تحریم ها روی صادرات نفت ونزوئلا چقدر تاثیر داشت؟

به گزارش شیوا مارکت، صادرات نفت شرکت دولتی PDVSA ونزوئلا در ماه مه به دنبال تحریم های آمریکا، 17 درصد کاهش پیدا کرد.

تحریم ها روی صادرات نفت ونزوئلا چقدر تاثیر داشت؟

به گزارش خبرنگاران، صادرات نفت و محصولات نفتی شرکت PDVSA در ماه مه نسبت به ماه پیش از آن 17 درصد کاهش یافت و به 874 هزار بشکه در روز رسید که عمدتاً به دلیل عدم فروش نفت به پالایشگاه های آمریکایی بود.

به گفته تحلیلگران، ونزوئلا از اواخر ژانویه که شرکت PDVSA هدف تحریم های آمریکا نهاده شد، از ذخایر نفت برداشت کرد تا افت فراوری خود را جبران کند. در نتیجه این شرکت توانست با وجود تحریم های آمریکا، صادراتش را به مدت سه ماه در حدود یک میلیون بشکه در روز حفظ کند.

اما بعضی از مشتریان نفتی ونزوئلا در اواخر آوریل به دلیل تهدید آمریکا به تحریم، به خرید نفت ونزوئلا انتها دادند و در نتیجه خریداران نفتی این کشور محدودتر شدند.

شرکت PDVSA در ماه مه مجموعاً 33 محموله نفت خام و فرآورده های نفتی صادر کرد که عمدتاً به مقصدهای آسیایی بود. صادرات نفت به هند بیش از یک سوم کاهش یافت و به 187 هزار بشکه در روز رسید در حالی که صادرات به چین حدود 450 هزار بشکه در روز ماند. شرکت روس نفت که نفت شرکت PDVSA را به عنوان بازپرداخت میلیاردها دلار وام به ونزوئلا دریافت می نماید، بزرگترین دریافت کننده نفت این کشور عضو اوپک است.

طبق آمار، اروپا 8 درصد از کل صادرات نفت ونزوئلا را دریافت کرد که نسبت به آوریل تغییری نداشت زیرا شرکت رپسول اسپانیا برنامه تهاتری خود را از سر گرفت و از شرکت PDVSA نفت دریافت کرد و در قبال آن، به ونزوئلا سوخت صادر کرد.

صادرات نفت ونزوئلا به کوبا از 49 هزار بشکه در روز در آوریل به 91 هزار بشکه در روز در مه رسید. این افزایش صادرات در حالی روی داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بنا به درخواست خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا تحریم ها علیه صادرات نفت کاراکاس به کوبا را تشدید کرد.

بر اساس گزارش رویترز، افت صادرات نفت ونزوئلا دلیل اصلی مسائل اخیر پالایشگاه های آمریکایی برای تأمین نفت سنگین است.

آمریکا تحریم های خود علیه شرکت PDVSA را در ژانویه رونمایی کرد و تحت این تحریم ها، واردات نفت ونزوئلا به آمریکا و صادرات مواد رقیق کننده آمریکایی به ونزوئلا ممنوع شد. آمریکا در 28 آوریل معاملات شرکت های غیرآمریکایی و PDVSA با استفاده از سیستم مالی آمریکا را ممنوع نمود و به این ترتیب استفاده از دلار آمریکا در تمامی مبادلات با شرکت PDVSA ممنوع شد.

اقتصاد ونزوئلا به نفت وابسته است و درآمد حاصل از صادرات نفت بیش از 90 درصد درآمد این کشور را پیش از وضع تحریم های آمریکا تشکیل می داد. ونزوئلا صاحب بزرگترین ذخایر نفت دنیا است اما فراوری این کشور در نتیجه بحران مالی، تا آوریل به کمتر از 800 هزار بشکه در روز سقوط کرد.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 6525

به "تحریم ها روی صادرات نفت ونزوئلا چقدر تاثیر داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم ها روی صادرات نفت ونزوئلا چقدر تاثیر داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید