندروید به نام AOSP شناخته می گردد که به پروژه منبع باز اندروید(Android Open-Source Project) اشاره دارد. این نسخه همان حالت اولیه پیش فرض، بدون برنامه های Google، بدون سفارشی سازی و بدون هیچ ویژگی دیگری است؛ اما، خود اندروید خام گوگل یک پله بالاتر از این نسخه قرار گرفته است، چراکه برنامه های Google از جمله Google Play را هم شامل می گردد. با این حال، مانند نسخه AOSP، اندروید خام معمولاً هیچ گونه سفارشی سازی اضافی ندارد و یا اگر هم داشته باشد خیلی محدود و جزئیست.

هر ساله گوگل نسخه تازهی از اندروید را منتشر می نماید که در آن ویژگی ها، اصلاحات زیادی ارائه داده و بهبود سیستم عامل تازه اندروید را در اولویت قرار می دهد. جالب است بدانید که بسیاری از افراد فکر می نمایند اندروید خام به دلیل سادگی نسبت به سایر نسخه ها، رجحان دارد. به طور کلی، نسخه های سفارشی شده اندروید با bloatware ها (برنامه های از پیش نصب شده ای که ممکن است آن ها را نخواهید) ارائه می شوند و به این دلیل که کد اضافه زیادی دارند که سرعت سیستم عامل را کاهش می دهند؛ بنابراین سنگین هستند. این مسائل باعث می گردد که بعضی از کاربران مشتاق به استفاده از نسخه ساده تر و سبک تر اندروید مثل گوشی سامسونگ و دیگر برندها باشند و نسخه استوک این ویژگی را داراست؛ اما در نظر داشته باشید که نسخه هایی از اندروید که به آن ها پوسته اضافه شده هم اغلب ویژگی های بسیار بیشتری در دسترس کاربران قرار می دهند.

چه چیزی در خصوص اندروید خام مجذوب کننده است؟

دلایل زیادی وجود دارد که افراد اندروید خام را به گزینه های دیگر ترجیح می دهد:

  • اندروید استوک حجم نسبتاً کمی دارد.
  • برای اجرای خوب به دستگاه قدرتمندی احتیاج نیست.
  • رابط کاربری مینیمال و ساده ای دارد.
  • و مهم تر از همه موارد گفته شده مهم ترین مزیت، اندروید خام عاری بودن از bloatware است: برنامه ها و اپلیکیشن های پیش فرض که اغلب آزاردهنده بوده و خلاص شدن از آن ها هم سختست.

جدای از حذف تمام مسائل و ارائه یک رابط کاربری مینیمال و سریع، اندروید خام از به روزرسانی های سریع نیز بهره می برد. اگر دستگاه شما دارای اندروید خام است، می توانید به محض انتشار آن را به آخرین نسخه اندروید به روزرسانی کنید؛ اما اگر از دستگاهی استفاده می کنید که دارای نسخه اصلاح شده اندرویدست، باید منتظر بمانید تا سازنده آخرین نسخه اندروید را آنالیز نموده و قبل از عرضه آن به مشتریان، تغییرات لازمه را روی پوسته سفارشی خود انجام دهد.

Android Stock نیز کاملاً منبع بازست، به این معنی که هر کسی می تواند کد را آنالیز کند و دقیقاً بداند که چه چیزی در دستگاه خود دارد. بد نیست بدانید که پنهان کردن نرم افزارهای جاسوسی در یک محصول با نرم افزار منبع باز غیرممکن است.

بنابراین، به طور خلاصه می توان از مزیت های اندروید خام اینگونه نام برد:

  • بدون bloatware می آید.
  • حداقل UI را ارائه می دهد.
  • منبع باز و بدون تنظیمات اختصاصی است.

آخرین نسخه اندروید استوک

تازهترین آپدیت این سیستم عامل اندروید 13 است که در سال 2022 عرضه شده و در سال 2023 شاهد عرضه اندروید 14 خواهیم بود. به طور کلی، یک گوشی با اندروید خام قادرست به روزرسانی های تازه نسخه های اندروید را سریع تر دریافت کند، چراکه سازنده گوشی احتیاجی به تغییرات زیادی ندارد. با این حال، این تضمین نمی نماید که هر گوشی همواره آخرین نسخه را داشته باشد. سازندگان فقط نرم افزار گوشی را برای مدت معینی به روز نگه می دارند، بنابراین گوشی ها در نهایت قدیمی می شوند.

معایب اندروید خام یا استوک گوگل

مشکل اصلی اندروید استوک این است که برای هیچ دستگاه خاصی بهینه نشده است. اگر آن را به صورت رندوم بدون افزودن مجدد درایورهای اختصاصی روی یک گوشی اندرویدی نصب نموده باشید، دسترسی به ویژگی های سخت افزاری خاص آن گوشی را از دست خواهید داد. Android Stockهمچنین به میزان نسخه های سفارشی سیستم عامل موجود در بازار ویژگی های زیادی ندارد. اگر به تازهترین و پیشرفته ترین ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری اهمیت می دهید، اندروید استوک احتمالاً برای شما مناسب نیست.

چگونه به اندروید خام دسترسی پیدا کنیم؟

سوال اینجاست که اگر اندروید استوک یا اندروید خام می خواهید، چگونه آن را دریافت کنید؟ ساده ترین پاسخ خرید گوشی با اندروید خام یا اندرویدی نزدیک به استوک است. نزدیک به استوک به این معنی است که حداقل تغییرات در سیستم عامل صورت گرفته باشد و ظاهر، حس و قابلیت های استفاده از اندروید خام را به کاربر خود القاء کند.

بعضی از کاربران این سوال را مطرح نموده اند که آیا می توان روی این قبیل گوشی ها اندروید خام نصب کرد؟ پاسخ کوتاه این سوال نه است، گرچه روش هایی برای حذف کامل تمام نرم افزارها از تلفن و نصب نسخه اندروید خام وجود دارد.

از آنجایی که اندروید یک نرم افزار متن باز است هر کسی می تواند کد منبع را دانلود نموده، آن را تغییر داده و به صورت آنلاین برای استفاده مردم قرار دهد. با فلش کردن انواع مختلف رام می توانید پوسته های کاملاً تازه اندروید را نیز امتحان کنید. البته به خاطر داشته باشید که فلش رام ها معمولاً گارانتی گوشی شما را باطل می نماید.

گوشی های کدام برند دارای اندروید خام هستند؟

شرکت ها دیگر محصولاتشان را با اندروید خام را ارائه نمی دهند. حتی شرکت هایی که زمانی این کار را انجام می دادند مانند شیائومی در طی چند سال گذشته مدلی را با این نسخه اندروید ارائه نداده اند. همان طور که می توانید در سایت 19کالا قیمت گوشی شیائومی به همراه مشخصات کامل آنها را ببینید همه گوشی های اخیر این برند از رابط کاربری شیائومی استفاده نموده اند، اما شرکت های دیگری مثل نوکیا و موتورلا و گوگل هنوز هم از این نسخه استفاده می نمایند.

در سال 2016، گوگل آغاز به ساخت گوشی هایی کرد و آنها را به نام گوشی های پیکسل تغییر داد. این دستگاه ها دارای رابط کاربری پیکسل هستند که از نظر فنی یک پوسته اندرویدی است.

در گوشی هایی که قابلیت باز شدن با بوت لودر را دارند، می توانید رام های مختلف را با استفاده از روش فلش نصب کنید. در گوشی هایی مانند گوشی های پیکسل، بوت لودر به راحتی باز می گردد و در بعضی دیگر از گوشی ها این کار واقعاً سخت و حتی غیرممکن است.

در این مطلب 19کالا سعی نموده تا به نقاط قوت و ضعف اندروید خام بپردازد. امیدواریم که برای شما مفید واقع شده باشد و نسبت به این نوع اندروید اطلاعات کاملی را دریافت نموده باشید.

منبع: فرارو
انتشار: 12 تیر 1402 بروزرسانی: 12 تیر 1402 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30086

به "آنالیز نقاط قوت و ضعف اندروید خام یا روان ترین نسخه اندروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز نقاط قوت و ضعف اندروید خام یا روان ترین نسخه اندروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید