خبرنگاران صربستان و کوزوو توافق نامه اقتصادی امضا کردند

به گزارش شیوا مارکت، اروپا| بلگراد-خبرنگاران- آلکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان و عبدالله خوتی نخست وزیر کوزوو توافق نامه ای را با میانجیگری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در زمینه روابط اقتصادی امضا کردند. ابن درحالی است که هنوز صربستان استقلال کوزو را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخت.

خبرنگاران صربستان و کوزوو توافق نامه اقتصادی امضا کردند

به گزارش روز جمعه خبرنگاران از پایگاه اینترنتی بالکان، رییس جمهوری صربستان گفت: به رغم اختلافات زیادی که بین بلگراد و پریشتینا در موضواعات سیاسی وجود دارد ، امضای توافق نامه عادی سازی روابط مالی گامی بزرگ و رو به جلو است.

سینیشا مالی وزیر دارایی صربستان که در جمع هیات بلند پایه بلگراد در کاخ سفید واشنگتن حضور داشت توافق نامه عادی سازی روابط مالی بین بلگراد و پریشتینا را یک موفقیت بزرگ دانست و گفت که توافق نامه ای را در دست داریم که به ما فرصتی می دهد تا تمامی منطقه از نظر مالی پیشرفت بیشتری داشته باشد.

بنا به همین گزارش، این توافق نامه فقط در خصوص عادی سازی روابط مالی بین بلگراد و پریشتینا است و در آن به رسمیت شناختن استقلال کوزوو از سوی صربستان اشاره ای نشده است.

صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل کوزوو را استان جنوبی خود می داند از طریق راه های صلح آمیز و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی استفاده می کند.

کوزوو با حمایت بیشتر کشورهای غربی به خصوص آلمان و 28 کشور عضو اتحادیه اروپا تلاش دارد که با عضویت در نهادهای بین المللی بتواند اعلام استقلال خود را برای راه یافتن به سازمان ملل به عنوان عضو دائم به مرحله پایان برساند.

کوزوو براساس قطعنامه 1244شورای امنیت سازمان ملل متحد از ژوئن سال 1999، تحت قیمومیت هیات غیرنظامی این سازمان قرار گرفته و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به کی فور برای تامین امنیت در این سرزمین مستقر شده اند.

مجلس کوزوو در فوریه 2008 به طور یکجانبه استقلال این بخش از صربستان را گفت. اما بلگراد با اعلام اینکه کوزوو، استان جنوبی صربستان است، اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل شدن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که حکومت این کشور هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت بلگراد همیشه در کنار صرب های کوزوو واقع شده است.

بانو هما: مجله کدبانوی خانه و خانواده

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23512

به "خبرنگاران صربستان و کوزوو توافق نامه اقتصادی امضا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صربستان و کوزوو توافق نامه اقتصادی امضا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید