تضمین تسهیلات ارزی و ریالی شرکت های ریلی تا سقف 100درصد

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران، نورالله بیرانوند در نشست خبری معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی گفت: توسعه پایدار شامل توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که بخش حمل و نقل ریلی در دستیابی به توسعه پایدار بسیار مهم است.

تضمین تسهیلات ارزی و ریالی شرکت های ریلی تا سقف 100درصد

وی با بیان اینکه سیستم های حمل و نقلی ما یکپارچگی بین بخشی ندارند و مودهای حمل و نقلی نمی توانند با یکدیگر مشارکت داشته باشند، اضافه نمود: متاسفانه در حوزه حمل و نقل به محیط زیست و مسائل اجتماعی که مهمترین آن عدم توجه به موضوع تصادفات است، توجه نمی گردد. این در حالی است که ترکیب مدهای حمل و نقلی اساس توسعه پایدار بوده و باید صندلی ریل در این زمینه را آنالیز کرد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن ادامه داد: اگر بخواهیم اندیشه توسعه پایدار را اجرا کنیم می بینیم که با سهم مطلوب از حمل و نقل ریلی فاصله داریم. در حال حاضر در بخش باری 12 و در بخش مسافری 8 درصد حمل و نقل برعهده بخش ریلی است.

بیرانوند یادآور شد: در بخش حمل و نقل بین الملل نیز علیرغم اینکه ایران چهارراه حمل و نقل دنیا بوده و ظرفیت های بالایی در این زمینه دارد، به هیچ وجه سهم ما از بازار حمل و نقل بین الملل با بازارهای دنیای متناسب نبوده و با شاخص های دنیای فاصله زیادی داریم.

وی با تأکید بر اینکه باید سهم راه آهن تا سال 1400 از بخش باری به 30 و مسافری به 20 درصد برسد، توضیح داد: بر این اساس باید در سال 1400 میزان جابه جایی داخلی بار به وسیله حمل ریلی به 186 میلیون تن و 133 میلیارد تن -کیلومتر و همچنین سهم بار ترانزیتی ریلی به 8.6 میلیون تن و 11.5 میلیارد تن-کیلومتر برسد.

بیرانوند اضافه نمود: برای تحقق این اهداف 12 میلیارد دلار در خصوص تأمین ناوگان باری و مسافری احتیاج داریم که انتظار ما این است 54 درصد این هزینه را بخش خصوصی و 46 درصد آن را شرکت راه آهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین کند. ضمن اینکه برای توسعه زیرساخت های ریلی نیز 20 میلیارد یورو احتیاج داریم که عمدتا به منظور توسعه قطارهای سریع السیر هزینه می گردد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن با تأکید بر اینکه قطارهای حومه ای یکی از روش های برون رفت از معضل آلودگی و ترافیک در کلانشهرهاست، ادامه داد: اخیرا موافقتنامه هایی با استانداری های مرکزی، اصفهان و یزد برای راه اندازی قطار حومه ای در این استان ها به مقصد اراک، اصفهان و یزد امضا نموده ایم.

وی از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بخش ریلی را وجود قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی مطرح نمود و گفت: علاوه بر آن بندهایی از قانون برنامه ششم و برطرف موانع فراوری نیز در این حوزه به ما یاری می نماید، از این رو شرکت راه آهن قانونا می تواند سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی را تضمین کند. همچنین این شرکت امکان خرید خدمات ریلی در هر نقطه ای را داراست که در نتیجه آن ریسک سرمایه گذاری در این بخش را کاهش می دهد. این سرمایه گذاری ها شامل خرید واگن و لکوموتیو، سوخت رسانی به قطارها و همچنین تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی شرکت های ریلی تا 100 درصد تسهیلات می گردد.

به گفته معاون شرکت راه آهن، نرخ خدمات ریلی در بخش باری کاملا آزاد بوده و شرکت های حمل ونقل ریلی باری بدون محدودیت می توانند اعمال قیمت نمایند و کسی نمی تواند در قیمت گذاری خدمات حمل ریلی بار از سوی شرکت های ریلی دخالت کند.

بیرانوند با اشاره به کاهش حق دسترسی به ریل از سوی شرکت راه آهن از 57 درصد قبلی به 20 درصد فعلی به نفع بخش خصوصی، گفت: میزان مصرف سوخت با حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل و نقل جاده ای است.

وی از دیگر مزایای سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی را مجموعه ای از معافیت های مالیاتی شامل محاسبه مالیات بر ارزش اضافه نموده با ضریب صفر و معافیت مالیات بر درآمد مطرح نمود.

tafatton.ir: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 1334

به "تضمین تسهیلات ارزی و ریالی شرکت های ریلی تا سقف 100درصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضمین تسهیلات ارزی و ریالی شرکت های ریلی تا سقف 100درصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید