جذاب ترین کشورهای آسیای مرکزی برای تجارت و سرمایه گذاری

به گزارش شیوا مارکت، پس از فروپاشی شوروی سابق در نقشه دنیا 15 کشور جدید با میراث مختلف مالی و پتانسیل سرمایه گذاری به وجود آمد که در این میان ازبکستان و قزاقستان از جذابیت بیشتری در منطقه برخوردار هستند.

جذاب ترین کشورهای آسیای مرکزی برای تجارت و سرمایه گذاری

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، پس از فروپاشی شوروی سابق در نقشه دنیا 15 کشور جدید با میراث مختلف اقتصادی و پتانسیل سرمایه گذاری به وجود آمد که امروز ازبکستان و قزاقستان از جذابیت سرمایه گذاری بیشتر در منطقه برخوردار هستند.

بر اساس یکی از آخرین مطالعات جذابیت سرمایه گذاری کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی صورت گرفته در سال 2020 میلادی توسط آژانس رایزنی ECED، ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان در بین کشورهای دیگر پیشتاز شدند.

قزاقستان و ازبکستان موقعیت پیشتاز خود در منطقه را به عنوان میراث دریافت کردند. قزاقستان و ازبکستان در اتحاد شوروی از لحاظ تولیدات صنعتی پس از روسیه، اوکراین و بلاروس به ترتیب مقام های چهارم و پنجم را کسب کردند. امروز این پتانسیل منابعی، ارضی و دموگرافی موجب توسعه بیش از پیش اقتصاد این دو کشور شده است.

پیشتازان منطقه

در این میان در رده بندی های بین المللی سرمایه گذاری Fitch, ، Moodys، Standard&Poors قزاقستان به عنوان پیشتاز منطقه عنوان شده است. اما ازبکستان از آذربایجان و حتی گرجستان عقب تر است ولی اقتصاد ازبکستان از اقتصاد گرجستان توسعه یافته تر و از اقتصاد آذربایجان متنوع تر است.

علاوه بر این، گرجستان بیشتر به وسیله وام های صندوق بین الملل پول و اتحادیه اروپا توسعه می یابد.

ضمناً در ازبکستان سال های آخر انجام تجارت تسهیل شده است. در این میان، طی سال های آخر موقعیت این دو کشور در رده بندی های بین المللی بهبود یافته است. سیر مثبت به خصوص در ازبکستان دال بر آن است.

شاخص های اقتصادی قزاقستان

بر اساس رده بندی، قزاقستان با توجه به درآمد ناخالص ملی و درآمد سرانه و همچنین سطح پایین بیکاری در بین کشورهای دیگر پیشتاز است. با وجود این جذب سرمایه گذاری های خارجی در سال 2019 میلادی تقریبا دو برابر کاهش پیدا نموده است.

نرخ درآمد ناخالص ملی نیز فقط در سطح 4.5 درصد قرار گرفته است که این شاخص نسبت به کشورهای دیگر منطقه به طور قابل ملاحظه ای کمتر است.

به طور مثال، نرخ درآمد ناخالص ملی تاجیکستان 7.5 درصد و ارمنستان 7.9 درصد است ولی اقتصاد قزاقستان به طور کلی نسبت به اقتصاد این دو کشور بیشتر توسعه یافته است.

شاخص های اقتصادی ازبکستان

البته رجحان اساسی اقتصادی ازبکستان، جمعیت 34 میلیون نفری آن است. علاوه بر این، درآمد ناخالص ملی (در سال 2019 میلادی 5.8 درصد) و همچنین مبادلات بازرگانی خارجی آن با سرعت رشد می نماید اما باید اذعان کرد اکنون اقتصاد ازبکستان ضعیف است، گرچه فعالانه برای توسعه کوشش می نماید.

در این کشور تورم بالا است (16.5 درصد)، بدهی دولتی به طور مداوم افزایش می یابد. ازبکستان از لحاظ درآمد ناخالص ملی پس از قزاقستان و آذربایجان در مقام سوم قرار گرفته است.

زیربناهای اقتصادی قزاقستان و ازبکستان

کارشناسان تاکید دارند که سطح توسعه زیربنایی حمل ونقلی قزاقستان و ازبکستان در بین کشورهای دیگر بالا است. قزاقستان بازارهای چین و اروپا را به یکدیگر متصل می نماید، در طرح های حمل ونقل بین المللی مانند کمربند اقتصادی جاده ابریشم، TRACECA شرکت می نماید که این مورد برای جذب سرمایه گذاری های خارجی و داخلی یاری می نماید.

از قزاقستان 5 جهت زمینی بین المللی به طول 23 هزار کیلومتر عبور می نماید که سهم انتقال حمل ونقلی درآمد ناخالص ملی را سال به سال افزایش می یابد. لازم به ذکر است 68 درصد کل جابجایی بار و 57 درصد جابجایی مسافران در سیستم حمل ونقل ریلی انجام می گردد.

ازبکستان با تمام کشورهای آسیای مرکزی مرز مشترک دارد و به همین سبب از پتانسیل مرکز منطقه ای لجستیکی برخوردار است. اما با توجه به اختلافات با همسایگان و کمبود منابع اقتصادی سیستم حمل و نقلی این کشور فقط در سال های اخیر به طور فعال در جهت توسعه گام برمی دارد. انتقال متوسط بارها و مسافران در سال 6-7 درصد است.

به وسیله ازبکستان چند خط لوله گاز به چین و روسیه کشیده شده است. طی 5 سال آخر مبادلات بازرگانی خارجی 1.4 برابر افزایش یافته است. درآمد کل خدمات حمل و نقلی در سال 2018 میلادی در سطح 1 میلیارد و 700 میلیون دلار قرار گرفته است.

شرایط سیاسی ازبکستان و قزاقستان

ثبات سیاسی در قزاقستان و ازبکستان بر جذابیت سرمایه گذاری تاثیر مثبت دارد. از لحاظ ثبات سیاسی ازبکستان در مقام اول قرار گرفته است.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور جدید در شرایط سیاسی کنونی در بین مردم از محبوبیت زیاد برخوردار است و بر نظام دولتی کنترل کامل دارد.

مزایای سرمایه گذاری

علاوه بر این، در گزارش کارشناسی آژانس رایزنی ECED ابعاد سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران در کشورهای منطقه مطرح شده است. قزاقستان و ازبکستان از لحاظ شاخص های مانند داشتن نهادهای دولتی حمایت از سرمایه گذاران و همچنین قانون پیشرفته سرمایه گذاری در مقام های اول قرار گرفتند.

قزاقستان از لحاظ میزان خطرپذیری مطمئن ترین کشور برای سرمایه گذاری های خارجی است.

ازبکستان در این زمینه با توجه به وابستگی به کشورهای همسایه خطر بسیار دارد. بدین ترتیب، قزاقستان با توجه به پتانسیل عظیم اقتصادی، بازار کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، منابع غنی طبیعی و ایجاد شرایط مناسب سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی از جذابیت بیشتر برخوردار است.

اقتصاد ازبکستان با توجه به شاخص های بالا و همچنین اصلاحات در دست انجام شوکت میرضیایف رئیس جمهور این کشور به سرمایه گذاران خارجی نوید می دهد. این کشور تحت ریاست شوکت میرضیایف اقتصاد این کشور را اصلاح و شرایط مناسب را برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد می نماید.

انتهای پیغام/ح

sloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21287

به "جذاب ترین کشورهای آسیای مرکزی برای تجارت و سرمایه گذاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذاب ترین کشورهای آسیای مرکزی برای تجارت و سرمایه گذاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید