خبرنگاران طرح مخفیانه غرب در حمایت از خلیفه حفتر در لیبی

به گزارش شیوا مارکت، تهران- خبرنگاران- گزارش محرمانه سازمان ملل حاکی است که چند کشور غربی در حال پیش بردن طرحی مخفیانه در لیبی برای حمایت از خلیفه حفتر در مقابل ترکیه در پوشش یک کار علمی بوده اند.

خبرنگاران طرح مخفیانه غرب در حمایت از خلیفه حفتر در لیبی

به گزارش بامداد سه شنبه خبرگزاری آلمان، در این گزارش محرمانه آمده است که دست کم 20 نفر از استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، بریتانیا و آمریکا در طرحی موسوم به پراجکت اوپوس نقش داشته اند که در واقع برای حمایت از ژنرال خلیفه حفتر سرنموده نیروهای موسوم به ارتش ملی بوده است.

براساس این گزارش، این گروه بهار سال گذشته با یک هواپیمای باربری از امان پایتخت اردن به لیبی رفته اند و ماموریت رسمی آن ها تحقیقات ژئوفیزیک و فراطیفی در لیبی از سوی اردن عنوان شده است، اما گزارش کارشناسان سازمان ملل این عنوان را پوششی توصیف نموده است.

کارشناسان سازمان ملل گفته اند که این افراد از اعضای شرکت های نظامی خصوصی بوده اند و هدفشان متوقف کردن کشتی های لجستیکی ترکیه در مسیرشان به ساحل طرابلس و ردگیری تسلیحات ارسال شده برای گروه های مخالف بوده است.

گزارش این کارشناسان همچنین حاکی است که طراحی ماموریت این افراد توسط شرکت های مستقر در امارات متحده عربی به ویژه شرکت های لانکستر6 و اوپوس کاپیتال اسِت صورت گرفته است.

این گروه در همان بهار سال گذشته 6 بالگرد نظامی به وسیله آفریقای جنوبی و 2 قایق مجهز به تسلیحات به وسیله مالت به دست آورده و به بنغازی منتقل نموده بودند، اما پس از چند روز به دلایل نامعلوم ماموریتشان لغو شده است.

به گزارش خبرنگاران، همزمان با افزایش درگیری ها در لیبی میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر آنکارا به صورت جدی وارد موضوع لیبی شده و به طور رسمی از دولت فایز السراج در مقابل دولت حامی خلیفه حفتر حمایت می نماید.

در همین حال، ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی ششم آذرماه 98 و در جریان سفر فایز السراج به آنکارا و ملاقات با اردوغان دو قرارداد مهم امضا کردند. توافق نخست در خصوص حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگر در خصوص گسترش همکاری های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

اردوغان نیز دی ماه 1398 اظهار داشت که کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد نمود. مجلس ترکیه نیز در همین پیوند 12 دی ماه 98 با لایحه مجوز اعزام نیروی نظامی برای حمایت از دولت وفاق لیبی موافقت کرد.

در مقابل، کشورهای مصر، امارات، عربستان، فرانسه، قبرس و یونان از دولت شرق لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر حمایت می نمایند.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20291

به "خبرنگاران طرح مخفیانه غرب در حمایت از خلیفه حفتر در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح مخفیانه غرب در حمایت از خلیفه حفتر در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید