خودروهای ارزان برقی فراتر از تسلا

به گزارش شیوا مارکت، در سال جدید صنعت فناوری بیش از پیش رشد می نماید و به نظر می رسد پیشرفت در حوزه های اینترنت 5جی، خودروهای برقی و خودران و اینترنت اشیا توجه تمام دست اندرکاران این صنعت را به خود جلب نموده است.

خودروهای ارزان برقی فراتر از تسلا

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، صنعت فناوری هر سال در ابعاد جدیدی رشد می نماید. گستره قابلیت ها و کاربردهای آن را نمی توان به صنعت یا فراوری نسبت داد. رشد فناوری در کل سطح رفاه و زندگی انسان را ارتقا داده است. جالب آنکه به نظر نمی رسد در آینده این روند متوقف گردد. شرکت های مشاوره مختلف تخمین ها و پیش بینی های متفاوتی از مهم ترین روندهای این بخش در سال آینده ارائه کردند. اما با توجه به برآیند تحقیقات آنها می توان ادعا کرد در سال جدید هوش مصنوعی، ماشین های خودران و واقعیت مجازی از جمله روندهای صنعت فناوری هستند که به طور گسترده ای رشد می نمایند.

علاوه بر آن نمی توان سروصدای عرضه اینترنت با استاندارد 5G را در سراسر دنیا نادیده گرفت. در ماه های خاتمهی سال گذشته شمسی، بسیاری از شرکت ها دستگاه هایی جدیدی از موبایل گرفته تا خودرو عرضه کردند که با این استاندارد یکپارچه شده بود. از سوی دیگر فناوری بلاکچین نیز رشد قابل توجهی داشت و اکنون پیش بینی می گردد بسیاری از شرکت ها فراتر از جابجایی پول های مجازی از آن برای ایجاد شفافیت تراکنش ها استفاده می نمایند. از سوی دیگر با توجه به حوادث و حواشی شبکه های اجتماعی در سال گذشته و پررنگ تر شدن اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران، به نظر می رسد در این بخش نیز تغییراتی رخ دهد.

بعضی از مهمترین روندهای صنعت فناوری در سال جدید را می توانید در زیر بخوانید:

اینترنت 5G بالاخره از راه می رسد

در این اواخر هیچ موضوعی مانند استاندارد 5G این همه سروصدا در صنعت موبایل به پا ننموده بود. در نیمی از دهه جاری این استاندارد به عنوان سرآغازی برای ارائه خدمت اینترنت سریع تر موبایل معرفی شده بود که جایگزین اینترنت عادی می گردد. اما در این میان مسئله ای وجود داشت؛ هیچکس دقیقاً نمی داند استاندارد اینترنت 5G چه بوده است.

اما این روند در سال گذشته تغییر کرد. اکنون ویژگی های این استاندارد و همچنین فناوری های واقعی که با این ویژگی ها همخوان هستند نیز عرضه شده اند. البته در بخش اعظم سال گذشته این استاندارد در حال آزمایش بود اما در سال جدید احتمالاً تلفن های هوشمند با قابلیت همخوانی با 5G عرضه می شوند. به هرحال تخمین زده می گردد تا خاتمه 2019 میلادی (دی ماه 1398 شمسی) تقریباً تمام شهرهای بزرگ و تقریباً حومه های آنها به اینترنت 5G دسترسی خواهند داشت. مناطق دورافتاده نیز احتمالاً باید برای دسترسی به اینترنت 5G منتظر 2020 میلادی بمانند. این درحالی است که در بعضی مناطق حتی استاندارد LTE عرضه نشده است. اما بالاخره در 2019 میلادی اینترنت 5G به واقعیت تبدیل می گردد.

خودروهای برقی؛ فراتر از تسلا

اکثر افراد هنگام صحبت درباره خودروهای برقی، شرکت تسلا را در نظر می آورند. اما به نظر می رسد در 2019 میلادی بقیه شرکت های فراوری نماینده خودرو نیز وارد بازی حمل ونقل الکتریکی می شوند.

در سال جدید انبوهی از خودروهای جدید الکتریکی رونمایی می شوند که بخشی از آنها لوکس هستند. خودروسازانی مانند آئودی، آستون مارتین، جاگوار، مرسدس بنز و پورشه همه مدل هایی الکتریکی برای ویراژ دادن در جاده ها می سازند اما این خودروها بسیار گرانقیمت هستند.

البته پیش بینی می گردد مدل های ارزان تر خودروهای الکتریکی مانند Mini E و ولوو XC40 نیز با قیمتی کمتر از 50 هزار دلار عرضه شوند. تسلا نیز خودروی الکتریکی مدل 3 با قیمت پایه 35 هزار دلار نیز عرضه نموده است. فولکس واگن نیز خودروی e-Golf نیز با برچسب قیمتی 30 هزار دلار عرضه می گردد. بنابراین در آینده نزدیک خودروهای ارزان الکتریکی نیز به بازار عرضه می شوند.

تقریباً تا خاتمه 2019 میلادی همه خودروسازان بزرگ نوعی خودروی الکتریکی رونمایی یا به بازار عرضه می نمایند.

البته حداقل 5 سال طول می کشد تا خودروهای الکتریکی مکان خود در بازار را تثبیت نمایند. اما سال جدید سرآغازی برای خاتمه عصر موتورهای احتراقی خواهد بود.

سراشیبی سقوط شبکه های اجتماعی و افزایش قانون گذاری

اکنون چند سالی است که شبکه های اجتماعی با دردسرهای مختلف دست و پنجه نرم می نمایند. سرآغاز این مسائل در خاتمه 2016 میلادی بود، یعنی هنگامیکه هکرها از الگوریتم ها برای تأثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رأی دهندگان به همه پرسی برگزیت در انگلیس استفاده کردند. اما اوضاع در سال گذشته بسیار وخیم تر شد. بسیاری از مدیران شبکه های اجتماعی در حال سقوط بودند یا به طور کلی از اعتراف به دخالت در این روند سرباز می زدند.

هرچند بسیاری از افراد به سختی می توانند عادت به استفاده از شبکه های اجتماعی را ترک نمایند اما باید منتظر روند نزولی بازدید از بعضی شبکه های اجتماعی در سال جدید بود. به همین دلیل استفاده از سرویس های اشتراک گذاری عکس و ویدئو مانند اینستاگرام و اسنپ چت افزایش یافته اما استفاده از سرویس های متنی مانند توئیتر و فیس بوک کاهش یافته است.

علاوه بر آن در اینجا بحران اعتماد را نیز باید در نظر گرفت. دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر اقدامات کمی برای مقابله با قلدری در فضای مجازی انجام داده اند و به نظر می رسد درآمدزایی به وسیله تبلیغات را از موضع گیری در برابر انتشار اطلاعات غلط به وسیله سرویس هایشان ترجیح می دهند.

بنابراین در سال جدید باید منتظر موضع قانون در برابر این شبکه ها بود. این در حالی است که تیم کوک (مدیر ارشد اجرایی اپل) و بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) درباره احتیاج به تنظیم قوانین در این صنعت سخن گفته اند.

اینترنت بدن انسان

شرکت تحلیلی گارتنر تخمین می زند تا خاتمه 2020 میلادی حدود 20.4 میلیارد دستگاه به اینترنت اشیا مجهز شوند. به همین دلیل تخمین زده می گردد در سال جدید فعالیت فراورینمایندگان دستگاه های اینترنت اشیا و همینطور چرخه تأمین تجهیزات آنها گسترش یابد. به خصوص کوشش های زیادی برای افزایش امنیت این دستگاه ها در حال اجرا است.

در کنار این نگرانی های امنیتی به نظر می رسد باید اشاره نمود گستره استفاده از اینترنت اشیا از لوازم و تجهیزات خانگی و صنعتی فراتر رفته و به داخل بدن انسان نیز نفوذ می نماید. از جمله این وسایل هوشمند می توان به دستگاه های کنترل سلامتی و عینک های هوشمند اشاره نمود.

در گزارش بنیاد رایانه IEEE آمده است: قرص های دیجیتال به حوزه پزشکی و درمان نیز نفوذ می نمایند. از سوی دیگر دستگاه های مجهز به اینترنت بدن که به بدن انسان می چسبند یا پیوند می خورند نیز سرآغاز عصر برقراری ارتباط با حسگرها در محیط است. این دستگاه اطلاعاتی غنی تر جمع آوری می نمایند که کاربردهایی جالب تر و وسیع تر داند. البته نگرانی هایی درباره حفظ حریم شخصی انسان ها و آسیب های فیزیکی آنها به انسان نیز وجود دارد.

دستگاه ها و مواد هوشمند

مواد پیشرفته و دستگاه های هوشمند مانند عینک هایی با لنز قابل تنظیم، کاغذ هوشمند و فرستنده و دریافت نماینده های قابل هضم در بدن انسان کاربردهای جدیدی در حوزه خدمات درمانی، بسته بندی، دستگاه های مصرف و حوزه های دیگر دارند. استفاده از این فناوری ها تأثیری عظیم روی درک انسان از اینترنت اشیا دارد و به موارد استفاده جدیدی منجر می گردد.

فناوری های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

فناوری های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای آموزش کارمندان، آموزش به دانش آموزان، فعالیت های مهندسی و رشته های دیگر کارآمد است. با این وجود هزینه بالای استفاده از آنها یک مانع کلیدی در این روند به حساب می آید. البته با گسترش استفاده از هدست های واقعیت مجازی این روند تغییر خواهد نمود.

به هر حال در 2019 میلادی کاربردهای صنعتی واقعیت مجازی گسترش می یابد. این امر روی فرایند فعالیت های افراد در سراسر دنیا تأثیر می گذارد.

واقعیت افزوده طی سال گذشته در سایه واقعیت مجازی رشد نموده است. اما در 2019 میلادی این فناوری هم با رشد قابل توجهی روبرو می گردد.

فناوری بلاکچین

تا ماههای خاتمهی سال جدید فناوری بلاکچین برای نخستین بار با کاربردهایی برای شرکت ها عرضه می گردد. شرکت های مختلف از این فناوری به عنوان راهی برای ارتقای سطح همکاری های خود استفاده می نمایند.

در 2019 میلادی بلاکچین از حصار تراکنش ارزهای مجازی خارج و به بخشی مهمی از پلتفرم های تجاری تبدیل می شوند. این فناوری شفافیت تراکنش ها را در بسیای از کسب و کارها فراهم می نمایند.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 4664

به "خودروهای ارزان برقی فراتر از تسلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای ارزان برقی فراتر از تسلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید