تابوشکنی دختر جوان؛ راندن ریکشا در جامعه ای مردسالار

به گزارش شیوا مارکت، در تلاش برای مبارزه با تورم فزاینده و بیکاری در کراچی پاکستان، یک دختر جوان چالش پیوستن به یک حرفه مردانه را برای حمایت از خانواده خود پس از مرگ نابهنگام پدرش پذیرفته است.

تابوشکنی دختر جوان؛ راندن ریکشا در جامعه ای مردسالار

به گزارش خبرنگاران، علیشاه عبدالجمیل دختر 18 ساله، کوچکترین خواهر در میان خواهرانش است و می خواهد با مخالفت با فرایند جامعه، خواسته های پدر مرحومش را برآورده کند. عبدالجمیل، راننده ریکشا، پسری نداشت و به دختر کوچکش یاد داد که با آن رانندگی کند.

علیشاه گفت: وقتی پدرم مریض بود، او به من یاد داد که چگونه ریکشا را برانم. او از من می خواست که رویایش را که نان آور خانواده در خانواده باشم مانند یک پسر برآورده کنم... او می خواست که من این نقش را بازی کنم و شرایط مالی خانواده ام را بهتر کنم.

این دختر در گفتگو با اکسپرس تریبون گفت که پس از مرگ پدرش عبدالجمیل، مجبور شد از مادر و خواهرش مراقبت کند و به همین دلیل، از یک سال پیش شروع به رانندگی با ریکشا کرد.

علیشاه با بیان اینکه به همراه یک خواهر و مادر مجرد در یک خانه اجاره ای دو اتاقه زندگی می کند، گفت: چهار خواهرش متاهل هستند و زندگی خوبی دارند.

وی می گوید بخش بزرگی از درآمدش صرف خرید بنزین برای وسیله نقلیه اش می شود و از دولت برای افزایش شدید قیمت آن ابراز گلایه مند است.

این دختر یک جمله نیز روی ریکشا به یاد پدر مرحومش نوشته است: وقتی بار (مسئولیت ها) بر دوش غیرقابل تحمل می شود، دلم برای بابام خیلی تنگ می شود.

او گفت که با انتقاد برخی از بستگانش به دلیل ریکشا سواری روبرو است، اما افزود که آن ها را نادیده می گیرد و روی کار سخت و تأمین معاش خانواده اش تمرکز می کند.

علیشاه افزود: من از حمایت مادرم برخوردار هستم، بنابراین من تسلیم نشدم و به هیچ کس دیگری اهمیت نمی دهم.

مانند سایر رانندگان ریکشا، علیشاه نیز در هنگام جستجوی مشتریان با مشکلاتی روبرو می شود. او افزود: برای محافظت از خودم، سعی می کنم به خانواده ها یا زنان خدمات ارائه کنم.

وی گفت که اگر ریکشای او خراب شود، خودش آن را هل می دهد و به مکانیکی می رسد تا آن را تعمیر کند. او افزود: وقتی بیرون می روم، مادرم مرا دعا می کند... و بعد از آن هیچ ترسی ندارم.

او افزود: بخش بزرگی از درآمد من صرف خرید بنزین می شود که امروزه بسیار گران است... من در مقایسه با کار سختی که انجام می دهم، درآمد زیادی ندارم.

سلما مادر علیشاه در گفتگو با اکسپرس تریبون گفت که علیشاه کوچکترین دختر او و تنها نان آور خانواده او است. او افزود: پدرش می خواست علیشاه مانند پسر رفتار کند و از خانواده حمایت کند.

او گفت که وقتی برای اولین بار پول درآورد، قلبم غرق در غرور شد. سلما همچنین گفت که هر دختر باید در چنین شرایط سخت مالی از والدین خود حمایت کند.

منبع: فرارو
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29950

به "تابوشکنی دختر جوان؛ راندن ریکشا در جامعه ای مردسالار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابوشکنی دختر جوان؛ راندن ریکشا در جامعه ای مردسالار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید