خبرنگاران چرا نگران اثرات طرح فاصله گذاری هوشمند هستیم

به گزارش شیوا مارکت، تهران- خبرنگاران - استاد اپیدمیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با طرح این سوال که چرا نگران اثرات طرح فاصله گذاری هوشمند هستیم، گفت: ما هنوز به سطحی از ثبات و پایداری در اپیدمی کرونا نرسیده ایم تا شدت عمل در مداخلات موثر را کاهش دهیم.

خبرنگاران چرا نگران اثرات طرح فاصله گذاری هوشمند هستیم

پس از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به عنوان یک راهبرد جدید برای مدیریت و کنترل مناسب ویروس کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا طرح فاصله گذاری هوشمند را جایگزین طرح قبلی کرد؛ طرحی که در نظر دارد شرایط تدریجی بازگشت جامعه به شرایط عادی را فراهم کند.

براساس این طرح، فعالیت های مشاغل و کسب و کارهای کم ریسک از 23 فروردین در استان ها و 30 فروردین در تهران شروع می شود.

مسوولان همچنین گفتند که شروع به کار فعالیت های اقتصادی برخی مشاغل و کسب و کارها به معنای فراموشی در خانه ماندن نیست، پس کسانی که ضرورتی برای بیرون رفتن آنها وجود ندارد، همچنان باید در خانه بمانند.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار گشت، گفت: پروتکل های بهداشتی اصناف برای بازگشایی ابلاغ شده و با اجرای گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی 5200 صنف و کارگاه باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند و نسبت به اجرای این پروتکل ها تعهدنامه بدهند تا بتوانند فعالیت خود را شروع کنند.

حمید سوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در این زمینه گفت: موفقیت طرح فاصله گذاری هوشمند نیازمند تامین شرایط لازم و مفروضاتی است که تعداد آنها بسیار زیاد بوده و به همین دلیل، انجام موفقیت آمیز این طرح بسیار مشکل و تا حدی غیر ممکن است.

وی اضافه کرد: شبیه این طرح مانند فاصله گذاری بخشی در ژاپن انجام شد که عمدتا سخت گیری ها خود را در مناطق پرخطر پوشش می داد و آزادی عمل در برخی مشاغل، بخاطر پاسخگویی مناسب به نیازهای اساسی مورد نظر مردم قرار گرفت.

این اپیدمیولوژیست اضافه کرد: خطر انتقال بیماری کرونا برای همه وجود دارد و فعالیت هر شغلی می تواند برای دیگران خطرناک باشد، مگر آنکه نظارت کافی و دقیق بر رفتارها انجام گیرد تا بتوان احتمال گسترش مجدد اپیدمی را در حد قابل قبولی کنترل کرد.

سوری بیان داشت: با اجرای این طرح، به احتمال زیاد مواجهه افراد سالم با افراد بیمار یا مشکوک به بیماری افزایش می یابد و در نتیجه آن، تعداد ابتلا و حتی مرگ و میر می تواند افزایش پیدا کند.

وی به فرایند بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و اظهار داست: هنوز برخی از مناطق کشور فرایند افزایشی در موارد ابتلا به این بیماری دارند و استان عاری از بیماری در کشور نداریم.

این اپیدمیولوژیست شرح داد: در صورت اقدام غیرکارشناسی، احتمال رخ دادن موج بعدی اپیدمی کرونا، حتی شدیدتر از اوج اپیدمی اول خواهد بود.

سوری یادآور شد : ما نمی توانیم با دسته بندی مشاغل به پرخطر و کم خطر مطمئن باشیم آلودگی را می توانیم کنترل کنیم. مگر کارکنان مشاغل کم خطر در جامعه ایزوله هستند؟

وی گفت: امکان نظارت دقیق و کامل بر فعالیت مشاغل و کسب و کارهای کم ریسک باید فراهم شود، در غیر اینصورت می توان شاهد انتشار مجدد بیماری کرونا و اوج گیری این اپیدمی بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقش اساسی مردم در موفقیت این طرح اشاره کرد و ادامه داد: مردم کماکان باید توصیه های بهداشتی فردی و اجتماعی، مانند عدم حضور در مجامع، جلوگیری از تردد بی مورد در شهرها، را به دقت باید رعایت کنند.

سوری اضافه کرد: شاید بهتر بود، طرح فاصله گذاری هوشمند، ابتدا در محدوده کوچکتری مثلا یک شهر یا یک منطقه به صورت پایلوت اجرا می شد و بعد از مشاهده کسب نتایج مثبت و انجام پذیری طرح، آن را در سطح کشور اجرایی می کردند.

وی تاکید کرد: هدف همه دلسوزان کشور کمک به حل مشکل اپیدمی کووید 19 با کم ترین هزینه است و نقد منصفانه یا ابراز نگرانی از تبعات ناشی سیاست ها در کنترل اپیدمی ها، امری طبیعی و از وظایف اخلاقی و حرفه ای متخصصان اپیدمیولوژی است.

به گزارش خبرنگاران، کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته گفت: تا به امروز 62 هزار و 589 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 133 نفر در 24 ساعت گذشته، فوت ناشی از این ویروس در کشور به سه هزار 872 نفر رسید.

italyro.ir: تور ونیز: تور ونیز ارزان قیمت، تور ونیز ایتالیا

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18424

به "خبرنگاران چرا نگران اثرات طرح فاصله گذاری هوشمند هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چرا نگران اثرات طرح فاصله گذاری هوشمند هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید