خبرنگاران انتشار هزار سند در سامانه انتشار آزاد اطلاعات در دو ماهه اول سال 99

به گزارش شیوا مارکت، تهران-خبرنگاران- وزارتخانه ها و دستگاه ها در فروردین و اردیبهشت ماه 99 به ترتیب، 116 و 945 سند شامل قوانین و آیین نامه در حوزه های تخصصی و ماموریتی خود در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر کرده اند که سازمان برنامه و بودجه با انتشار 408 سند در این مدت، در رتبه نخست انتشار اسناد قرار گرفته است.

خبرنگاران انتشار هزار سند در سامانه انتشار آزاد اطلاعات در دو ماهه اول سال 99

بر اساس گزارش سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، آمار مقایسه ای عملکرد وزارتخانه ها و دستگاه های متصل به این سامانه در سال 98 نشان می دهد سازمان انرژی اتمی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی بیشترین درصد پاسخگویی را داشته اند.

همچنین بر اساس گزارش آماری این سامانه و بر مبنای عملکرد در فروردین ماه و اردیبهشت ماه 99 نیز دستگاه های برتر در شاخصه های بیشترین رشد پاسخگویی نسبت به ماه قبل، سریع ترین پاسخ گویی و همچنین انتشار بیشترین اسناد، شناسایی و معرفی شده اند.

در این چارچوب، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی بیشترین رشد پاسخگویی را در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه 99 به خود اختصاص داده اند.

همچنین سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نفت در اردیبهشت ماه، نسبت به سایر دستگاه ها بیشترین اسناد مربوط به حوزه های کاری و تخصصی را منتشر کرده اند.

آمارها نشان می دهد که وزارت نفت، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی جزو سریع ترین دستگاه های پاسخگو هستند.

آمار نشان می دهد در فروردین ماه 99 در مجموع 252 درخواست در دستگاه ها ثبت شده که به 154 درخواست پاسخ داده شده است، این در حالی است که در اردیبهشت ماه تعداد 346 درخواست ثبت شده، و دستگاه ها نیز به 443 درخواست، پاسخ داده اند که علت این تفاوت و افزایش آن، پاسخگویی به درخواست های معوق از ماه های گذشته است.

همچنین دستگاه ها در فروردین ماه به 18 مورد از 35 شکایت ثبت شده پاسخ داده اند، در حالی که در اردیبهشت ماه از تعداد 67 شکایت ثبت شده، دستگاه ها به 24 مورد پاسخ داده اند.

وزارتخانه ها و دستگاه همچنین در فروردین و اردیبهشت ماه 99 به ترتیب، 116 و 945 سند شامل قوانین و آیین نامه در حوزه های تخصصی و ماموریتی خود منتشر کرده اند که سازمان برنامه و بودجه با انتشار 102 سند در فروردین و 306 سند در اردیبهشت ماه، در رتبه نخست انتشار اسناد قرار گرفته است.

این گزارش مقایسه ای، از عملکرد 1064 دستگاه از مجموع 1692 دستگاه مشمول قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و بر اساس میزان پاسخگویی هر دستگاه در ماه های فروردین و اردیبهشت 99 استخراج و ارزیابی شده است.

کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به منظور حمایت از آزادی اطلاعات و دسترسی همگانی به اطلاعات موجود در مؤسسات عمومی و موسسات خصوصی که خدمات عمومی ارائه می دهند، تدوین برنامه های اجرایی لازم در عرصه اطلاع رسانی، نظارت کلی بر حسن اجراء، رفع اختلاف در چگونگی ارائه اطلاعات، از طریق ایجاد وحدت رویه، فرهنگ سازی، ارشاد و ارائه نظرات مشورتی، تشکیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رییس کمیسیون)، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رییس دیوان عدالت اداری، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور اعضای کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند.

از آغاز راه اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در خرداد 96 تا به امروز بیش از یک هزار دستگاه و موسسه مشمولِ قانون در سامانه فعال شده و علاوه بر انتشار 8هزار و 83 سند از مجرای این سامانه، پاسخگوی نیازهای اطلاعاتیِ مردم بوده اند. تا به امروز نهادها و دستگاه های زیرمجموعه قوه مجریه با انتشار هفت هزار و 659 سند بیشترین مشارکت را در اجرایی کردن این قانون داشته است؛ در این میان وزارت نفت با انتشار یک هزار و 903 سند، سازمان برنامه وبودجه با یک هزار و 669 سند، وزارت جهاد کشاورزی با یک هزار و 389 سند و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با انتشار یک هزار و 84 سند، از منظر میزان مشارکت در صدر دیگر دستگاه ها قرار گرفته اند.

انتشار 300 مصوبه و دستورالعمل مقابله با کرونا؛ ابتکاری نو در سامانه انتشار اطلاعات

یکی از اهداف مهمی که برای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصور است، انتشار اطلاعات کلیدی است که صرف نظر از هرگونه تقاضا، نفع عمومی قابل ملاحظه ای دارند و در قانون مقرر است این اطلاعات به شکل ابتکاری منتشر شوند؛ موضوعی که با ترویج و تکلیف علاوه بر این قانون در قوانین متعددی دیگری نظیر قانون بورس اوراق بهادار، قانون اجرای سیاست های کلی اصل44، قانون ثبت اختراعات، طرح ها و علائم تجاری و قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد وجود دارند که موسسات عمومی را ملزم به انتشار اطلاعات کلیدی کرده اند که در راستای نفع عمومی و حقوق شهروندی و افزایش اعتمادسازی و دسترسی عمومی باید صورت پذیرد.

به عنوان نمونه با توجه به شیوع بیماری کرونا و نیاز به اطلاع رسانی به هنگام و مستند برای آگاهی بخشی و ارتقای سلامت عمومی جامعه، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در یک هم افزایی ملی و همکاری تنگاتنگ با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون بیش از 300 سند مرتبط با مقابله عمومی با شیوع ویروس کرونا را به صورت متمرکز در سامانه منتشر کرده است.

بنابر اعلام دبیرخانه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مردم می توانند برای اطلاع از آخرین مصوبات و دستورالعمل های دستگاه های مختلف کشور در رابطه با بیماری کرونا به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مراجعه کنند.

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 21198

به "خبرنگاران انتشار هزار سند در سامانه انتشار آزاد اطلاعات در دو ماهه اول سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتشار هزار سند در سامانه انتشار آزاد اطلاعات در دو ماهه اول سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید