تأکید بر هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد در اجرایی سازی آمایش آموزش عالی
به گزارش شیوا مارکت، در جلسه 249 هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی بر هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد در اجرایی سازی آمایش آموزش عالی تاکید شد.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 249 هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس به ریاست محمدعلی کی نژاد رئیس هیأت عالی جذب در محل دبیرخانه این شورا برگزار گردید.
آنالیز موضوع لزوم شرکت در فراخوان جذب هیأت علمی طرح سربازی، بعد از اتمام خدمت
پیش از دستور این جلسه در مورد موضوع الزام شرکت در فراخوان جذب سرباز هیأت علمی بعد از اتمام طرح بحث و آنالیز شد.
سپس محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم به اختصاص طرح تأمین عضو هیئت علمی دانشگاه ها برای مناطق محروم اشاره نمود.
در ادامه جلسه مقرر شد جلسه ای با هیأت مرکزی جذب به منظور آنالیز این موضوع و ارائه راه چاره تشکیل گردد و ظرف دو هفته آینده نتیجه آن اعلام گردد.
همچنین کی نژاد ضمن درخواست انطباق طرح آمایش با اعلام احتیاج دانشگاه ها در شهریور ماه 99 ، به ارائه توضیحاتی درمورد گزارش های مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم برای طرح آمایش و وارد نشدن در فاز اجرا پرداخت.
29 دانشگاه مستقل و 42 مؤسسه نتیجه اجرایی شدن طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی
در ادامه جلسه حسین رحیمی مشاور و نماینده ویژه وزیر علوم در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، با اشاره به دستور اول جلسه انطباق آمایش آموزش عالی در فراخوان شهریور 99 به ارائه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه اجرای طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی پرداخت.
وی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد آمایش آموزش عالی اشاره نمود و گفت: بر این اساس وزارت علوم به منظور ساماندهی واحدهای آموزش عالی، می تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که جوابگوی احتیاجهای منطقه ای و منجر به کاهش هزینه های سربار و ارتقای کیفی خدمات گردد.
مشاور وزیر علوم ادامه داد: ساماندهی رشته ها همزمان با طرح مأموریت گرایی و متناسب سازی رشته ها با احتیاجها که از ملزومات جذب هیأت علمی است، در فاز بعدی برنامه ریزی و اجرایی می گردد.
رحیمی با اشاره به مراحل انجام طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی گفت: این طرح در سه فاز منع یا محدودسازی گسترش کمی و اهتمام به ارتقای کیفی، ادغام کمی، تجمیع کیفی و تبدیل تخصصی مؤسسات و پیاده سازی طرح های هشت گانۀ آمایش آموزش عالی قابل انجام و اجرایی خواهد بود.
رحیمی، عدم ضرورت ادامه فعالیت مؤسسه به صورت مستقل، تعدیل شاخص تعداد دانشجو به یکصد هزار جمعیت استان ها در سطح کشور، شرایط جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهرها و نواحی مختلف استان، واقع بودن در یک استان را به عنوان مهم ترین عوامل مؤثر در تجمیع و الحاق نام برد.
مشاور وزیر علوم اضافه نمود: آمار دانشگاه ها و مؤسسات بعد از تجمیع و ادغام، 29 دانشگاه مستقل و 42 مؤسسه است.
وی در انتها ارائه این گزارش گفت: درمورد ساماندهی دانشگاه ها تقسیم کار ملی و استانی صورت گرفته که در تعداد کمی از استان ها گروه های علمی و رشته های تحصیلی با مأموریت گرایی ترکیب شده و همچنان باید کار سنگینی در این خصوص انجام گردد.
در ادامه جلسه مقرر شد مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیأت های اجرایی جذب دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید طرح آمایش آموزش عالی را برای آنالیز و تأیید به هیأت عالی جذب معرفی نمایند.
محمدی: ضرورت هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد در اجرایی سازی آمایش آموزش عالی
همچنین جواد محمدی دبیر هیأت عالی جذب بر هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرایی سازی آمایش آموزش عالی تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد که دانشگاه آزاد اسلامی گزارش آمایش آموزش عالی این دانشگاه را در حوزه جذب اعضای هیأت علمی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه و در نهایت طرح نهایی به هیأت عالی جذب و یا ستاد نقشه جامع علمی کشور ارسال گردد.
بیژن رنجبر قائم مقام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی و کیفی سازی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می گردد، گفت: در یک سال اخیر عضویت هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت استانی صورت گرفته که این موضوع در راستای آمایش آموزش عالی صورت گرفته است.
انتهای پیغام/
منبع: خبرگزاری فارسمجله واحدی: مجله واحدی: مجله گردشگری و مسافرتی