جشن دیگان؛ جشنی برای شروع فصلی سرد و طولانی

به گزارش شیوا مارکت، در گذشته، هریک از روزهای سال نماد خاصی داشتند و به نامهای مختلفی هم نامگذاری می شدند. بدنبال این قوانین باستانی، آغاز زمستان و ماه دی برای ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در آن، روزهای مختلفی را با توجه به آیین زرتشتی و صفات اهورامزدا به خدای یگانه اختصاص دادند. یکی از این مناسبت ها، جشن دیگان نام دارد. با ما در مقاله جشن دیگان چه روزی است همراه باشید تا بدانید جشن دیگان چیست و پی به رموزش ببرید.

جشن دیگان؛ جشنی برای شروع فصلی سرد و طولانی

علت نامگذاری و تاریخچه

از سال 1738 قبل از میلاد یعنی در حدود 3746 سال پیش، یکم دی را با نام روز خور یا دی گان می شناسند؛ روزی که خورشید دوباره بعد از بلندترین شب سال طلوع می نماید و باز به جهان زندگی می بخشد. اگر بخواهیم نام دی را تفسیر کنیم به اینگونه است که : دی از مصدر دا به معنای آفریدن ، ساختن و همچنین بخشیدن است که در اوستا و پارسی باستانی این چنین معنی شد. دی یعنی خالق و آفریننده که منظور از آن اهورامزدا، خدای عظیم در ادیان زرتشتی هست و به همین دلیل، دی برای زرتشتیان باستان از اهمیت بسکمک برخوردار بود. در گذشته مردم کنار هم جمع شده و اهورامزدا را به شکرانه این ماه و عظیمی و یگانگی اش می ستایند تا خداوند اهالی ایران زمین را در این ماه سرد کمک کند.

براساس مقاله جشن دیگان چیست جالب است بدانید که دی یکی از صفات برجسته خداوند بوده و از اولین روزی که وارد ماه دی می شویم، جشنی به این مناسبت می گیرند. از آنجایی که ایرانیان باستان همواره از شب، ظلمت و بلندترین شب سال می ترسیدند، شبانگاه شب یلدا را در کنار عظیمان جشن گرفته و صبحگاه یکم دی را روز خور یا دی گان نامیده و آن را در ایران تعطیل می کردند.

روزهای ماه دی و نامگذاری دیگان

-اولین روز دی ماه که (اورمزد) نامیده می گردد = اولین جشن و خرم روز

-روز هشتم دی ماه (دی به آذر روز) = دومین جشن

-روز پانزدهم: دی به مهر روز = سومین جشن: جشن تبیکان

-روز بیست و سوم دی ماه: دی به دین روز = چهارمین جشن

منبع: همگردی
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26608

به "جشن دیگان؛ جشنی برای شروع فصلی سرد و طولانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن دیگان؛ جشنی برای شروع فصلی سرد و طولانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید