جای پارک فقط 5 هزار تومان

به گزارش شیوا مارکت، حسن حسن زاده-خبرنگار: ابزار خاصی ندارند. غروب ها با افزایش رفت وآمد در خیابان میرداماد از راه می رسند و با ایستادن در لابه لای خودروهای پارک شده در محل های پر تردد و مقابل مراکز اداری و تجاری پرمراجعه، جای پارک اجاره می دهند.

جای پارک فقط 5 هزار تومان

جای پارک هایی که در ازدحام خیابان میرداماد و پارکینگ نداشتن مراکز خرید پرمشتری برای رانندگان غنیمت است و برای آن افراد بی نام و نشان هم درآمد خوبی دارد. فعالیت این افراد با توجه به اعلام ممنوعیت فعالیت پارکبان ها از سوی شهرداری تهران غیرقانونی است و از طرفی کاسبی آنها دردسرها و مسائلی مانند کمبود جای پارک در خیابان های اطراف برای اهالی محله و گاهی نیز دعوا و درگیری میان همسایه ها و اجاره دهندگان غیرقانونی جای پارک در پی داشته است. در این گزارش سری به خیابان میرداماد زده ایم و فعالیت افرادی را که جای پارک حاشیه خیابان را اجاره می دهند در گفت وگو با اهالی، صاحبان مراکز تجاری و اجاره دهندگان جای پارک آنالیز نموده ایم.

با تاریکی هوا خیابان میرداماد شلوغ تر از دیگر ساعات روز می گردد. مراکز اداری اطراف تعطیل شده اند و از طرفی در پاساژها و مراکز خرید حاشیه میرداماد هم جای سوزن انداختن نیست. با افزایش تردد خودروها در خیابان میرداماد، معضلی که ابتدای صبح و با آغاز کار مراکز اداری و تجاری هم وجود داشت بار دیگر در طول خیابان میرداماد خودنمایی می نماید. تعدادی از خودروها به امید پیدا کردن جای پارک، مقابل مراکز پررفت و آمد دوبله پارک نموده اند و دسته دیگر هم آهسته از کنار ردیف خودروهای پارک شده حاشیه خیابان حرکت می نمایند تا شاید جای خالی برای پارک پیدا گردد.

چندمتر آن سوتر از مرکز خرید پایتخت جوانی در فاصله میان چند خودرو که کنار جدول پارک شده اند ایستاده است؛ محلی که انگار به دلیلی امکان پارک در آن وجود ندارد و برای صاحبش رزرو شده است. طولی نمی کشد که برای این جای پارک هم مشتری پیدا می گردد. در شلوغی خیابان میرداماد راننده ای سرگردان که به ردیف خودروهای پارک شده چشم تیز نموده تا شاید در لابه لای ماشین ها جایی برای خودرو خود دست و پا کند از راه می رسد. جوانک بلندبالا که حسابی حواسش به خودروهاست مثل برق و باد خود را به راننده سرگردان می رساند. پیشنهاد او در شلوغی خیابان میرداماد برای این راننده غنیمت است. راننده شیشه سمت شاگرد را پایین می دهد و با یک اسکناس 5 هزارتومانی صاحب جای پارک می گردد.

  • هرچقدر کرم راننده است

فعالیت اجاره دهندگان جای پارک های حاشیه خیابان میرداماد تنها به حوالی مجتمع پایتخت و فروشگاه های اطراف آن محدود نمی گردد. در امتداد خیابان میرداماد و مقابل مرکز خرید آرین هم به راحتی می گردد سراغ آنها را گرفت. از آنجایی که غروب ها جای پارک در خیابان میرداماد حکم طلا پیدا می نماید جای پارک مناسب حتی برای لحظه ای زمین نمی ماند و در ازای مبلغی برای زمان مشخص صاحب تازه پیدا می نماید. اگرچه در گذشته افرادی به عنوان پارکبان و با قبض های چاپی در بعضی اماکن و خیابان های تهران فعالیت می کردند اما با اعلام شهرداری و شورای شهر تهران 2 سالی از سرانجام کار پارکبان ها در شهر می گذرد و این افراد هیچ وابستگی به شهرداری ندارند. جوانک دیگری در تقاطع خیابان دفینه به نظاره خودروهای در حال عبور ایستاده و منتظر مشتری است.

او خانم جوانی را که در جست وجوی جای پارک است به خیابان دفینه راهنمایی می نماید. محلی که یکی، 2 دقیقه پیش مشتری قبلی اش آن را ترک نموده است. با او که وارد گفت وگو می شوم کمی دچار اضطراب می گردد. اما خیلی زود سر درددلش باز می گردد. می گوید چند سال پیش پارکبان بوده. بساط پارکبان ها جمع شد اما او هنوز همان کار قبلی اش را ادامه می دهد. این بار بدون لباس فرم و البته غیرقانونی. از نرخ جای پارک که می پرسم می گوید: هر چقدر که کرم راننده باشد. من نرخ مشخص نمی کنم. یک راننده 2 هزارتومان می دهد؛ یکی 5 هزار تومان. حتی شب عید راننده یک خودرو مدل بالا چون برایش جای پارک نگه داشتم یک اسکناس 50 هزارتومانی به من داد.

  • رزرو جای پارک با خودرو

اجاره جای پارک در خیابان میرداماد قصه های جالب دیگری هم دارد. اجاره دهندگان گاهی از خودرو شخصی خود برای دریافت جای پارک استفاده می نمایند تا از این راه نیز پولی به جیب بزنند. علی فرهنگ پور دبیر شورایاری محله داودیه می گوید: اطراف ایستگاه مترو میرداماد و در نزدیکی ایستگاه تاکسی محل فعالیت مسافرکش های پلاک شخصی شده. افرادی که چند سالی است از شهرهای غرب کشور به محله ما آمده اند و در خط مترو میرداماد تا تقاطع خیابان ولی عصر(عج) مسافرکشی می نمایند. این مسافرکش ها شغل دیگری هم دارند. شب را در حاشیه خیابان میرداماد و داخل خودرو به صبح می رسانند و صبح ها هم جای پارک را به دیگران اجاره می دهند. این مشکل در اطراف مراکز تجاری میدان مادر بیشتر دیده می گردد. کوچه های منتهی به بیمارستان هاشمی نژاد هم یکی از دیگر مکان های مورد علاقه اجاره دهندگان جای پارک است.

محمدرضاصاحبی یکی از اهالی نزدیک بیمارستان در توصیف نحوه فعالیت اجاره دهندگان جای پارک می گوید: آنها ظاهر مشخصی ندارند و لباس شخصی پوشیده اند. در این محدوده بیشتر روی مراجعه نمایندگان به بیمارستان که از نقاط دیگر شهر یا شهرستان می آیند حساب باز می نمایند. حتی گاهی پول اجاره جای پارک را همان اول کار می گیرند تا مبادا راننده از زیر بار پرداخت پول شانه خالی کند. آنها در خیابان تبریزیان هم که بیشتر ساختمان هایش مسکونی است فعالیت می نمایند. از آنجایی که معضل جای پارک یکی از مسائل اساسی اهالی محله ماست با فعالیت این افراد همسایه ها هم با مشکل کمبود جای پارک روبه رو می شوند. اما بیشتر همسایه ها، کارمندان و کارکنان مراکز تجاری زیر بار پرداخت هزینه نمی روند. چون از ماجرا باخبرند. اما نظر مردم متفاوت است.

خانم جوانی در خیابان دفینه سراغ ماشینش می رود تا از پارک خارج گردد. پس از آنکه یک اسکناس 5 هزار تومانی به جوانک می دهد از رضایتش برای پرداخت پول می گوید: با رضایت این مبلغ را به او پرداخت کردم. درست است که دیگر پارکبان وجود ندارد اما از آنجایی که این مراکز خرید پارکینگ ندارند مشتریان باید زمان زیادی برای پیدا کردن جای پارک صرف نمایند. وجود او این کار را ساده تر نموده و من از پرداخت این مبلغ ناراضی نیستم.

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5421

به "جای پارک فقط 5 هزار تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای پارک فقط 5 هزار تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید