بهترین سه گانه های تاریخ سینما که باید تماشا کنید

به گزارش شیوا مارکت، ایرنا زندگی: در صنعت سینما به سه فیلم مرتبط بایکدیگر که داستان، شخصیت ها و مضمون اصلی آن ها مشترک است، سه گانه می گویند. فیلم های سه گانه معمولا توسط یه کارگردان ساخته می شوند و در خاتمه فیلم سوم، داستان فیلم ها به خاتمه می رسد. در حقیقت فیلم های سه گانه این فرصت را به کارگردانان می دهد تا داستان های طولانی را برای به تصویرکشیدن در سه فیلم متفاوت آماده نمایند. اگرچه تاریخ سینما سه گانه های بسیاری را دیده، اما تعداد اندکی از آن ها در لیست بهترین سه گانه های تاریخ سینما قرار می گیرند. این روز ها که قرنطینه و ویروس کرونا روز های تکراری و خسته نماینده ای را برای ما رقم زده، تماشای فیلم های سه گانه فرصتی برای غرق شدن در دنیا سه گانه های سینمایی یک انتخاب منطقی است.

بهترین سه گانه های تاریخ سینما که باید تماشا کنید

در ادامه به معرفی بهترین سه گانه های تاریخ سینما می پردازیم.

(سه گانه ماتریکس) The Matrix

نخستین فیلم ماتریکس در سال 1999 اکران شد. استقبال از این فیلم به حدی بود که برادران واچوفسکی که به عنوان کارگردانان فیلم حاضر بودند، تصمیم گرفتند دو فیلم بعدی این مجموعه با نام های ماتریکس: بارگذاری مجدد و ماتریکس: انقلاب ها را در سال 2003 اکران نمایند. داستان فیلم های ماتریکس به طور کلی به آنالیز پیروزی فناوری در برابر خرد انسانی در آینده دور می پردازد و نقش هوش مصنوعی در شکست انسان ها برابر نوآوری های تازه را به تصویر می کشد.

در فیلم های ماتریکس می توانید تماشا کنید که چگونه هوش مصنوعی که توسط انسان ها اختراع شده، می تواند آهسته آهسته نسل جدیدی از ربات های مستقل را خلق کند که شهروندان سراسر جهان را در یک سیستم واقعیت مجازی به نام ماتریکس زندانی می نماید. این هوش مصنوعی با یاری حرارت و انرژی بدن انسان، نیروی خود را تامین می نماید، اما گاهی ممکن است گروهی از مردم گرفتار در این سیستم، فرصت فرار را پیدا نمایند؛ بنابراین هوش مصنوعی برای بازگرداندن آن ها به درون هویت مرگبار خود وارد عمل می گردد. نئو، ترینیتی و مورفئوس، افرادی هستند که تصمیم دارند انسان ها را از چنگال هوش مصنوعی نجات دهند، اما ماموری به نام اسمیت باید مانع پیروزیت آن ها باشد. برخلاف ظاهر علمی تخیلی این سه گانه باید بدانید که ماتریکس مفاهیم بسیار پیچیده ای دارد؛ بنابراین پس از تماشای این فیلم ها، به مطالعه نقد آن ها بپردازید.

(سه گانه مرد عنکبوتی) Spider-Man

مرد عنکبوتی شخصیت محبوبی است که نخستین بار در کتاب های مصور دیده شد و، اما حضور او در فیلم های سینمایی تا سال 2002 ممکن نبود. وقتی سم ریمی، کارگردان توانمند آمریکایی، تصمیم گرفت نخستین فیلم این شخصیت را بسازد، آماده بود تا آن را به یک سه گانه پیروز تبدیل کند، اما هرگز تصور نمی کرد استقبالی باورنکردنی از فیلم نخست گردد. فیلم های دوم و سوم سه گانه مرد عنکبوتی به ترتیب در سال های 2004 و 2007 اکران شد. پس از سرانجام حضور توبی مگوایر در نقش مرد عنکبوتی، در سال 2012 اندرو گارفیلد به عنوان بازیگر جدید این شخصیت ابرقهرمانی در فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز حاضر شد.

(سه گانه ارباب حلقه ها) The Lord of the Rings

رمان های ارباب حلقه ها در سال های میانی دهه 50 میلادی و توسط جان رونالد روئل تالکین نوشته شدند. این رمان های فانتزی بیش از 100 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشتند و به بیش از 30 زبان ترجمه شدند، اما نباید فراموش کنید که تالکین برای نوشتن این کتاب ها بیش از ده سال از عمر خود را صرف کرد. با این حال صنعت سینما تا سال های شروعین قرن 21 برای ساخت فیلم های سینمایی از کتاب های ارباب حلقه ها وارد عمل نشد، اما در نهایت پیتر جکسون یکی از کارگردانان پیروز آمریکایی تصمیم گرفت سه گانه ای از این کتاب ها را کارگردانی کند.

فیلم های ارباب حلقه ها به ترتیب در سال های 2001 تا 2003 اکران شدند. بعد ها و در سال های 2012 تا 2014 هم سه گانه دیگری از شخصیت های این مجموعه به نام هابیت ساخته شد. اگر پس از تماشای شش فیلم جهانی جادویی و فانتزی جان رونالد روئل تالکین به تماشای دوباره آن ها علاقه مند بودید، باید بدانید در سال 2021 سریالی تلویزیونی از شخصیت های اصلی رمان ارباب حلقه ها منتشر می گردد.

(سه گانه شوالیه تاریکی) Dark Knight

کریستوفر نولان این روز ها به کارگردان محبوب و مشهوری تبدیل شده که همه طرفداران سینما از تماشای آثار او لذت می برند. اما بخش عظیمی از شهرت او پس از کارگردانی سه گانه شوالیه تاریکی شکل گرفت. کریستوفر نولان ابتدا تصمیم داشت از شخصیت بتمن که یکی از محبوب ترین شخصیت رمان های مصور است، سه گانه ای تاریخی بسازد، اما فیلم های او یک تفاوت اصلی با فیلم های قبلی بتمن داشت. نولان تصمیم داشت تنها نام و ظاهری از بتمن را درون فیلم هایش به نمایش بگذارد و بخش عظیمی از داستان فیلم نامه ها را تغییر داد؛ بنابراین شباهت زیادی میان فیلم های او داستان های مصور شخصیت بتمن وجود ندارد. با این حال سه گانه شوالیه تاریکی بتمن بدون شک یکی از مهم ترین سه گانه های تاریخ سینما است.

فیلم بتمن شروع می نماید ابتدا به معرفی شخصیت بروس بین و شکل گیری قهرمانی به نام بتمن می پردازد و در سال2005 اکران شد. در فیلم شوالیه تاریکی که سال 2008 اکران شد، درگیری های بتمن یا همان شوالیه تاریکی با شخصیتی منفی به نام جوکر را تماشا می کنیم. فیلم شوالیه تاریکی محبوب ترین فیلم این سه گانه است، اما فیلم سرانجامی آن با نام شوالیه تاریکی برمی خیزد در سال 2012 اکران شد و سرانجام بتمنی بود که کریستوفر نولان چهار سال برای ساخت آن کوشش کرد.

(سه گانه پدرخوانده) Godfather

سه گانه پدرخوانده شاید یکی از معدود سه گانه های تاریخ سینما باشد که هر فیلم جدید آن، کیفیت و محبوبیت کم تری از فیلم قبلی دارد. اگرچه بیشتر طرفداران و منتقدان سینما درباره بهتربودن فیلم های پدرخوانده: قسمت اول یا پدرخوانده: قسمت دوم اختلاف نظر دارند، اما همه آن ها یقین دارند که این دو فیلم به مراتب کیفیت بهتری از پدرخوانده: قسمت سوم دارند. با وجود ضعف هایی که در قسمت سوم سه گانه پدرخوانده وجود دارد، این سه گانه به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا ساخته شد و جوایز متعددی را کسب کرد.

داستان های این سه گانه براساس رمانی جنایی به همین نام نوشته ماریو پوزو ساخته شدند. در پدرخوانده: قسمت اول با خانواده مافیایی کورلئونه آشنا می شویم و کوشش های مایکل، پسر کوچک خانواده برای پیداکردن صندلی خود در خانواده را تماشا می کنیم. در پدرخوانده: قسمت دوم که فیلم برداری و تدوین متفاوتی با فیلم نخست دارد، داستان زندگی پسران خانواده کورلئونه را دنبال می کنیم و در پدرخوانده: قسمت سوم می توانیم مایکل را در سال های سرانجامی عمرش تماشا کنیم. با کشش های داستانی و شخصیت های جذاب، فیلم های سه گانه پدرخوانده به محبوب ترین فیلم های جنایی تاریخ سینما تبدیل شده اند.

(بازگشت به آینده) Back to the Future

اگر به تماشای فیلم های علمی تخیلی با مضمونی کمدی و خنده دار و البته هیجان انگیز علاقه دارید، فیلم های سه گانه بازگشت به آینده می توانند به عناوین محبوب شما تبدیل می شوند. شاید تماشای فیلم های فانتزی و اساطیری یا جنایی و اکشن در این روز های تکراری قرنطینه کمی حوصله سربر باشد، اما فیلم های علمی تخیلی و کمدی گزینه های مناسبی هستند. سه گانه بازگشت به آینده از مهم ترین مجموعه فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما است که بسیاری از فیلم های پس از خود را تحت تاثیر قرار داد.

در این سه گانه با پسری نوجوان به نام مارتی مک فلای آشنا می شویم. او به صورت تصادفی در زمان سفر می نماید و از سال 1985 به 1955 منتقل می گردد. مارتی این فرصت را دارد تا والدین خود را در دبیرستان دیدار کند، اما راستا آشنایی آن ها را خراب می نماید. پس از این حادثه باورنکردنی که ممکن راستا زندگی مارتی را برای همواره تغییر دهد، او با دانشمند دیوانه ای به نام امت براون آشنا می گردد. رابطه محبت آمیز ای میان مارتی و امت شکل می گیرد که در دو فیلم بعدی سه گانه هم وجود دارد.

(سه گانه دلار) Dollars

طرفداران فیلم های وسترن شناخت خوبی از سه گانه دلار دارند. این فیلم ها به سه گانه مرد بی نام هم مشهور هستند. فیلم های به خاطر یک مشت دلار، به خاطر چند دلار بیشتر و خوب، بد، زشت توسط سرجیو لئونه، کارگردان مشهور سینمای ایتالیا ساخته شدند. این سه گانه مشهور، بخشی از تاریخ سینمای وسترن است و در ژانر فیلم های وسترن اسپاگتی قرار می گیرد. فیلم های وسترن اسپاگتی به فیلم های وسترنی گفته می گردد که توسط عوامل ایتالیایی ساخته می شوند و معمولا ویژگی های خاصی دارند.

داستان سه گانه دلار با فیلم به خاطر یک مشت دلار شروع می گردد. جایی که یک غریبه وارد دهکده ای می گردد که قوانین خاص خود را دارد. هر شغلی در این دهکده ضوابط ویژه ای می خواهد و قوانین ثابتی برای آن وجود دارد. در فیلم به خاطر چند دلار بیشتر مرد بی نام داستان حالا نام و شهرتی دست و پا نموده است. مردی تصمیم می گیرد از یک مجرم شناخته شده انتقام بگیرد و از او یاری می خواهد. اما در فیلم سرانجامی که همان خوب، بد، زشت باشد، مرد بی نام داستان به همراه دو همکارش به راهزنی مشغول هستند، اما همکاری آن ها به بن بست می رسد. نباید فراموش کنید که کلینت ایستوود، کارگردان شناخته شده سینما با سه گانه دلار به شهرت بسیاری دست پیدا کرد و پیروز شد راستاش برای حضور در سینما را هموارتر کند.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21288

به "بهترین سه گانه های تاریخ سینما که باید تماشا کنید" امتیاز دهید

3 کاربر به "بهترین سه گانه های تاریخ سینما که باید تماشا کنید" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین سه گانه های تاریخ سینما که باید تماشا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید