جلسه داوران و مربیان ، کمی درد دل، کمی کلیشه

به گزارش شیوا مارکت، جلسه هم اندیشی مسئولان داوری و سازمان لیگ با مربیان و دست اندرکاران باشگاه های لیگ فزونی در آموزشگاه ملی فوتبال برگزار گردید. در این جلسه غایبان زیادی وجود داشت که مهمترین آنها، مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال، حیدر بهاروند رییس سازمان لیگ و البته امیر قلعه نویی و برانکو ایوانکوویچ بودند. اگرچه این جلسات تا الان نتیجه خاصی نداشته اما ظاهرا جایی است برای گفتن و شنیدن یک سری درد دل ها. درد دل های مربیان لیگ فزونی از ضربه خوردن تیم شان از اشتباهات داوری و البته داورانی که به خاطر یک اشتباه کوچک از سوی طرفداران تیم ها با ناسزاهای زیادی روبرو می شوند. این جلسه هم مثل جلسات گذشته، درد دل های زیادی در خود جای داده بود اما در کنار آن حواشی زیادی هم داشت. حواشی عجیبی که توجه خیلی ها را خود جلب کرد.

جلسه داوران و مربیان ، کمی درد دل، کمی کلیشه

اعتراض به داوری از لیگ به تیم ملی

در ابتدای جلسه فریدون اصفهانیان رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال به نکته های جالبی اشاره نمود. اصفهانیان با نشان دادن صحنه گل اول و دوم ژاپن به ایران در جام ملت های آسیا، خاطرنشان کرد اعتراض های بی مورد به داور فقط باعث بهم خوردن تمرکز تیم می گردد و همین مساله به تیم ضربه خواهد زد. رییس کمیته داوران همچنین گفت که این بازیکنان در لیگ برتر چنین کارهایی نموده اند که الان در تیم ملی هم همان را تکرار کردند.

رحمتی زود رفت، سپاهان اعتراض کرد -

صحبت های فریدون اصفهانیان ادامه داشت که مهدی رحمتی با اجازه دریافت از شفر جلسه را ترک کرد. نکته جالب این است که رحمتی در این جلسه سمت علیرضا منصوریان نرفت و با او هیچ صحبتی نداشت که این مساله نشان می داد هنوز یک سری دلخوری بین آنها وجود دارد. زود رفتن رحمتی هم باعث شد این ناراحتی بیشتر نشان داده گردد. در همین حال که رحمتی جلسه را ترک می کرد، سعید الهویی دستیار امیر قلعه نویی در جلسه، خاطرنشان کرد قلعه نویی به دلیل بیماری به جلسه نرسید و به این دلیل عذرخواهی کرد. الهویی البته نسبت به یک سری اشتباهات داوری هم اعتراض داشت و گفت: رفتار مسئولان داوری در قبال اشتباهات داوران دوگانه است و گاهی اوقات یک داور جوان با یک اشتباه خانه نشین می شو د ا ما داوران بزرگ تر شامل چنین تنبیهی نمی شوند.

توصیه رفعتی به باشگاه ها

همین صحبت ها کافی بود تا داود رفعتی رییس دپارتمان داوری به یک سری مسائل اشاره کند. مسائلی که از باشگاه ها خواسته شد در کنترل آن کوشش نمایند: کانال های هواداری باشگاه ها کنترل شوند چون بعد از هر اشتباه داوری شاهد فحاشی به تاج، اصفهانیان، خود من و همچنین داوران دیگر هستیم. حتی بعد از یک مسابقه با پیش شماره 913 به فغانی تلفن های بسیاری شد و به او فحاشی می کردند. نباید فغانی را با داور جوان دیگری مثل کوپال ناظمی مقایسه کر د. فغانی در آسیا یک نفر است .

دفاع عجیب از طرفداران اصفهانی

رفعتی دفاع جانانه ای از فغانی داشت و البته تعدادی از مربیان هم اعتقاد داشتند فغانی داور کاملی است که فتاحی سرپرست تیم سپاهان وارد بحث شد و به دفاع از طرفداران اصفهانی پرداخت. فتاحی درباره اینکه طرفداران سپاهان با پیش شماره 913 به فغانی فحاشی کر د ه اند، گفت: فکر نمی کنم طرفداران ما چنین کاری کر د ه باشند. 913 در شهرهای دیگری به جز اصفهان هم وجود د ارد. فتاحی در حالی گفت 913 در شهرهای دیگر به جز اصفهان وجود دارد که آن شهرها تیمی در لیگ برتر ندارند. شهرهای استان یزد و چهارمحال و بختیاری که این روزها در لیگ های دسته پایین هم تیمی ندارند که بخواهند به خاطر نتایج آن اعتراضی به کمیته داوران داشته باشند.

چرا بازیکنان، داور نمی شوند؟

با این شرایط مجید جلالی سرمربی نساجی مازندران برای اینکه جو را آرام کند، به بحث جالبی پرداخت و گفت: بهتر است باورهای تبعیض آمیز رفع گردد. بعد از جلالی نوبت به حسین فرکی سرمربی پیکان رسید: بعضی از داوران با شلوغ کاری به دنبال دریافت امتیاز هستند و بهتر است بعضی از افراد به جای حرف زدن با عمل و واقعیت به فوتبال یاری نمایند. همین صحبت های فرکی کافی بود تا فریدون اصفهانیان به نکته جالبی اشاره کند. اینکه او بازیکن بوده اما بعد از آن داور شد. مساله ای که هیچ بازیکنی این روزها به آن روی نمی آورد: من در سال 1359 با حسین فرکی همبازی بودم ا ما اکنون بازیکنان هیچ کدام حاضر نیستند داور شوند و می خواهند تا 40 سالگی بازی نمایند و پول بگیرند ا ما در گذشته این گونه نبود.

منصوریان از تمجید داوران تا گلایه از تاج -

صحبت های فریدون اصفهانیان کاملا درست بود اما این روزها دستمزد بازیکنان با داوران قابل قیاس نیست و معلوم است هیچ بازیکنی سمت داوری نمی رود. صحبت های علیرضا منصوریان سرمربی ذوب آهن درباره دستمزد داوران هم این مساله را تایید کرد: دستمزد داوران نسبت به قضاوت هایی که دارند بسیار پایین است، به صورتی که درآمد کارگر رستوران من از درآمد یک داور فوتبال بیشتر است و کمیته داوران باید نسبت به این موضوع شرایطی بهتری را برای داوران اتخاذ کند. منصوریان خطاب به فریدون اصفهانیان هم گفت: مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال هر وقت چنین جلساتی برگزار می گردد، حاضر نمی شود.

خاتمه جلسه باز هم بدون نتیجه

در جلسه بحث های زیادی به وجود آمد و البته مربیان دیگر از جمله وینفرد شفر، یحیی گل محمدی، علیرضا مرزبان و همچنین حسین ماهینی کاپیتان پرسپولیس و البته سرپرست چند تیم دیگر و پیشکسوتان داوری هم حضور داشتند و نکات زیادی را بیان کردند اما در نهایت باز هم این جلسه بدون اینکه نتیجه ای داشته باشد به خاتمه رسید. البته از نظر خیلی از مربیان و حاضران این جلسه باعث می گردد مسائل کمتر گردد و 2 طرف همدیگر را بیشتر درک نمایند اما وقتی مسابقات آغاز می گردد و اشتباهی رخ می دهد باز هم شاهد همان رفتارهای تکراری هستیم.

9

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3150

به "جلسه داوران و مربیان ، کمی درد دل، کمی کلیشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلسه داوران و مربیان ، کمی درد دل، کمی کلیشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید