خبرنگاران واکسن های کرونای غربی؛ از هیاهو تا سکوت

به گزارش شیوا مارکت، تهران - خبرنگاران - تکیه دولت های اروپایی به شاخه شکننده واکسن های آمریکایی و انگلیسی در بحبوحه شناسایی گونه های جدید کووید-19 سبب شده تا نه تنها عمر پیش بینی های هیجانی اولیه خیلی زود به سر آید بلکه تاخیر در تحویل محموله های واکسن و گزارش طیفی از عوارض خفیف تا مرگ از واقعیت هایی تازه خبر دهد.

خبرنگاران واکسن های کرونای غربی؛ از هیاهو تا سکوت

به گزارش خبرنگاران، از شروع طرح های ملی واکسیناسیون کووید-19 و تایید واکسن های بعضی شرکت های فراوریی از جمله فایزر- بایون تک و مودرنا آمریکایی و آسترازنکا- آکسفورد انگلیسی از سوی شماری از دولت ها در گوشه و کنار دنیا به عنوان اهرم سرکوب کننده ویروس هزار چهره کرونا مدت زیادی نمی گذرد که تاخیر در فرآیند واکسیناسیون، سرعت پایین توزیع و گزارش مواردی از فوت در دریافت کنندگان این واکسن ها موجب عقب نشینی بیشتر مردم و افزایش انتقادها شده است.

بحران مالی ناشی از شیوع ویروس یکساله کرونا به اندازه ای برای دولت ها گران تمام شده که صرف نظر از اذعان مالکان این شرکت ها مبنی بر عدم اثربخشی 10 درصدی واکسن فایزر و 10 تا 30 درصدی واکسن آسترازنکا، تهدیدات احتمالی آن را به جان خریده و نسبت به صدور مجوز و تزریق آن بر جمعیت های انبوه اقدام نموده اند.

از طرفی میزان موفقیت طرح های ملی واکسیناسیون نه تنها کمتر از حد انتظار است بلکه بر اساس اعلام دولت انگلیس، گونه جدید شناسایی شده در این کشور علاوه بر افزایش 70 درصدی میزان سرایت پذیری، حدود 30 درصد کشنده تر از نمونه قبلی بوده و بر وخامت شرایط در اروپا افزوده است. به این ترتیب شرایط این روزهای اروپا ملغمه ای از شناسایی گونه های جدید ویروس کرونا، بحران مالی و ادامه طرح های پر از نواقص واکسیناسیون است.

به گزارش تارنمای اسپانیایی سوییس اینفو، اروپا روز آدینه با ثبت رکورد 221 هزار مورد ابتلای روزانه به ویروس کرونا، آمریکا و کانادا با 196 هزار و 100 مورد جدید ابتلای روزانه را پشت سر گذاشت.

به گزارش نشریه ال پائیس، شرکت بریتانیایی آسترازنکا دیروز آدینه به اتحادیه اروپا هشدار داد، نخستین ارسال محموله واکسن متعلق به این شرکت کمتر از میزان پیش بینی شده خواهد بود. سخنگوی این شرکت بدون بیان جزئیات بیشتر از حجم محموله اولیه، کاهش میزان فراوری در کارخانه بلژیک را علت تامین کمتر از حد انتظار زنجیره توزیع در اروپا دانست.

بر اساس توافق اتحادیه اروپا و شرکت آسترازنکا، تامین دست کم 300 میلیون دوز به علاوه 100 میلیون دوز اضافی در نظر گرفته شده بود. استلا کریاکیدس رئیس کمیساریای بهداشت اتحادیه اروپا با بیان اینکه نمایندگان آسترازنکا از تاخیر در تحویل واکسن ها در سه ماهه نخست سال 2021 اطلاع داده اند در پیامی توییتری نوشت، کمیسیون اروپا نارضایتی عمیق خود از این شرکت را ابراز نموده است، ما خواهان تسریع در فرایند توزیع دوزهای واکسن بوده و بر زمان بندی دقیق توزیع به عنوان پایه برنامه ریزی های استراتژیک واکسیناسیون دولت ها تاکید داریم.

به نوشته ال پائیس، با کاهش 60 درصدی میزان تحویل برنامه ریزی شده، در سه ماهه نخست سال 2021، 31 میلیون دوز به کشورهای اروپایی خواهد رسید.

شرکت فایزر نیز هفته گذشته، از کاهش موقتی ارسال ویال های واکسن به کشورهای اروپایی اطلاع داد. بر اساس وعده نمایندگان این شرکت، اگر چه این امر از اواخر ژانویه تا اوایل فوریه (بهمن- اسفند) به طور موقت تاثیر می گذارد اما موجب افزایش دوزهای واکسن در اواخر فوریه و مارس (اسفند ماه) خواهد شد.

نشریه ال پریودیکو اسپانیا در انتقاد از فرایند کند اجرای طرح های واکسیناسیون در کشورهای اروپایی نوشت، در صورت تداوم اجرای برنامه واکسیناسیون علیه کووید-19 با سرعت فعلی، برای دستیابی به ایمنی 70 درصدی در جمعیت بالای 16 سال می بایست حدود دو سال و نیم منتظر ماند.

تارنمای اسپانیایی سوییس اینفو نیز به نقل از اداره فدرال بهداشت عمومی سوییس (OFCP) نوشت، واکسیناسیون در بعضی از کانتون های (ایالت های) پر جمعیت همچون زوریخ پایین تر از میانگین این طرح در سطح کشور در حال اجرا است.

به نوشته این نشریه، از مجموع 169 هزار و 783 دوز واکسن فایزر و مودرنای آمریکایی تزریق شده در سوییس، 16 مورد مشکوک (38 درصد) به عوارض جدی گزارش شده که پنج مورد از آن ها منجر به مرگ این افراد شده است. بر اساس اعلام شرکت دارویی سوییس مدیک، از 21 ژانویه 2021، در مجموع 42 مورد اثرات نامطلوب خفیف، خوش خیم و جدی گزارش شده است.

نشریه ال کنفیدنسیال نیز نوشت، با وجود گذشت چند هفته از شروع واکسیناسیون کووید-19 در فرانسه (27 دسامبر/ هفتم دی ماه) درصد پایین جمعیت ایمن شده در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه بیانگر شروعی بسیار آهسته بوده که دولت فرانسه را با موجی از انتقادها روبرو نموده است.

بر اساس آمارها، در هفته نخست شروع این طرح، در مقایسه با واکسیناسیون صدها نفری در سایر کشورها، در فرانسه تنها 516 نفر در برابر کووید-19 واکسینه شدند.

گذشته از عواملی همچون مسائل لجستیکی و برنامه ریزی های طراحی شده توسط دولت، بر اساس نظر سنجی ها، عدم تمایل 60 درصدی فرانسوی ها نسبت به دریافت واکسن از عوامل تاخیر در فرآیند واکسیناسیون به شمار می رود. ژاکلین راد (Jocelyn Raude) استاد مطالعات عالی بهداشت عمومی دانشگاه رنس فرانسه در گفت وگو با این نشریه اسپانیایی گفت، دولت به رغم آگاهی از مخالفت بخش قابل توجهی از از مردم با واکسیناسیون و خطر اینکه این مسئله به چالشی سیاسی برای امانوئل مکرون (رئیس جمهوری این کشور) تبدیل گردد در اقدامی تعجب برانگیز عرضه نخستین دوزهای واکسن را تبلیغ کرد. به این ترتیب نخستین تیغ اتهام متوجه تدابیر و صلاحدید ناصحیح دولت است.

به گزارش نشریه ال دیاریو، ژاک باتیستونی (Jacques Battistoni) رئیس اتحادیه پزشکان عمومی فرانسه دیروز (آدینه) در ارزیابی از ماه نخست فرایند واکسیناسیون در این کشور، این طرح را آهسته، بی نظم و سردرگم کننده توصیف کرد. به نوشته این نشریه اسپانیایی زبان، فرانسه پرچمدار کشورها در بدبینی و عدم اعتماد به واکسن های موجود آمریکایی و انگلیسی است.

بر اساس نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات بازار و افکار عمومی ایپسوس، تمایل فرانسوی ها برای دریافت واکسن در ماه اکتبر (مهر- آبان) 54 درصد برآورد شد که در روبروه با این چالش چندین کمپین تبلیغاتی به منظور ترغیب مردم به پذیرش واکسن انجام شد، به این ترتیب بر اساس مطالعه مرکز آماری ایفوپ شمار 39 درصدی فرانسوی های مایل به دریافت واکسن در ماه دسامبر (آذر- دی) به حدود 51 درصد در اوایل ژانویه (نیمه دی ماه) رسیده است.

به گفته دکتر باتیستونی، شرح احتمالی کاهش تدریجی بی اعتمادی مردم فرانسه اینکه شناسایی گونه های جدید ویروس کرونا، هراس از این جهش ها و تمایل جامعه به سرانجام دادن به شرایط سخت فعلی منجر به این تغییر افکار عمومی شده حال آنکه بی اعتمادی به گفتمان سیاسی، جنجال ها پیرامون مسئله استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین و سابقه منفی فرانسه در ماجرای شیوع آنفلوآنزای خوکی (H1N1) در سال 2009 منشا اصلی این شک و تردیدها در سطح جامعه است.

فرانسه در آن موقع برای جمعیت شصت و سه میلیونی خود، نود و چهار میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای خوکی خرید در حالی که اثربخشی این واکسن تنها احتیاجمند یک دوز تزریق بود؛ به این ترتیب فرانسه بخشی از این حجم مازاد را به بعضی کشورها فروخت و ما بقی آن از بین رفت.

در آلمان نیز در حال حاضر وزارت بهداشت، موسسه روبرت کخ و مرکز فدرال آموزش بهداشت در حال تبلیغ واکسیناسیون علیه ویروس کرونا هستند. جلب اعتماد مردم برای پذیرش واکسن های آمریکایی و انگلیسی که تا کنون تایید شده اند در حالی به چالش دولت آلمان تبدیل شده که به گزارش نشریه ال پائیس، نخستین مورد از ویروس جهش یافته برزیلی در این کشور اروپایی دیروز آدینه شناسایی شده است. همچنین انستیتو پاول اهرلیش در آلمان که مسئول تایید ایمنی واکسن ها در این کشور است در حال حاضر مشغول آنالیز علل 10 مورد مرگ بعد از تزریق واکسن کرونای شرکت فایزر-بیونتک است.

سازمان های غیردولتی کارزاری 25 میلیون یورویی را با شعار آلمان آستین های خود را بالا می زند طراحی نموده است. طبق گفته وزارت بهداشت، بیش از دوازده میلیون یورو هزینه چاپ پوسترهای آنالوگ و دیجیتال در سراسر کشور می گردد و علاوه بر اینها بودجه اضافی حدود 90 میلیون یورویی در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته که برای اطلاع رسانی در خصوص ویروس کرونا است.

یورگ آبرومیت کارشناس فن بیان، از آموزشگاه سخنرانی در شهر بن با بیان اینکه اگر مردم بی اعتماد باشند، از دستورات یا پیشنهادهای جدید نیز پیروی نخواهند کرد، گفت: عدم اطمینان فضای مناسبی برای تئوری های توطئه فراهم می نماید. اکنون این موضوع را در بحث واکسیناسیون مشاهده می کنیم. علاوه بر این، آنچه امروز احتمالاً با اهمیت نظر گرفته می گردد ممکن است فردا اهمیتش را از دست داده باشد، زیرا دانشمندان نیز به تدریج در خصوص ویروس اطلاعات بیشتری به دست می آورند.

به گزارش نشریه آ ب ث، در اسپانیا نیز در حالی که شمار بالای مبتلایان موجب پر شدن 100 درصدی ظرفیت تخت مراقبت های ویژه بیمارستان ها شده، برنامه واکسیناسیون کووید-19 که از شروع به صورت کند و نامساوی در ایالت ها کلید خورد، در بعضی از مناطق همچنان به دلیل کمبود سرنگ و دوزهای مورد احتیاج و مسائل لجستیکی با تاخیر و وقفه در حال اجرا است.

به نوشته ال پریودیکو، بر اساس پیش بینی های وزارت بهداشت اسپانیا، ایمنی زایی 70 درصدی این کشور (واکسیناسیون 28 میلیون نفر از جمعیت اسپانیا) تا سرانجام فصل تابستان برآورد شده بود؛ طولی نکشید که هیجان اولیه این پیش بینی ها با واقعیت بسیار پیچیده تری روبرو شد. از مسائل لجستیکی گرفته تا تاخیر در تحویل محموله های واکسن و بسیاری مسائل پیش بینی نشده در طی جهت که همه و همه با کاهش سطح انتظارات نتیجه ای جز واکسینه شدن تنها یک میلیون نفر در هفته نخست این طرح در اسپانیا به دنبال نداشت.

لورین نولان رئیس سازمان تنظیم مقررات محصولات بهداشتی ایرلند نیز اخیرا خاطرنشان کرد که این سازمان تا به امروز 81 گزارش از عوارض جانبی مرتبط با تزریق واکسن کرونای فایزر به شهفرایندان ایرلندی دریافت نموده است. بر اساس اعلام این مقام ایرلندی، مجموعه ای از عوارض جانبی خفیف تا متوسطی از جمله درد شکم و مفاصل، حالت تهوع، سرگیجه، سردرد، خارش و خستگی از جمله مسائل دریافت کنندگان این واکسن آمریکایی بوده است.

به گزارش نشریه وینته مینوتوس به نقل از منابع بهداشتی نروژ تا کنون 23 نفر از سالمندان دریافت کننده واکسن فایزر در این کشور جان خود را از دست داده اند. این نهاد بهداشتی در نروژ اعلام نموده است که بیشتر افراد دریافت کننده این واکسن آمریکایی عوارض جانبی آن مانند تهوع و استفراغ، تب و واکنش های موضعی در محل تزریق و بدتر شدن بیماری های قبلی خود را تجربه نموده اند.

شمار مبتلایان کرونا در دنیا در حالی از ایستگاه 98 میلیون و 832 هزار نفر گذشته است که بیش از 28 میلیون و 766 هزار مورد از مجموع کل این آمار به قاره اروپا اختصاص دارد. روسیه، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان به ترتیب با ثبت بیش از سه میلیون و 698 هزار، سه میلیون و 583 هزار، سه میلیون و 11 هزار، دو میلیون و 603 هزار و دو میلیون و 441 هزار مورد ابتلا، پنج کشور نخست اروپایی به لحاظ شمار مبتلایان ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تا کنون نزدیک به 700 هزار نفر در قاره سبز در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27428

به "خبرنگاران واکسن های کرونای غربی؛ از هیاهو تا سکوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واکسن های کرونای غربی؛ از هیاهو تا سکوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید