ترمیم گچ ریخته دیوار

به گزارش شیوا مارکت، شکستگی، پوسته پوسته شدن، سوراخ شدن دیوار و پرکردن آنها یا ترمیم گچ ریخته دیوار جزو اهداف بازسازی ساختمان قدیمی می باشد. اما حتما دارای مراحلی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

ترمیم گچ ریخته دیوار

گچ کاری دیوار

ابتدا برای درک بهتر لازم است بدانید که اصلا چرا دیوار را گچ کاری می کنیم؟ برای حمایت از تاسیسات ساختمان نظیر: لوله کشی و برق کاری بین آنها را گچ کاری می کنند تا در محدوده خود ثابت بمانند و در زمان تخریب آسیب نبینند هم چنین برای آماده سازی دیوار برای لایه نهایی سفید کاری برای آنکه سطح صاف تری بعد از آجر داشته باشیم دیوار را گچ کاری می کنیم.

علت ریزش گچ دیوار

حالا که کاملا میدانید علت گچ کاری دیوار چیست! در ادامه به این نکته می پردازیم که چرا گچ دیوار می ریزد؟ گچ ریختن علت های متفاوتی می تواند داشته باشد. یکی از علت های شایع ریزش گچ ترکیدن لوله آب یا فاضلاب می تواند باشد در واقع علت اصلی نشتی آب و رطوبت است یا اینکه در نقطه بارانی و شرجی زندگی کنید و دیوار را به اندازه کافی عایق کاری نکرده باشید.

زدن لایه رنگ روی گچ خیس یا رنگ کردن زیاد نیز موجب پوسته، پوسته شدن دیوار می گردد.

ریزش گچ دیوار

اگر در موقع ساختن ملات گچ مقدار گچی را که در آب می ریزیم ازحد معینی کمتر باشد (درصد وزن آب نسبت به گچ زیاد باشد) بطوریکه گچ نتواند پس از انبساط حجم آب مصرف شده در ملات را پر کند در نتیجه گچ پس از خشک شدن تقلیل حجم داده و می ترکد.

اچناچه کلفتی ملاتی (ضخامت ملات گچ و خاک و یا گچ) که روی دیوار می کشیم از 8-7 سانتیمتر بیشتر باشد و آنرا در یک نوبت بکشیم لایه های روئی گچ دراثر مجاورت با هوا به فوریت خشک میشوند در حالی که هنوز لایه های درونی مرطوب هستند و اگر این لایه ها هم بخواهند خشک شوند یعنی آب آنها تبخیر گردد ناچارا ً باید درسطح گچ کاری ترکهایی ایجاد گردد تا امکان خروج بخار آب لایه های زیرین حاصل گردد.

اگر درفصل سرما و درجات زیر صفر اقدام به گچ کاری بنمائیم و آب ملات گچ قبل از انبساط و سخت شدن گچ یخ بزند فعل و انفعالات شیمیائی برای سخت شدن در ملات متوقف می گردد. پس از آنکه یخ ذوب شد گچ فاسد شده و دیگر به انبساط خود ادامه نمی دهد در نتیجه در سطح گچ کاری شده ترک خوردگی مشاهده می گردد.

ترمیم گچ ریخته دیوار

در اولین مرحله برای ترمیم گچ ریخته دیوار باید که علت آن را پیدا کرد و علل پیدایش آن را از بین برد و سپس مرحله ترمیم را شروع کرد. برای ترمیم گچ دیوار نیاز به گچ به اندازه دارید. میزان غلظت گچ هم بستگی به کاربرد شما دارد پس سعی کنید که گچ خشک بخرید تا میزان غلظت آن را خودتان مشخص کنید.

مرحله اول: باید قسمت پوسته، پوسته شده، ریخته شده را از دیوار جدا کرد. این کار را می توانید با استفاده از یک تیغ یا کاردک مخصوص انجام دهید. در این مرحله دیوار را کاملا از ناهمواری ها صاف کرده تا جایی که کاملا یکدست گردد برای اطمینان بیشتر می توانید از سمباده استفاده تا دیوارتان از هر ناهمواری صاف گردد.

بتونه کاری دیوار

مرحلفه دوم: پس از خالی کردن دیوار از آسیب و ناهمواری باید آنها را پر کنید. مواد گچ را داخل ظرفی مناسب بریزید و با آب مخلوط کنید قبلا گفتیم که میزان غلظت بستگی به شما دارد. بعضی مواقع لازم است که قسمت خالی دیوار چند بار گج کاری گردد. برای این کار باید اجازه دهید که مرحله قبلی تا حدودی خشک گردد این عمل به شما کمک می کند تا بدانید که گچ کاری را تا چند لایه باید انجام دهید تا دیوار یکدستی داشته باشید. این مرحله نیاز به صبر و حوصله دارد و نتیجه آن کاملا به وقتی که صرف آن می کنید و مهارت که دارید بستگی دارد.

در ادامه داشتن دیوار صاف تر از کاغذ سنباده ای استفاده کنید و به آرامی روی دیوار بکشید تا کاملا صاف و صیقلی گردد.

مرحله آخر: در نهایت پس از اتمام کار باید اطمینان حاصل کنید که دیوار دچار شیب نشده باشد. می توانید با لمس کردن و نظارت دقیق دیوار متوجه شوید. چنانچه که دیوار دچار شیب بود باید که با بتونه کاری شیب را از بین ببرید. و درنهایت پس از خشک شدن بتونه می توانید مرحله رنگ کاری را شروع کنید.

لازم است بدانید که

ترمیم گچ ریخته دیوار کاری است که نیاز به حوصله و مهارت دارد اگر که نتیجه نهایی عالی می خواهید پس کار را به یک متخصص در این زمینه بسپارید و نکته دوم آن که در هنگام کاربه علت این که گرد و خاک زیادی تولید می گردد برای حفاظت از سلامتی خود از ماسک های مخصوص استفاده کنید.

managore.ir: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: رویا مال
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19955

به "ترمیم گچ ریخته دیوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم گچ ریخته دیوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید