تشکیل مقر فرماندهی ارتش ترکیه در شمال سوریه اعلام جنگ به دولت دمشق است، تداوم تعرض آنکارا به شمال عراق

به گزارش شیوا مارکت، یک کارشناس امور بین الملل گفت: اقدام ترکیه در تشکیل مقر فرماندهی در شمال سوریه اعلام جنگ به دمشق است و نهادهای بین المللی بلافاصله باید وارد عرصه شوند و نسبت به این تعرض ارضی و دخالت آشکار نظامی موضع گیری نمایند.

تشکیل مقر فرماندهی ارتش ترکیه در شمال سوریه اعلام جنگ به دولت دمشق است، تداوم تعرض آنکارا به شمال عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، ارتش ترکیه به تازگی منطقه نظامی جدیدی در کورمانج کوه (کوه نمودها) واقع در حومه لاذقیه در شمال شرقی سوریه ایجاد نموده است. این اقدام پس از آن انجام شد که آنکارا احساس کرد ارتش سوریه در حال پیشروی و کنترل منطقه است.

منطقه ای که ترکیه به عنوان پایگاه نظامی خود انتخاب نموده است، نقطه حائل میان ارتش سوریه و گروه های افراطی حاکم بر منطقه به شمار می رود و درواقع آنکارا این پایگاه نظامی را با هدف حفاظت از نیروهای مذکور و جلوگیری از ادامه پیشروی ارتش سوریه و کنترل بخش دیگری از شمال شرقی سوریه ایجاد نموده است.

تشکیل مقر فرماندهی جدید ارتش ترکیه در شمال سوریه

ارتش سوریه اقدامات نظامی خود را برای تسلط و کنترل بر منطقه حومه لاذقیه شروع و اکنون تا دروازه های جسرالشغور در حومه ادلب پیشروی نموده است. با توجه به اینکه کاروان های نظامی و وسایل نقلیه ارتش ترکیه دائماً در حال ورود به نقاط شمالی سوریه هستند، به طور دقیق تعداد پست های نگهبانی ترکیه در شمال سوریه و تعداد نیروهای ارتش این کشور در داخل خاک سوریه معین نیست.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس امور بین الملل در مصاحبه با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران دراین باره گفت: متأسفانه در اوضاع نابسامان شیوع کرونا و تحولاتی که به تازگی در لبنان به وجود آمده است، برخی از کشورهای منطقه با زیاده خواهی، تسلط سرزمینی بر دیگر کشورها را شروع نموده اند. ترکیه در این زمین ید طولائی دارد و از سال های گذشته علاوه بر حمایت از تروریست های تکفیری داعش، نگاه سرزمینی و زیاده خواهی ارضی به کشور همسایه خود، سوریه داشت و در این زمینه کوشش های گوناگونی کرد.

وی اضافه نمود: با توجه به همراهی ترکیه با آمریکایی ها، آن ها کوشش کردند مدتی از کُردهای منطقه حمایت نمایند تا بتوانند استقلال خواهی خود را به صورت نسبی حفظ نمایند. البته ترکیه با استقلال آن ها مخالف بود، اما با اینکه بتوانند به گونه ای با دولت مرکزی سوریه در ستیز باشند و برای دولت سوریه هزینه بتراشند، با آمریکایی ها کاملاً همراه بود.

این کارشناس امور بین الملل عنوان نمود: پس از پاک سازی های دولت سوریه که بر مبنای حاکمیت ارضی خود انجام داد، ترکیه کوشش کرد با ورود غیرقانونی به خاک سوریه، به دنبال تثبیت موقعیت خود باشد که درگیری هایی میان دو طرف رخ داد و در چند مرحله عملیات ارتش ترکیه و جریان های مسلح مورد حمایت ترکیه آسیب های جدی دیدند و میزان جان باختگانشان افزایش یافت. شاید در دو ماه گذشته که موضوع افزایش قربانیان ترکیه در فضای رسانه ای ترکیه مطرح بود و گروه ها و جریانات و احزاب مخالف دولت درقبال آن بیشتر حمیت داشتند، اقدامی برای وسعت بخشیدن به عملیات و تداوم آن وجود نداشت.

دولت ترکیه مناطقی از کُردها را به صورت غیرقانونی به تصرف خود درآورد و تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی سوریه را نقض کرد.

صدرالحسینی گفت: ترکیه در مرحله کنونی نسبت به مراحل گذشته بهانه های کمتری برای اقداماتش مطرح می نماید، اما تحرک نظامی در سوریه، کاملاً غیرقانونی، مغایر با قوانین بین المللی و تهاجم نظامی به کشوری مستقل محسوب می گردد. آن ها اعلام کردند بلندی های کورمانج کوه را به عنوان حائل میان دو کشور قرار می دهند. این در حالی است که این منطقه متعلق به کُردهای سوری است و ترکیه به بهانه های مختلف این اقدام را توجیه می نماید. این بهانه ها چندین مؤلفه دارد؛ نخست، اینکه نمی خواهند اجازه دهند نمودها از خاک سوریه به مناطق کردنشین ترکیه و داخل کشورشان وارد شوند. در پشت این بهانه موضوع انفجارها و اقدامات تروریستی را مطرح می نمایند که بخشی از آن واقعیت ندارد.

وی اضافه نمود: موضوع بعدی این است که به دلیل حفظ امنیت کشورشان می خواهند به شمال سوریه احاطه داشته باشند که به نظر می آید در مراحل بعدی ترکیه حاضر به توقف در این منطقه نیست و با توجه به اقداماتی که در یک دهه گذشته به طور مستقیم علیه حاکمیت سوریه انجام داده، ممکن است اگر بتواند خود را تثبیت کند، اقدامات بعدی را نیز انجام دهد و بار دیگر به نقاط مختلف تعرض ارضی کند.

این کارشناس امور بین الملل گفت: نکته مهم این است که ارتش عربی سوریه با سابقه حدوداً 10 سال مبارزه با تروریست های تکفیری در داخل کشور، انگیزه زیادی برای آزادسازی مناطق تحت تصرف هر نیروی غیرقانونی اعم از ترکیه یا تروریست های تکفیری دارد. بنابراین اقدام اخیر ترکیه نوعی اعلام جنگ به دولت قانونی و مشروع دمشق است که به نظر می آید در همین مرحله نهادهای بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد و شورای امنیت باید بلافاصله وارد عرصه شوند و نسبت به این تعرض ارضی و دخالت آشکار نظامی موضع گیری نمایند.

صدرالحسینی درباره احتمال ادامه تعرض ترکیه به خاک عراق و تحرکاتی مشابه شمال سوریه عنوان نمود: این اقدام تجاوزکارانه در برخی از مراحل در خاک عراق هم انجام شد و آنجا نیز بهانه آن ها این بود که کُردها از خاک عراق اقدامات تروریستی علیه ترکیه انجام می دهند. در حال حاضر دولت ترکیه اقدامات تجاوزکارانه در جغرافیا و کشورهای پیرامونی خود انجام می دهد که البته در زمینه عراق، با توجه به شکایتی که بغداد انجام داد، ترک ها از تداوم دخالت نظامی و آتشباری بر روی خاک این کشور عقب نشینی کردند و به تجاوز خود ادامه ندادند.

وی اضافه نمود: احتمال تشکیل مقر نظامی همانند سوریه در خاک عراق را خیلی ضعیف می دانم، زیرا موضوع تجارت با عراق برای ترکیه مهم است و حاکمیت مطلق دولت مرکزی بغداد بر سرزمین خود، این اجازه را به آن ها نمی دهد. همچنین با توجه به آمادگی حشدالشعبی برای حمایت از ارتش عراق در راستای حفظ منافع و حاکمیت ملی این کشور به نظر نمی آید ترکیه بخواهد وارد چنین معادله ای گردد. آمادگی عراق برای مقابله پایاپای و نظامی و نیز حفظ امنیت ملی و حاکمیت سرزمینی این کشور، بسیار بیشتر از سوریه است و در این رقابت هزینه های ترکیه بسیار افزایش می یابد.

4106/4033/

مجله آزمون اول: مجله آزمون اول: مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23509

به "تشکیل مقر فرماندهی ارتش ترکیه در شمال سوریه اعلام جنگ به دولت دمشق است، تداوم تعرض آنکارا به شمال عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل مقر فرماندهی ارتش ترکیه در شمال سوریه اعلام جنگ به دولت دمشق است، تداوم تعرض آنکارا به شمال عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید