خبرنگاران یک روانشناس: اضطراب ناشی از کرونا مدیریت شود

به گزارش شیوا مارکت، ایلام- خبرنگاران- یک روانشناس گفت: مراقبت های روحی و روانی در کنار توجه بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری و بسیار مهم است .

خبرنگاران یک روانشناس: اضطراب ناشی از کرونا مدیریت شود

سید محمد موسوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: سیستم روانی هر فردی یک سیستم هوشمند است و هر گونه که با آن رفتار کنیم به همان صورت واکنش نشان می هد.

وی ادامه داد: اگر به این سیستم حرمت بگذاریم و او را توانمند، با وقار و وفادار تصور کنیم او نیز همانگونه برخورد خواهد کرد و تا پای جان وفادار خواهد ماند و به هیچ دشمن و مهاجمی باج نخواهد داد و نه تنها خودش را بلکه سیستم جسمی را نیز تقویت و به عنوان یک کل واحد در مقابل هرگونه ترس یا تهدید و اضطراب و فشار روانی، مقاومت خواهد داشت.

وی در تعریف سیستم روانی توضیح داد: این سیستم شبیه مثلث است که متشکل از افکار، احساس و رفتار بوده که راس این مثلث افکار قرار گرفته است چرا که در بیشتر موارد نقطه شروع فعالیت روان از افکار فرد است.

موسوی با ذکر اینکه باید تفاوت ترس و اضطراب را شناخت، ادامه داد: ترس یعنی واکنش طبیعی به یک عامل آسیب رسان شامل فرد، شی، بیماری، احساس در معرض آسیب بودن وغیره و منبع ترس همیشه یک موضوع واقعی بوده مثل ترس از ویروس کرونا که یک واقعیت آسیب رسان است.

این روانشناس اضافه کرد: اما آنچه بیشتر سبب فشار روانی و اضطراب (استرس) افراد می شود ترس از موضوعات واقعی (ویروس کرونا) نیست، بلکه تصویرسازی ذهنی ناشی از پیش بینی آسیب های احتمالی در آینده است.

وی گفت: این ترس نظیر تصور بیماری، مرگ و یا آسیب جسمی ناشی از ویروس کرونا است، چیزی که هنوز برای بیشتر افراد جامعه اتفاق نیفتاده اما افراد بارها و بارها در مثلث روان و به ویژه ضلع افکار، آن را تصویر سازی و مرور ذهنی می کنند در نتیجه این افکار منفی و اضطرابی، احساسات و رفتارهای ما نیز منفی و خارج از کنترل و در واقع قبل از هیچ مقاومت و مبارزه ای تسلیم می شویم.

موسوی معتقد است: ضمن رعایت جدی تمامی مواردتوصیه شده توسط پزشکان، پرستاران، محققان و متخصصان در خصوص پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا، برای کنترل افکار منفی و اضطرابی چند راه حل ساده اما کارآمد وجود دارد.

وی از جمله این راهکارها را شمارش سریع و صحیح و معکوس مثلا از 50 به قبل، خواندن شعر، و یا آواز مورد علاقه، گفتن ذکر یا صلوات مکرر، بستن یک کش نازک مثل مچ بند روی مچ و کشیدن و رها کردن آن با ضربه به ناحیه داخلی مچ که با این کار مرکز درد در مغز ما فعال می شود و با فعال شدن مرکز درد سایر افکار منفی از جمله افکار اضطرابی از یاد می فرایند.

وی با تاکید بر اینکه این موارد نه سرگرمی و بازی بلکه روش های درمانی پیشگیری از افکار اضطراب انگیز هستند، افزود: همانگونه که علیرغم میل باطنی و با بی حوصلگی تن به دارو درمانی و جراحی برای دردهای جسمی می دهیم باید برای درمان و پیشگیری از استرس ناشی از کرونا علیرغم میل باطنی این راهکارها را بکار بگیریم.

موسوی در خصوص پیشگیری از اضطراب بچه ها نیز تنها کار لازم و پر اهمیت را رعایت نکات بهداشتی بیان کرد و گفت: از بیان مرگ و میر و تبعات منفی و ترسناک ناشی از بیماری کرونا در حضور بچه ها به هیچوجه نباید صحبت شود.

به عقیده وی، همانگونه که این بیماری مسری است، آرامش و مدیریت شرایط سخت نیز می تواند به دیگران سرایت کرد ه و این سرایت نوعی سرایت مثبت شود.

ویروس کروناکه رسما کووید - 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از 50 کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

در حال حاضر آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در استان ایلام 11 نفر است و 10 بیمار مشکوک به کرونا نیز در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام بستری و قرنطینه هستند.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16863

به "خبرنگاران یک روانشناس: اضطراب ناشی از کرونا مدیریت شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک روانشناس: اضطراب ناشی از کرونا مدیریت شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید