تهرانی ها در حسرت هوای پاک ، مدیریت بادی؛ تنها راه چاره مسئولان در برابر آلودگی!

به گزارش شیوا مارکت، نفس کشیدن در هوایی پاک و به دور از آلودگی نفس گیر آلاینده های تهران، آرزویی است که اهالی پایتخت سالها حسرت آن را می کشند و فرافکنی مسئولان همچنان ادامه دارد.

تهرانی ها در حسرت هوای پاک ، مدیریت بادی؛ تنها راه چاره مسئولان در برابر آلودگی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، فرزانه فراهانی- معضل آلودگی هوای کلانشهر تهران، کلاف در هم تنیده و سردرگمی است که فرافکنی مسئولان تنها پاسخ آن ها برای مردم شکیبا پایتخت، طی تمام این سالها بوده است.

روزهای خاکستری تهران در حالی سپری می گردد که مسئولان به جای چاره اندیشی برای کاهش آلودگی هوا، یک روز از مردم می خواهند که دعا کنید باران بیاید و یک روز حمل و نقل عمومی شهروندان را به عنوان علت اصلی این حال ناکوک هوا معرفی می نمایند.

سلامتی مردم بازیچه ندانم کاری آقایان مسئول!

قدیمی بودن تجهیزات مراکز فراوری انرژی برق، گاز و آب مصرفی مردم در کلان شهری چون تهران یکی از علل تشدید آلودگی هوا محسوب می گردد و از طرف دیگر نداشتن استانداردهای لازم و برخوردار نبودن از کیفیت مورد احتیاج، نفس تهرانی ها به ویژه سالمندان و افرادی که به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند را به شماره انداخته است.

با عملکرد فعلی مسئولان محیط زیست در شهر تهران، ظاهراً تنها راه گذر از روزهای آلوده پایتخت، عدم حضور در سطح شهر و قرار ندریافت در معرض هوای آلوده ای است که عوارض ناشی از جبران ناپذیر و ماندگار است.

به گفته کارشناسان محیط زیست، آلودگی هوا خطرات متعددی را متوجه سلامتی مردم در گروههای سنی مختلف می نماید و این معضل ظاهراً بی انتها سالانه جان هزاران نفر را می گیرد و مسئولان این حوزه هیچ پاسخ قانع نماینده ای ندارند و واکنش خاصی از خود بروز نمی دهند.

از تولد نوزاد نارس تا مرگ خاموش شهروندان!

به گفته پزشکان و کارشناسان محیط زیست اثرات آلاینده ها بر جنین شامل عوارضی مانند وزن پایین نوزاد در زمان تولد، تاخیر رشد داخل رحمی و مرگ داخل رحمی است که آلاینده های منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق، بیشترین تاثیر را در این میان دارند.

ابتلا به بیماری های ریوی، اعصاب و روان و همچنین انواع بیماریهای پوستی از دیگر تبعات شدت دریافت آلودگی هوا و ناسالم بودن شرایط جوی محسوب می گردد و البته خیلی از افراد نیز بدون داشتن بیماری قبلی در اثر قرار دریافت در معرض هوای آلوده دچار بیماری شده و جان خود را از دست می دهند.

ضرورت به روز رسانی تجهیزات مراکز فراوری انرژی

سمیه رفیعی نماینده مردم و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرنگاران، اظهار کرد: آنالیز چرایی آلودگی هوای تهران باید به طور فراجناحی صورت بگیرد و البته با این تفاسیر که قوانین فعلی ما برطرف این معضل را متوجه 18 دستگاه و نهاد مختلف با ماهیت های گوناگون برمی شمرند، نمیتوان مقصر اصلی آلودگی و عدم وجود هوای پاک در پایتخت را شناسایی و معرفی کرد.

وی همچنین اضافه نمود: سهم هر یک از منابع فراوری انرژی در ایجاد آلودگی هوا متغیر است و مدیران مجموعه هایی چون کارخانجات، نیرگاه ها و مراکزی این چنینی باید نسبت به تعویض و به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده خود اقدام نمایند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مسئولان به جای چاره اندیشی برای کاهش آلودگی هوا و کوشش برای بهبود شرایط محیط زیست، فرافکنی را در پیش گرفته اند و با قاطعیت میتوان گفت که این فرافکنی گره ای از این کلاف در هم تنیده باز نخواهد کرد.

آلودگی هوا، دستاورد سوزاندن گازوئیل غیر استاندارد

رفیعی در ادامه یادآور شد: استفاده از سوخت مازوت در بعضی مراکز فراوری انرژی صرفه مالی است که در ظاهر برای مراکز به همراه دارد اما از طرفی هم در دراز مدت باعث کاهش عمر مفید دستگاههای مورد نظر و همچنین موجب بالا رفتن استهلاک آن ها می گردد و به شرط تامین گاز طبیعی، وزارت نیرو هم هیچ تمایلی به سوزاندن مازوت ندارد.

وی تاکید نمود: زردی زمین در بعضی از مراکز فراوری انرژی، ناشی از سولفور گازوئیل مصرفی آن ها بوده و مواردی چون تغییر رنگ برگ و تنه درختان موجود در محوطه نیروگاهها و همچنین رنگ گرد و غباری که روی بدنه ماشین آلات نیروگاهها به چشم می خورد نیز از تبعات مصرف گازوئیل مصرفی غیر استاندارد است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم برای آلودگی هوا ضرر زیادی را متحمل می شوند و آسیب فراوانی می بینند و از طرفی هزینه های برطرف این معضل هم از خود مردم دریافت می گردد.

کلانشهرهای کشور در محاصره آلودگی هوا!

جالب است بدانید که موضوع انتخاب یک روز در سال به نام روز ملی هوای پاک در بیست و نهم دی ماه سال 74 اجرا شده است و با یادآوری ساده سبک زندگی در آن سالها، متوجه خواهید شد که در آن موقع شرایط آلودگی هوا در اغلب شهرها و به ویژه در کلانشهر تهران به این وخامت نبوده و بارشهای مکرر برف و باران حجم گسترده ای از آلودگی را مرتفع می نموده است.

اگر بگوییم قدمت معین و نامگذاری روز هوای پاک در کشور ما ایران از دو کشور توسعه یافته انگلستان و فرانسه هم بیشتر است جای تعجب ندارد و این مسئله در بسیاری از کشورهای دنیا مردم را با مشکل روبرو نموده است.

در حال حاضر در ایران نیز بحران آلودگی هوا در شهر تهران و شش شهر آلوده دیگر کشور شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز معضلی جدی و حائز اهمیت است و مسئولان و متولیان حوزه محیط زیست باید برای برطرف این معضل به صورت اساسی چاره اندیشی نمایند.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27302

به "تهرانی ها در حسرت هوای پاک ، مدیریت بادی؛ تنها راه چاره مسئولان در برابر آلودگی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهرانی ها در حسرت هوای پاک ، مدیریت بادی؛ تنها راه چاره مسئولان در برابر آلودگی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید