حسینی: چند کشور در تصمیم سازمان تجارت جهانی برای پیوستن ایران ایجاد مزاحمت می نمایند

به گزارش شیوا مارکت، اجلاس پارلمانی سازمان تجارت جهانی (WTO) که با شعار آنالیز چالش های سخت اما قابل مدیریتی که سیستم تجارت جهانی با آن روبرو است در مقر این سازمان در ژنو برگزار گردید، شب گذشته خاتمه یافت.

حسینی: چند کشور در تصمیم سازمان تجارت جهانی برای پیوستن ایران ایجاد مزاحمت می نمایند

به گزارش خبرنگاران، سیده فاطمه حسینی رئیس شورای اجرایی ایران در اتحادیه بین المجالس دنیای (IPU) و عضو کمیسیون اقتصادی که به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی در این اجلاس حضور داشت، در تشریح این نشست، با یادآوری اینکه در چند دوره نشست وزیران سازمان تجارت دنیای، توفیقی در رسیدن به توافق بر سر موضوعات مختلف حاصل نشده است، گفت: باید در اصلاحات مد نظر سازمان تجارت دنیای، مکانیزمی طراحی گردد که کشورها امکان رسیدن به توافق و جمع بندی درباره موضوعات را داشته باشند.

حسینی با اشاره به اینکه مکانیزم WTO بر مبنای اجماع طراحی شده است، به سخنرانی خود در اجلاس پارلمانی اخیر این سازمان اشاره نمود و گفت: در یکی از محورهای سخنرانی خود در این نشست، به عنوان نماینده پارلمان جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تغییر این مکانیزم را مطرح کردم به نحوی که بتوان از یکی از اشکال رای گیری که امکان حصول توافق را به وجود می آورد، استفاده کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه ایران هجدهمین اقتصاد دنیا است، اما هنوز به عنوان عضو سازمان تجارت دنیای به این سازمان بین المللی نپیوسته است، گفت: در اجلاس اخیر بر کوشش های چندین ساله ایران برای پیوستن به این سازمان تاکید کردم. این پروسه از آن منظر طولانی شده است که همچنان چند کشور امکان آن را دارند که در تصمیم سازمان تجارت دنیای برای پیوستن ایران به این سازمان ایجاد مزاحمت نمایند.

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر این نکته که در سخنرانی خود در اجلاس اخیر، یک بار دیگر موضع انتقادی ایران نسبت به این روند را اعلام کردیم، گفت: ایران بزرگترین اقتصاد نپیوسته به سازمان تجارت دنیای است.

به گفته حسینی، پروسه الحاق به سازمان تجارت دنیای باید به نحوی باشد که از وضعیت اجماع خارج گردد زیرا مواضع سیاسی کشورها منجر به تصمیم گیری آنها علیه ورود یک عضو جدید به این سازمان می گردد.

نماینده ایران در اجلاس پارلمانی سازمان تجارت دنیای در ژنو در ادامه سخنرانی خود با طرح این سوال که آیا اصلاحات مد نظر WTO قرار است به وسیله مکانیزم اجماع اجرایی گردد، گفت: هر توفیقی در پارادایم اصلاحات سازمان تجارت دنیای باید بر اساس نگاهی توسعه محور به حوزه تجارت بین المللی باشد.

حسینی با تاکید بر اینکه باید یکجانبه گرایی در این سازمان محکوم گردد، به موضوع برجام اشاره نمود و گفت: خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم یکجانبه اقتصادی علیه ایران و کشورهای درحال تجارت با جمهوری اسلامی ایران می تواند یکی از موضوعاتی باشد که در اصلاحات مدنظر سازمان تجارت دنیای، به پیش بینی فرآیندی که اعمال چنین تحریم هایی را محکوم و از تکرار آن جلوگیری می نماید، منجر گردد. اجلاس پارلمانی سازمان تجارت دنیای (WTO) 15 و 16 آذرماه با حضور نمایندگان مجالس 52 کشور دنیا و همچنین پارلمان اتحادیه اروپا و نیز نمایندگانی از چند سازمان بین الملل، در مقر این سازمان در ژنو برگزار گردید.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2462

به "حسینی: چند کشور در تصمیم سازمان تجارت جهانی برای پیوستن ایران ایجاد مزاحمت می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسینی: چند کشور در تصمیم سازمان تجارت جهانی برای پیوستن ایران ایجاد مزاحمت می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید