جدال کرونایی عربستان و ترکیه ادامه دارد

به گزارش شیوا مارکت، اتهام زنی ریاض به آنکارا درباره شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و امروز نیز یک روزنامه سعودی، دولت ترکیه را به سانسور شدید خبری و پنهان کاری و عدم اتخاذ تدابیر مقتضی برای پیشگیری از شیوع این ویروس متهم کرد.

جدال کرونایی عربستان و ترکیه ادامه دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در ادامه اتهام زنی های عربستان سعودی به ترکیه درباره اهمال عامدانه آنکارا در قبال شیوع ویروس کرونا، روزنامه سعودی الریاض، امروز یک یادداشت با تیتر آیا ترکیه ابتلا به ویروس کرونا را پنهان می نماید؟ منتشر کرد.

شروع جنگ کرونایی میان عربستان و ترکیه، حدود ده روز پیش بود که فردی به نام زاید العمری که خود را سرتیپ ستاد (مشترک در ارتش عربستان سعودی) معرفی نموده، مدعی شد که ترکیه میخواهد ویروس کرونا را در عربستان شیوع بدهد.

او در ویدئویی که در توییترش منتشر کرد، گفته که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه کوشش می نماید ویروس کرونا را به وسیله جهانگردی در عربستان سعودی منتشر کند و عدم اطلاع رسانی شفاف درباره ویروس کرونا در ترکیه با غرض هدف دریافت جهانگردان عرب انجام می گردد تا آنها به ویژه جهانگردان سعودی، این ویروس را با خود به کشورهایشان ببرند. (جزئیات بیشتر)

هرچند این اظهار نظر العمری موجی از تمسخر را در میان کاربران شبکه های اجتماعی به راه انداخت، اما روزنامه سعودی الریاض نیز، امروز طی یادداشتی ادعا کرد: همچنان ترکیه آمار مربوط به ویروس جدید کرونا COVID-19 را سانسور می نماید. ویروسی که دست کم در 114 کشور دنیا شیوع یافته و موجب مرگ صدها نفر در ایتالیا و ایران شده به طوری که این دو کشور از آمار قربانیان به ترتیب در رتبه های دوم و سوم پس از چین قرار گرفته اند.

اخباری از سراسر دنیا درباره ابتلای معاون وزیر بهداشت بریتانیا، رئیس ستاد ارتش لهستان و وزیر فرهنگ فرانسه به این ویروس منتشر می گردد و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به صراحت اعلام مرد که احتمالا بین 60 تا 70درصد شهروندان آلمانی به این ویروس دچار خواهند شد.

در این میان این مسئله عجیب است که ترکیه که سالانه میزبان 50 میلیون جهانگرد است، هیچ تدابیر پیشگیرانه ای برای جلوگیری از شیوع این ویروس انجام نداده است و شرکت خطوط هوایی ترکیه علاوه بر استفاده از استانبول به عنوان ایستگاه ترانزیت برای سفرهای طولانی چندروزه، همچنان در حال نقل و انتقال ده ها هزار مسافر از کشورهای مختلف دنیا است. این در حالی است که تقریبا همه کشورهای همسایه ترکیه دچار ویروس کرونا شده اند.

کار به جایی رسید که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سفر به بروکسل برای ملاقات با مقامات اتحادیه اروپا، بحران کرونا را به تمسخر گرفت و گفت: من نیز به ویروس کرونا دچار شده ام.

در ادامه این یادداشت به اظهار نظرهای وزیر بهداشت ترکیه و تاکیدش بر اینکه آنکارا تدابیر شدیدی برای جلوگیری از شیوع این بیماری مسری اتخاذ نموده و دلیل شیوع این بیمار در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی عدم اتخاذ تدابیر لازم بوده اشاره می گردد.

نویسنده در ادامه به سانسور شدید خبری در ترکیه درباره ویروس کرونا پرداخت و نوشت: ادعای پنهانکاری ترکیه درباره شیوع کرونا در این کشور از هفته گذشته پس از آن مطرح شد که مدیر اداره کل امنیت این کشور از اتخاذ تدابیر قانونی لازم در حق کسانی که اخباری درباره شیوع کرونا در ترکیه در شبکه های اجتماعی منتشر نمایند، اطلاع داد.

در ادامه این یادداشت آمده است: کارشناسان بر این باروند که اگر کارنامه سیاه عملکرد ترکیه در موارد مشابه را مد نظر قرار دهیم، تعیین خواهد شد که این کشور می تواند شیوع این بیماری را به راحتی از افکار عموم پنهان کند.

در شرایطی که ترکیه دارای دومین رتبه دنیای در فهرست کشورهایی که بیشترین روزنامه نگار زندانی را دارند، است، آنکارا همچنان ادعا می نماید که هیچ روزنامه نگاری در این کشور زندانی است. دولت ترکیه همچنین با اعداد و ارقام مربوط به تورم و میانگین رشد بازی می نماید و فساد و اختصاص مناقصه ها به تاجران نزدیک به شخص اردوغان را پنهان می نماید.

این پنهان کاری به سیاست داخلی ترکیه محدود نمی گردد و آنکارا چنین سیاست و سانسور خبری را در لیبی و سوریه نیز ادامه می دهد و به راحتی ارتباط با افراطی های مسلح در لیبی را تکذیب می نماید. اردوغان روابط مشکوک با روسیه و قطر را انکار می نماید و به دنیا بهترین نمونه های خفقان و پنهان کاری را نشان می دهد.

نویسنده در ادامه، دلیل این پنهان کاری ترکیه را حساسیت شدید بر توازن مالی این کشور و هراس از سقوط سریع بورس در صورت شیوع کرونا دانست.

پس از انتشار این یادداشت در روزنامه سعودی الریاض، پایگاه خبری ترک پرس با بازنشر بخش هایی از این یادداشت، با انتشار مجموعه تدابیر شدید آنکارا برای پیشگیری از کرونا واکنش نشان داد و نوشت: ابراهیم گالن سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه پنجشنبه پیش پس از نشست با اردوغان در آنکارا درباره پیشگیری از شیوع این ویروس از تدابیر شدید در این راستا اطلاع داد.

این پایگاه خبری ترکیه در ادامه یادآور شد که تعطیلی مدارس به مدت یک هفته و دانشگاه ها به مدت سه هفته از 16 مارس جاری، تدریس به دانش آموزان و دانشجویان به وسیله شبکه های تلویزیونی و اینترنت از 23 مارس و فراهم ساختن زیرساخت های لازم از سوی وزارت آموزش و پرورش، برگزاری مسابقات ورزشی بدون حضور تماشاگران و طرفداران، به تاخیر انداختن سفرهای خارجی رئیس جمهور و ...تنها بخشی از تدابیر اتخاذی ترکیه در این راستا است.

ترکیه و عربستان سعودی که در موضوع اخوان المسلمین در منطقه بشدت دچار اختلاف هستند، در رسانه نیز سرگرم تقابل هستند. پیشتر نیز بعضی نخبگان سیاسی و رسانه ای سعودی خواهان عدم سفر جهانگردان عرب به ترکیه شده بودند و اکنون با شیوع ویروس کرونا، این مسئله نیز بهانه ای برای هجمه متقابل میان این دو کشور شده است.

ص

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 17247

به "جدال کرونایی عربستان و ترکیه ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال کرونایی عربستان و ترکیه ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید