عجایب ناشناخته دنیای باستان - قسمت دوم

به گزارش شیوا مارکت، عجایب جهانی باستان

در جهان عجایب و ناشناخته های بسیاری وجود دارد. عجایبی که افراد کنجکاو را به خود جلب می نماید. در این میان ذهن کنجکاو و پرسش گر دانشمندان، تاریخ دانان و باستان شناسان در تاریخ و آثار قدیمی می گردند. آن ها به دنبال کشف حقایقی راجع به عجایب جهانی باستان هستند. عجایب ناشناخته ای که تنها هنگامی به وجود آمدند که انسان توانست آثار تمدن ها و مردمان گذشتگان را پیدا نماید. کم کم متوجه شباهت هایی بین آثار به جای مانده از مردمان پیش از تاریخ و باستان، آن هم در فاصله هایی دور از هم افتاد. شباهت بین تمدن های باستانی تمام تاریخدانان و باستان شناسان را متعجب کرده است. مجله خبرنگاران در ادامه مطلب قبلی عجایب جهانی باستان را به شما معرفی کرده و دلیل عجیب بودن هر یک از آن ها را بیان می نماید. شباهت بین تمدن های باستانی سوال هایی را ایجاد کرده که هنوز برای آن ها پاسخی یافت نشده است.

عجایب ناشناخته دنیای باستان - قسمت دوم

عجایب ناشناخته دنیای باستان و شباهت بین تمدن های باستانی چیست؟

در مطلب قبلی برای شما خوانندگان عزیزمان، راجع به سوال های بحث برانگیزی که راجع به اهرام و زیگورات های سرتاسر دنیا واقع شده است، صحبت کردیم. سوال ها و مباحثی که ذهن محققان در این زمینه را مشغول نموده گفتیم و دلیل عجیب بودن اهرام را هم تعیین نمودیم. پس از آن از دولمن ها برایتان گفتیم. سنگ هایی که گاهی از آن ها به عنوان دروازه ای به دنیای مرگ نام می برند و در زمان های پیش از تاریخ در سرزمین های مختلفی از کره جنوبی و هند گرفته تا فرانسه و اسپانیا دیده می شوند. سازه هایی که هنوز کاربری آن ها برای تاریخدانان و باستان شناسان تعیین نیست.

از گیره های فلزی باستانی نام بردیم که تکنولوژی باستانی را برایمان شگفت انگیز تر می نماید. گیره هایی فلزی که بلوک های سنگی عظیمی را به یکدیگر متصل نگه داشته و کاربرد میخ مانند دارند. با این وجود، عجایب دنیای باستان همین جا تمام نمی شود. پیدا شدن نقاشی هایی با موضوعی یکسان درون دیواره غارها آن هم در قاره ها و کشورهایی مجزا از دیگر عجایب ناشناخته دنیا هستند.

انسان دنیای باستان در آرژانتین، نقاشی دست خود بر روی سنگ ها را کشیده است تا انسانی که در فرانسه یا استرالیا و در میلیون ها کیلومتر دورتر همانند آن را نیز نقاشی نموده است. انسان هایی که هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر نداشته اند و حتی از وجود یکدیگر خبر نداشتند.

در ادامه با ادامه شباهت بین تمدن های باستان و عجایب دنیای باستان آشنا شوید.

نماد سواستیکا یا چلیپای شکسته و عجایب دنیای باستان

یکی از قوی ترین و نام آورترین نمادهای باستان که تقریبا تمام مردم دنیا با آن آشنایی داشته یا آن را دیده اند، علامت سواستیکا یا چلیپای شکسته است. سواستیکا یک نماد قدرتمند باستانی و علامتی است که گاهی در میان ایرانیان از آن به گردونه مهر نیز اشاره می نماید. علامت سواستیکایی که به جهت راست یا ساعت گرد است، با دنیای قرن بیستم عجین شده است. چرا که نماد نازی آلمان بود و این گروه از این نماد برای اهداف خود در جریان جنگ دنیای دوم استفاده کرد.

با این وجود، اصلی ترین و قدیمی ترین نمادهای سواستیکایی که در سرتاسر دنیا دیده شده اند، در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت (پادساعتگرد) می شود و به مرور به ساعت گرد تبدیل شده است.

علامت سواستیکا در میان خرابه های اروپای باستان پیدا شده است. تمام مردمان اروپای باستان یعنی اتریشی ها، یونانی ها، رومی ها، سلتی ها، گول ها و … از این نماد استفاده می نمودند. این علامت در ایران باستان و در میان مردمان سانسکریت نیز یافت شده است. این علامت از عجایب دنیای باستان است که قدمتش به بیش از این زمان ها باز می شود.

قدیمی ترین علامت سواستیکا بر روی عاج یک ماموت دیده شده که مربوط به 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح است. با این وجود بسیاری از افراد معتقدند که این علامت از هند باستان نشات گرفته و به گونه ای در سرتاسر دنیا پراکنده شده است. علامت چلیپای شکسته یا سواستیکا از ناشناخته ترین عجایب دنیای باستان است که تعبیرهای بسیاری برای آن انجام شده است.

اسفینکس ها نقش بسیار مهمی در دنیای باستان ایفا نموده اند

یکی از مجسمه ها و اشکال باستانی که در تمام تمدن ها و فرهنگ های مردمان گذشته مخصوصا امپراطوری های عظیم دیده می شود، اسفینکس ها هستند. شباهت بین تمدن های باستانی با دیدن این مجسمه بیشتر خودنمایی می نماید. اسفینکس ها شکلی همانند بدن حیوان و سری همانند سر انسان دارند. آن ها، یکی از مهم ترین نمادهای گذشته بشریت هستند. تصور می شود که در میان عجایب دنیای باستان اسفینکس ها، نگهبانی برای مکان های مقدس و اسرار زندگی باشند. گاهی از آن به نام ابولهول نام برده می شود و آن را نگهبان دانش و نمادی برای چیستان ها و توطئه می دانند. شکل اسرار آمیز این موجود افسانه ای پر از رمز و راز بوده و با دنیای باستان به هم تنیده است.

این مجسمه، ارتباطی عمیق با تمدن های باستانی مصری و یونانی دارد. بر طبق یک افسانه، اسفینکس به خاطر حقیقت می میرد. زیرا ادراک او از حقیقت تنها یکی است.

اما قدیمی ترین اسفینکس در آناتولی یافت شد. منطقه گوبکلی تپه (Gobekli Tepe) در ترکیه محلی است که اسفینکسی با قدمت 9 هزار و 500 سال پیش از میلاد مسیح در آن یافت شده است. مردمان مصر باستان و بابلی ها از این نماد به عنوان نگهبان استفاده می کردند و این مجسمه را در ورودی مکان های مقدس خود می ساختند. این مجسمه و نماد در فرهنگ های آشوری، اتروسکی، یونانی، مصری، هندی و حتی چینی یافت شده است.

صورتی باستانی که زبان خود را بیرون آورده است

اگر در جایی مجسمه یا نقاشی از موجودی دیدید که دراد به شما زبان درازی می نماید، بدانید که با یکی از عجایب دنیای باستان روبرو شده اید. چندین مجسمه در سرتاسر دنیای باستان پیدا شده اند که زبان خود را از دهانشان بیرون آورده اند. معنی چنین مجسمه و صورتی چیست؟

در بعضی از کشورها، بیرون آوردن زبان از دهان، نشانه احترام است و در سایر نقاط دنیا نشانه ای است که برای ترساندن دشمن استفاده می شود و نشان دهنده قدرت و رسوخ ناپذیری شماست. طبعا در میان مردمان ایرانی این کار و نشانه علامتی دال بر بی ادبی فرد نیز محسوب می شود.

بیرون آوردن زبان از دهان، یکی از عجایب دنیای باستان است که در فرهنگ ها و تمدن هایی همانند یونان باستان، قبایل نیوزیلندی، خدایان هندی، نقاشی های نورماندی، در ورودی سفارت هلند در سال 1650، قبایل سرخپوستی و قدیمی قاره آمریکا، قوم بس (Bes) و بسیاری دیگر از تمدن های باستانی یافت شده است.

نماد باستانی مخروط کاج

مخروط کاجی که در زیر درختان کاج پیدا می کنید، یکی از نمادها و عجایب دنیای باستان است. تعجب کردید؟

نماد مخروط کاج یکی از نمادهای اسرار آمیز هنر و معماری باستانی و البته دنیای مدرن است. اندکی از دانشمندان، این شکل را درک می نمایند، با این حال گفته می شود که مخروط کاج به بالاترین درجه روشنایی معنوی اشاره می نماید. مخروط کاج در میان فرهنگ های باستانی مختلف شناخته شده است و نماد آن در ویرانه های اندونزیایی، بابلی، مصری ها، یونانی ها، رومی ها و مسیحیان یافت می شود. همچنین در نقاشی های داستان گونه قدیمی مانند فراماسونری، تئوسوفی، عرفانی و مسیحیت داستانی ظاهر می شود.

مخروط کاج در این نقاشی ها، به معنای چشم سوم است.

عبادت نمایندگان دنیای باستان

عبادت نمایندگان یا روحانیون در دنیای باستان نقش بسیار مهمی را در میان تمدن ها ایفا می کردند و از همان زمان تا به امروز وجود داشته اند. این مجسمه های باقی مانده از عجایب دنیای باستان هستند که به عنوان نگهبانان حکمت باستانی از آن ها یاد می شود. بسیاری از این مجسمه ها در بین النهرین یافت شده بود و در موزه های عراق و سرتاسر دنیا نگهداری می شوند. متاسفانه بسیاری از آن ها در طی حمله داعش به موزه های عراق نابود شدند و از بین رفتند.

در خصوص این مجسمه ها، چشمان درست و نگاه خیره آن ها به همراه نحوه ایستادن و دستانشان از عجایب دنیای باستان است.

موتیف و علامت اسپیرال مرموز

موتیف ها و علامت اسپیرال در تمدن های باستانی سرتاسر دنیا یافت شده است. این موضوع که چرا مردمان باستان چنین طرح و علامتی را بر روی سنگ ها حک می کردند، به عنوان یک راز ناشناخته در میان عجایب دنیای باستان است. با این حال، بسیاری از افراد آن را نشانه ای برای اثبات دانش دنیای آن ها می دانند.

این علامت به عنوان قدیمی ترین علامت معنوی دنیا شناخته می شود که نشان دهنده دنیای پیرامون و تمامیت دنیا است. علامت مارپیچ در تفکر و باور مردمان باستان، نشانه ای از الهه، رحم، باروری و انرژی نیروی زندگی بوده است. در دنیا طبیعی، پس از کشف تلسکوپ، دانشمندان این علامت را در بسیاری از مواد پیرامونمان پیدا نمودند. محققان این شکل را در فیزیولوژی انسان ها، گیاهان، مواد معدنی، حیوانات، الگوهای انرژی، آب و هوا، رشد و حتی مرگ یافتند.

اما اینکه مردمان باستان چگونه توانستند چنین شکلی را بیابند و در نهایت آن را چنان با اهمیت بدانند که بر روی تمام حجاری های خود رسم نمایند، جزو عجایب دنیای باستان است. امیدواریم با این مطلب توانسته باشیم تا حدودی کنجکاوی شما را نسبت به دنیای باستان برانگیزیم.

منبع: messagetoeagle.com

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19130

به "عجایب ناشناخته دنیای باستان - قسمت دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب ناشناخته دنیای باستان - قسمت دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید