دردسرهای سیگار برای دهان و دندان ، راهکارهایی برای ترک سیگار

به گزارش شیوا مارکت، بوی بد دهان، بیماری لثه، خشکی دهان، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و ابتلا به سرطان از مشکلاتی است که افراد سیگاری ممکن است به آن ها دچار شوند. برای ترک سیگار هیچ وقت دیر نیست حتی اگر چند سال است سیگار می کشید، ترک این عادت به بهبود سلامت شما کمک خواهد کرد.

دردسرهای سیگار برای دهان و دندان ، راهکارهایی برای ترک سیگار

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران به نقل از هلث لاین نوشت: هرچه بیشتر سیگار بکشید حس چشایی شما بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد. خوراکی های مصرفی شما نیز بر دندان ها تاثیر می گذارند.

افزون بر این، سیگار کشیدن می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و فرد را در معرض خطر بیماری لثه قرار دهد و همچنین می تواند در ابتلا به سرطان دهان نقش داشته باشد.

  • لکه های زرد را چگونه از روی دندان ها پاک کنیم؟

نیکوتین و قیر در دود تنباکو موجب زرد و لکه شدن دندان ها شود. چند بار مسواک زدن در روز روشی خوب برای بهبود ظاهر دندان هاست. این کار نه تنها از لکه شدن دندان ها جلوگیری می کند، بلکه به محافظت در برابر بیماری لثه نیز کمک می کند.

انتخاب خمیردندان های مخصوص افراد سیگاری توصیه شده است. این خمیردندان ها حاوی مواد خاصی اند که به بهبود ظاهر دندان های تغییر رنگ داده کمک می کند.

استفاده از این مواد نیز موثر است:

ـ جوش شیرین

ـ پراکسید هیدروژن

ـ زغال فعال

ـ روغن نارگیل

ـ زردچوبه

همچنین می توانید با استفاده از خمیردندان های دست ساز به سفید کردن دندان های خود کمک کنید. برای این کار چند قطره پراکسید هیدروژن را به جوش شیرین اضافه کنید. مراقب باشید از یک محلول قوی پراکسید هیدروژن استفاده نکنید، زیرا ممکن است به دندان ها آسیب برساند.

  • آیا سفیدکننده های دندان موثرند؟

محصولات سفیدکننده دندان می توانند به از بین بردن لکه ها و بهبود ظاهر دندان ها کمک کنند، اما احتمالا توانایی سفید کردن کامل دندان ها را ندارند.

با توجه به شدت شرایط ممکن است به فرایند سفید کردن حرفه ای دندان ها برای خلاص شدن از لکه های نیکوتین روی دندان های خود نیاز داشته باشید.

سفید کردن دندان ها به صورت حرفه ای ممکن است به از بین بردن لکه ها کمک کند، اما در صورت تداوم سیگار کشیدن نتایج پایدار نخواهند بود و ممکن است هر سال به تکرار این کار نیاز داشته باشید.

  • راه های مقابله با بوی بد دهان

بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن یا نفس فرد سیگاری یکی دیگر از مسائلی است که افراد سیگاری با آن روبرو اند. مراحل اولیه بیماری لثه یا خشکی دهان به دلیل کاهش تولید بزاق می توانند در ایجاد این شرایط نقش داشته باشند.

برای مقابله با بوی بد دهان می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

ـ مسواک زدن دندان ها حداقل دو بار و حداقل یک بار استفاده از نخ دندان در روز

ـ افزایش مصرف مایعات برای پیشگیری از خشکی دهان

ـ استفاده از دهان شویه ضد باکتری برای خشکی دهان

ـ جویدن آدامس بدون قند

ـ مکیدن یک یا دو برگ نعناع بیابانی

ـ مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاک سازی پلاک از روی دندان ها

ـ کاهش مصرف سیگار یا ترک آن

  • آیا سیگار الکترونیکی به سلامت دندان ها آسیب می رساند؟

از آنجایی که در سیگارهای الکترونیکی تنباکو وجود ندارد، بسکمک از افراد بر این باورند که آنها گزینه بهتری برای سلامت دهان و دندان هستند.

سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین و همچنین مواد شیمیایی و فلزات سنگین دیگر هستند و اگرچه میزان آنها کمتر از سیگار عادی است، همچنان برای سلامت بدن و دندان ها مضرند.

نیکوتین موجود در این محصولات به بافت لثه آسیب می رساند و تولید بزاق را کاهش می دهد و موجب بوی بد دهان، بیماری لثه ها و از دست دادن دندان می شود.

  • آسیب سیگار به دندان ها و لثه ها

ترک سیگار برای سلامت دهان و دندان مفید است، زیرا احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد.

بیماری لثه که به نام بیماری پریودنتال نیز شناخته می شود یک عفونت است که بر لثه ها تاثیر می گذارد. این شرایط به واسطه انباشت تارتار و باکتری ها زیر یا بالای لثه ها شکل می گیرد و موجب التهاب می شود.

از آنجا که افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری ها دارای تارتار بیشتری روی دندان های خود هستند، بیشتر از دیگران به بیماری لثه دچار می شوند. نیکوتین در تنباکو تولید بزاق را کاهش می دهد و انباشت تارتار و باکتری ها را در دندان ها تسهیل می کند.

  • ترک سیگار و سلامت دندان ها

حتی اگر چند سال است سیگار می کشید، ترک این عادت به بهبود سلامت دهان و دندان و کاهش احتمال ابتلا به بیماری لثه و از دست دادن دندان کمک می کند.

در یک مطالعه، پژوهشگران شرایط 49 فرد سیگاری مبتلا به بیماری مزمن لثه را طی یک بازه زمانی 12 ماهه بررسی کردند. به این افراد از طریق درمان جایگزینی نیکوتین، دارو و مشاوره برای ترک سیگار کمک شد.

در خاتمه مدت زمان مطالعه، حدود یک پنجم شرکت کنندگان سیگار را ترک کرده بودند و بهبود قابل توجهی را در سلامت دهان و دندان خود گزارش کردند.

مطالعه ای دیگر نیز نشان داد ترک سیگار خطر بروز و پیشرفت بیماری لثه را کاهش می دهد. افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری ها با 80 درصد خطر بیشتر برای تحلیل استخوان و بیماری پریودنتال روبرو اند.

برای ترک سیگار هیچ وقت دیر نیست حتی اگر مدتی طولانی است که سیگار می کشید. با ترک سیگار می توانید شاهد فواید فوری و بلندمدت این اقدام باشید.

ترک سیگار نه تنها از دندان های شما محافظت می کند، بلکه احتمال موارد زیر را نیز کاهش می دهد:

ـ سرطان دهان

ـ بیماری ریه

ـ بیماری قلبی

از آنجایی که سیگار کشیدن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان می شود، توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت ها کاهش می دهد. در نتیجه، استخوان هایی که از دندان ها حمایت می کنند ضعیف می شود و این شرایط به از دست دادن دندان می انجامد.

  • روش های ساده و عملی برای ترک سیگار

در ادامه چند نکته ارائه می شود که می تواند به ترک سیگار و بهبود سلامت دهان و دندان کمک کند.

ـ پرهیز از محرک ها

از حضور در جمع افراد سیگاری که می تواند باعث وسوسه مصرف سیگار شود، پرهیز کنید.

تلاش کنید از افراد و مکان هایی که وسوسه سیگار کشیدن را در شما ایجاد می کنند دوری کنید. در مکان هایی که سیگار کشیدن ممنوع است وقت بگذرانید. وقت استراحت خود را همراه با افراد سیگاری سپری نکنید.

ـ سرگرم کارهای دیگر شوید

ایجاد سرگرمی می تواند به مدیریت هوس سیگار کشیدن کمک کند. ذهن می تواند بر یک چیز متمرکز شود. اگر با هوس سیگار کشیدن روبرو اید، خود را مشغول فعالیت دیگری کنید.

ـ استفاده از برچسب ها یا آدامس های حاوی نیکوتین

استفاده از برچسب های نیکوتین یا جویدن آدامس حاوی نیکوتین می تواند به کاهش هوس سیگار کشیدن کمک کرده و ترک سیگار را تسهیل کند. دستورالعمل های ارائه شده روی این قبیل محصولات را به دقت مطالعه کنید، زیرا احتمال وابستگی به نیکوتین در نتیجه استفاده از آن ها وجود دارد.

اگر محصولات بدون نسخه کارایی لازم را ندارند، با پزشک خود درباره تجویز داروهایی مشورت کنید که می توانند به ترک سیگار کمک کنند.

ـ یادآوری دلیل ترک سیگار

هر فردی برای ترک سیگار انگیزه خاص خود را دارد. برخی قصد دارند سلامت کلی خود را بهبود ببخشند، برخی دیگر این کار را برای اعضای خانواده خود انجام می دهند و برخی ممکن است به دنبال پس انداز پول بیشتر باشند.

به طور منظم دلیل ترک سیگار را به خود یادآوری کنید تا این عادت مضر را به طور کامل کنار بگذارید.

ـ مثبت اندیشی

اگر طی فرایند ترک سیگار گاهی اوقات یک نخ سیگار روشن می کنید احساس نکنید که ترک سیگار غیرممکن است. افراد بسکمک شکست هایی را طی فرایند ترک تجربه می کنند، اما حفظ دید مثبت و بازگشت به جهت درست اهمیت دارد.

ـ در پی درمان باشید

گاهی اوقات ترک سیگار ممکن است به رفتاردرمانی برای غلبه بر این عادت و فراگیری روش های جدید برای مقابله با مسائل نیاز داشته باشد. اگر زمانی که استرس دارید یا ناراحت هستید احتمال سیگار کشیدن بیشتر است، تراپی می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

  • مجله سیگار

  • مجله مقابله با سیگار

تا8: تا8: مجله نقد و بررسی کالا ها و محصولات برندها مختلف

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15588

به "دردسرهای سیگار برای دهان و دندان ، راهکارهایی برای ترک سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای سیگار برای دهان و دندان ، راهکارهایی برای ترک سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید