جشنواره سیاه چادر در محوطه عمارت کلاه فرنگی ماکو برگزار می گردد

به گزارش شیوا مارکت، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو گفت: جشنواره سیاه چادر عشایری در ایام تعطیلات نوروز در ماکو برگزار می گردد.

جشنواره سیاه چادر در محوطه عمارت کلاه فرنگی ماکو برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی، علی خرابلو، سرپرست میراث فرهنگی شهرستان ماکو با بیان اینکه جشنواره سیاه چادر در محوطه عمارت کلاه فرنگی ماکو برگزار می گردد، اظهار کرد: بنای تاریخی کلاه فرنگی و شیر و خورشید از بناهای قاجاری و ارزشمند منطقه آزاد ماکو و جزو 5 بنای پردیسان هستند که بدلیل کارگاه های مرمتی و عدم مناسب بودن محوطه جهت بازدید تعطیل بود.

وی اضافه نمود: از دغدغه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی و شهرستان مهیا کردن زمینه ای برای حضور بازدیدکنندگان و مسافران حداقل به محوطه زیبای این دو بنا که در فاصله کمی از هم قراردارند بود که پیرو جلسات ستاد خدمات سفر منطقه آزاد و هماهنگی های لازم میراث فرهنگی برای نخستین بار قرار است جشنواره سیاه چادر عشایری در جوار این دو بنای ارزشمند در طول تعطیلات نوروزی برپا گردد.

این مقام مسوول توضیح داد: برگزاری جشنواره های متنوع در منطقه و خصوصا بناهای تاریخی ضمن شناساندن ظرفیت های تاریخی موجب جذب گردشگری بیشتر در آینده و نیز احیای ابنیه تاریخی می گردد.

خورابلو، جشنواره سیاه چادری، بایرام سفراسی، موسیقی سنتی، غذاهای سنتی و پوشش قومیت های ترک آذری و کرد را از برنامه های جشنواره عشایری مجموعه کلاه فرنگی مطرح نمود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ماکو ظرفیت و پتانسیل فراوانی دارد، اعلام کرد: احیای زیر ساخت های لازم می تواند قدم موثری در حفظ این ارزشها داشته باشد و یقینا برگزاری جشنواره ها در آثار تاریخی توجه ها را به اهمیت بناهای تاریخی بیشتر معطوف خواهد نمود.

عمارت کلاه فرنگی ماکو بنایی زیبا در شمال غربی ترین نقطه کشور ایران واقع شده است که در سمت شرق خیابان امام در تنها و طولانی ترین خیابان شهر ماکو و به موازات دره حد فاصل دورشته کوه قرار گرفته و این بنا به شماره 2217 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

quiz1.ir: مجله آزمون اول: مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9575

به "جشنواره سیاه چادر در محوطه عمارت کلاه فرنگی ماکو برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره سیاه چادر در محوطه عمارت کلاه فرنگی ماکو برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید