بی برنامگی، اولین دستاورد فدراسیون داورزنی برای والیبال بانوان

به گزارش شیوا مارکت، حضور تیم ملی والیبال بانوان ایران در انتخابی المپیک شامل مسائلی چون جوان گرایی بدون برنامه، نتایج ضعیف و هزینه های اضافی برای فدراسیون بود.

بی برنامگی، اولین دستاورد فدراسیون داورزنی برای والیبال بانوان

به گزارش خبرنگاران، تیم ملی والیبال بانوان ایران در مرحله گروهی رقابت های انتخابی المپیک 2020 سه بازی انجام داد و با سه شکست پیاپی مقابل قزاقستان، کره جنوبی و اندونزی از دور رقابت ها کنار رفت اما این حضور بدون حاشیه نبود و ابهاماتی را در مورد میزان توجه فدراسیون به بخش بانوان به وجود آورد. از جوان گرایی یک باره فدراسیون گرفته تا بی برنامگی در تهیه بلیت برگشت ملی پوشان به ایران که منجر به تحمیل هزینه های اضافی برای فدراسیون شد، این سوال را مطرح می کند که برنامه مسئولان جدید فدراسیون برای والیبال بانوان چیست؟

جوان گرایی بدون برنامه

جواد مهرگان، مشاور فنی سابق تیم ملی بانوان تعدادی از بازیکنان بزرگسال و جوان لیگ را جمع و دو سال با آنها کار کرد. فدراسیون هم در این زمینه به مهرگان کمک کرد و اردوهای آماده سازی و چندین بازی تدارکاتی برای ملی پوشان در نظر گرفت. هر چند تیم مهرگان در مسابقات قهرمانی آسیا نتیجه ای که دائم از آن سخن می گفت (قرار دریافت در جمع چهار تیم برتر آسیا) را نگرفت و با قرار دریافت در جایگاه هفتمی به کار خود خاتمه داد اما بازیکنان تیم دو سال با هم کار کردند و تا حدودی نسبت به قبل هماهنگ تر شده بودند. اما فدراسیون یک ماه قبل از مسابقات انتخابی المپیک آنها را کنار گذاشت و دست به جوان گرایی زد.

فدراسیون از نتیجه ای که تیم ملی در قهرمانی آسیا گرفت رضایت نداشت و در تصمیمی عجولانه ترکیب کلی تیم را عوض و بازیکنان جوان را به اردوی تیم ملی دعوت کرد تا زیر نظر میترا شعبانیان خود را برای مسابقاتی به اهمیت انتخابی المپیک آماده کنند و از همان ابتدا هم اعلام شد که هدف تیم ملی کسب تجربه است نه نتیجه اما آیا جوان گرایی به معنی کنار گذاشتن بازیکنان بزرگسال و کنار گذاشتن نفرات بهتر است؟

روال معمول جوان گرایی این است که بازیکنان جوان در کنار باتجربه ها قرار می گیرند تا در جریان مسابقات تجربه لازم را کسب کنند و در آینده جایگزین باتجربه ها شوند. با اینکه مشخص بود تیم ملی قادر به کسب سهمیه المپیک 2020 نیست اما شاید اگر در این مسابقات بازیکنان باتجربه ای چون مائده برهانی، مهسا صابری یا شبنم علیخانی هم در ترکیب تیم بودند بازیکنان جوان می توانستند بهره بهتری از مسابقات ببرند چون در جریان مسابقات از راهنمایی و هماهنگی این بازیکنان که سال ها سابقه حضور در تیم ملی و بازی با یکدیگر را دارند نیز استفاده می کردند.

مائده برهانی، کاپیتان تیم ملی بزرگسالان نیز پیش از این در مورد جوان گرایی به خبرنگاران گفت: همیشه از جوانگرایی حمایت می کنم اما جوان گرایی اصولی دارد و باید بر اساس این اصول پیش برویم. همه دنیا جوان گرایی می کنند اما نه یک شبه و با تصمیمات دیمی! متاسفانه در والیبال بانوان ایران خیلی تصمیمات یک شبه گرفته می شود و این چیزی جز ضرر و فرصت سوزی در پی ندارد.

شاهکار چهار تعویضه سرمربی

بازی خاتمهی ایران در انتخابی المپیک مقابل اندونزی انجام شد که ملی پوشان با نتیجه سه بر دو شکست خوردند. نکته قابل توجه در این بازی شاهکار سرمربی در انجام چهار تعویض بود!

شعبانیان ابتدا الهه پورصالح با شماره 18 را به جای آیتک سلامت با شماره 15 وارد زمین کرد اما دوباره سلامت را به زمین فرستاد و نگین شیرتری با شماره 13 را بیرون کشید. سرمربی خیلی سریع نظرش عوض شد و شیرتری را دوباره به مسابقه برگرداند و پورصالح را از زمین بیرون کشید اما این خاتمه ماجرا نبود چرا که بازهم شیرتری را بیرون آورد و الهام فلاح با شماره 6 را به زمین فرستاد.

شعبانیان سال ها در والیبال حضور داشته و تجربه مربیگری دارد اما مشخص نیست چرا چنین تصمیمی گرفت و چنین تعویض هایی را انجام داد؟ آیا بهتر نبود ابتدا تصمیم قطعی خود را می گرفت و سپس دست به تعویض بازیکنان می زد؟

اقامت توریستی بدون بلیت برگشت مناسب

مطابق با قانون مسابقات تیم هایی که به نیمه نهایی انتخابی المپیک نرسیدند باید محل اقامت و مسابقات را ترک کنند بنابراین تیم ایران نیز پس از حذف در خاتمه مرحله گروهی باید نسبت به تحویل هتل اقدام می کرد اما بلیت برگشت ملی پوشان برای دوشنبه، 23 دی تهیه شده که به این معنی است که فدراسیون ایران باید هزینه 4 روز اقامت اجباری در تایلند را پرداخت کند.

از آنجایی که شرایط اقتصادی کشور خوب نیست و حتی سازمان بازرسی اردوی تمرینی برون مرزی برخی از تیم های فوتبال را برای جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی لغو کرده، فدراسیون والیبال ایران باید هزینه این چهار روز را پرداخت کند.

بی برنامگی های پیش آمده این سوال را مطرح می کند که آیا فدراسیون جدید برای بخش بانوان برنامه ای منسجم، حساب شده و بلند مدت دارد یا اینکه صرفا بر اساس مسابقاتی که پیش روی تیم است اقدام به رفع تکلیف کوتاه مدت می کند؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 30 فروردین 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15296

به "بی برنامگی، اولین دستاورد فدراسیون داورزنی برای والیبال بانوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی برنامگی، اولین دستاورد فدراسیون داورزنی برای والیبال بانوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید