برگزاری نشست رسانه ای نمایشگاه نقاشی های کیارستمی در گالری گلستان

به گزارش شیوا مارکت، نشست رسانه ای نمایشگاه نقاشی های زنده یاد عباس کیارستمی در گالری گلستان، ماه) با حضور لی لی گلستان (مدیر گالری) و محمود بهمن پور (مدیر نشر نظر) برگزار گشت.

برگزاری نشست رسانه ای نمایشگاه نقاشی های کیارستمی در گالری گلستان

ایسنا نوشت: نمایشگاه نقاشی های زنده یاد عباس کیارستمی قرار است برای اولین بار در گالری گلستان به نمایش گذاشته شود؛ نقاشی هایی که به گفته لی لی گلستان - در نشست خبری این رویداد- این آثار زمانی برای گذران زندگی این هنرمند به فروش گذاشته شده بودند، اما حالا از روی دیوارهای خانه های مختلف جمع آوری شده اند تا برای مدت دو هفته بعد دیگری از عباس کیارستمیِ فیلم ساز و عکاس به نمایش گذاشته شود.

  • نمایش مجموعه ای کمتر دیده شده از نقاشی های عباس کیارستمی

در این نشست اطاعاتی درباره نخستین نمایشگاه نقاشی های زنده یاد عباس کیارستمی و کتاب مداد عباس که به همراه این نمایشگاه منتشر شده است، ارائه شد.

در ابتدا لی لی گلستان، مجموعه دار و مدیر گالری گلستان از اهمیت نقاشی های کیارستمی سخن گفت و یادآور شد: آقای کیارستمی از دوستان قدیمی و خوب من بودند و همیشه به من افتخار می دادند و نمایشگاه عکس هایشان را در گالری گلستان به نمایش می گذاشتند. در آن سال ها همیشه به ایشان می گفتم حیف است که نمایشگاه نقاشی نمی گذاری و او همیشه جواب می داد که باید وقت بگذارم و کارهای جدید را هم اضافه کنم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

او ادامه داد: بعد از فوت ایشان باز هم به این فکر بودم که برای آقای کیارستمی نمایشگاه نقاشی برگزار کنم و به همین دلیل با پسرهایشان نیز صحبت کردم تا کارهای او را جمع آوری کنیم. حدود 12 اثر در خانه خودشان بود و سایر کارها را هم با پرس وجو پیدا کردیم. در حال حاضر 33 اثر در نمایشگاه ارائه خواهد شد که البته ممکن است با پیدا شدن کارهای جدید همچنان بر این تعداد افزوده شود. در کتاب مداد عباس نیز 32 تثر موجود است و یکی از آثار نمایشگاه در آن موجود نیست؛ چراکه همین روز گذشته فردی تماس گرفت و گفت اثری از کیارستمی دارد.

گلستان همچنین درباره آثار نقاشی زنده یاد کیارستمی، اظهار کرد: همه کارها مدادرنگی است به غیر از یک اثر که با آبرنگ کار شده است. سه اثر را نیز در خارج از کشور پیدا کردیم که نتوانستند بفرستند و عکس با کیفیت از آثار را ارسال کردند و ما هم چاپ کردیم و در کنار سایر آثار گذاشتیم. همچنین تمامی آثار امانی هستند و برای فروش نیستند.

او جایگاه آثار نقاشی کیارستمی را در میان آثار خوب حوزه مدادرنگی و آبرنگ مطلوب برشمرد و گفت: آثار نقاشی او از جایگاه خوبی برخوردار است و حتی در مقایسه با آثار هنرمندان خوب حوزه آبرنگ هیچ چیز کمی ندارد. اگر اسم کیارستمی روی این نقاشی ها نبود باز هم به نظرم نقاشی های بسیار خوبی هستند که می توان برای آنها نمایشگاه برگزار کرد.

مدیر گالری گاستان همچنین با تاکید بر اینکه آثار نقاشی زنده یاد کیارستمی برای اولین بار به نمایش گذاشته می شوند، اظهار کرد: فکر می کنم این نمایشگاه نیز همانند نمایشگاه افتتاحیه گالری گلستان با ارائه آثاری از سهراب سپهری به اندازه ای شلوغ شود که خیابان های آن محدوده بسته شود.

در ادامه محمود بهمن پور، مدیر نشر نظر نیز در سخنانی درباره برگزاری نمایشگاه نقاشی های عباس کیارستمی، اظهار کرد: این مجموعه نشان دهنده تداوم همان کسی است که در تمام آثارش از فیلم گرفته تا شعر و عکس به عشق طبیعت دامن می زند. روش کار آقای کیارستمی اینچنین بود که عکاسی می کرد و مدتی بعد آن عکس ها را به نقاشی تبدیل می کرده است. او در مصاحبه ای که پیشتر انجام داده بود و قرار است به زودی منتشر شود، از عشق خود به طبیعت و نقاشی کردن بسیار سخن گفته است. او در بخشی از خاطراتش اشاره می کند که گاهی آنچنان در گندم زارها مبهوت می شده است که در همان جا خوابش می برد. این عشق به طبیعت که به نوعی سلوک دائمی آقای کیارستمی بود، در نقاشی هایش نیز دیده می شود.

او همچنین یادآور شد که اسم کتاب یعنی مداد عباس توسط بهمن کیارستمی، فرزند زنده یاد عباس کیارستمی پیشنهاد شد و یادآور کتابی از اوست که با موضوع مداد قرمز که در دهه 60 و در کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان منتشر شده بود.

مدیر نشر نظر با اشاره به فرآیند پیدا کردن آثار نقاشی عباس کیارستمی، گفت: در مراحل جمع آوری کتاب داستان های جالبی پیش آمد. به عنوان مثال متوجه شدیم که خانمی چون از قاب یک نقاشی خوشش آمده بود، اثری را خرید و بعد متوجه شد که آن اثر برای عباس کیارستمی بوده است. خانم دیگری نیز یک نقاشی به ما دادند و دو نقاشی پس گرفتند؛ ما وقتی نقاشی را گرفتیم و باز کردیم متوجه شدیم که یک پرتره ای از خود آقای کیارستمی (که توسط فرد دیگری کشیده شده بود) نیز پشت نقاشی وجود داشت.

بهمن پور گفت: آقای کیارستمی به نقاشی عشق داشتند و هیچ گاه ادعایی هم در این زمینه نداشتند. تمرکز اصلی او روی نقاشی در سال های نخست بعد از انقلاب بود که اجازه فعالیت چندانی نداشتند و به همین خاطر هم روی نقاشی متمرکز شدند. زنده یاد کیارستمی گاهی به این موضوع اشاره کرده بودند که هدف از کشیدن این نقاشی ها امرار معاش بوده است. او حتی روی بشقاب هم نقاشی می کرد و آنها را می فروخت. در واقع بازگشت به نقاشی به دلیل شرایط سخت زندگی در آن دوران بوده است. اگرچه آن زمان آثار قیمت چندانی نداشتند، ولی فروش آنها به گذران زندگی این هنرمند کمک می کرده است.

گلستان نیز در ادامه این صحبت ها، گفت: او اوایل انقلاب به خاطر امرار معاش نقاشی می کرد و حتی زمانی هم با چوب کار و صندوق درست می کرد که خیلی هم کارهای خوب و حرفه ای بودند. با این وجود آقای کیارستمی او هر کاری که انجام می داد به آن علاقه مند بود.

بهمن پور نیز در بخش دیگری از سخنان خود از مسائل و دغدغه های انتشار کتاب های هنری سخن گفت و یادآور شد که در 20 سال اخیر هنر از تفنن اجتماعی به یک موضوع محوری تبدیل شده است و به شکل حرفه ای تری به این مقوله نگاه می شود و در محصولات این بخش نیز در این سال ها راحت تر مخاطبان خودشان را پیدا می کنند.

نمایشگاه نقاشی های زنده یاد عباس کیارستمی از 17 تا 29 آبان ماه در گالری گلستان برگزار است.

تور پاریس: تور پاریس: سفر به نگین شهر ها اروپا و فرانسه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13121

به "برگزاری نشست رسانه ای نمایشگاه نقاشی های کیارستمی در گالری گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نشست رسانه ای نمایشگاه نقاشی های کیارستمی در گالری گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید