دعای ذبح قربانی در هنگام قربانی کردن

به گزارش شیوا مارکت، یکی از آداب ذبح کردن قربانی خواندن دعای ذبح قربانی هنگام سر بریدن حیوان است. دعای ذبح قربانی از امام صادق (ع)، امام علی (ع) و پیامبر ارائه شده است.

دعای ذبح قربانی در هنگام قربانی کردن

خبرنگاران | سرویس مذهبی - برای ذبح کردن قربانی قبل از هر چیز باید یادمان باشد که ذبح شرعی فقط با نام خدا شروع گردد. چنانکه در آیه 121 سوره انعام آمده است:

وَ لا تَأْکُلُوا مِمَّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ...؛ و از آنچه [هنگام ذبح شدن] نام خدا بر آن برده نشده، نخورید

اما در منابع مختلف روایاتی از معصومین (ع) نقل شده است که نشان می دهد آن ها در هنگام ذبح ذکرهایی را به زبان می آورده اند.

اعمال شب عید قربان به همراه فایل صوتی

دعای امام صادق (ع) هنگام ذبح قربانی

در کتاب زادالمعاد به سند صحیح از حضرت صادق (ع) منقول است که چون قربانى را بخرى، روى آن را به قبله کن و در وقت نحر یا ذبح بگو:

وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ

إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ

اللَّهُمَّ مِنکَ وَ لَکَ بِسْمِ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ

و هنگام ذبح کردن بگوید:

اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنِّی

  • در صفحه 217 کتاب مناسک حج امام خمینی دعای ذبح قربانی در روز عید قربان به همین توضیح آمده است.
  • در کتاب مصباح المتهجد آمده است که هنگام ذبح یا نحر دعای بالا را بخوانید.

در دعای بالا قسمت وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مربوط به آیه 79 سوره انعام است و قسمت إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ مربوط به آیات 162 و 163 سوره انعام است.

دعاهای مخصوص عید قربان از صحیفه سجادیه

دعای پیامبر (ص) هنگام ذبح قربانی

شیخ طوسی در یکی از کتاب های خود نقل نموده است که: رسول خدا (ص) هنگام ذبح قوچی فرمود:

أللهمّ تقبّل من محمّد و آل محمّد و من أمّة محمّد

دعای امام علی (ع) هنگام ذبح قربانی

أمیرالمؤمنین علی (ع) هنگام ذبح قربانی این دعا را می خواندند:

بسم اللَّه و اللَّه اکبر وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مسلما وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ، إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ، لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ.

اگر خودمان گوسفند را قربانی نمی کنیم

  • مستحب است خود شخص قربانی را بکشد و اگر نتوانست باید دست خود را بر روی دست کسی که قرار است ذبح را انجام دهد بگذارد و دعای ذبح قربانی را بخواند.

احکام قربانی کردن در عید قربان

آیا برای هر قربانی باید جداگانه دعا را بخوانیم؟

وقتی دعای ذبح قربانی بر روی یک چاقو خوانده می گردد ذبح چند گوسفند و مانند آن با همان یک چاقو اشکال ندارد ولی اگر ذبح تدریجی باشد برای هر یک از قربانی ها که ذبح می نمایند باید یک مرتبه ذکر خدا تکرار گردد مگر این که ذبح دفعی باشد یعنی در یک مرحله سر چند مرغ با هم بریده گردد (مانند ذبح با دستگاه های اتوماتیک فعلی که با فشار دادن یک کلید سر چند مرغ با هم بریده می گردد) در این صورت با رعایت سایر شرایطی که برای ذبح گفته شده اگر هنگام فشار دادن کلید به قصد ذبح همه، یک مرتبه بسم الله گفته گردد کافی است.

در ضمنً لازم نیست حتماً بسم الله بگوید بلکه اگر الحمد الله ـ لااله الا الله هم بگوید حتی به زبان فارسی هم اسم خدا را ببرد اشکال ندارد.

مجله آزمون اول: مجله آزمون اول: مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: setare.com
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27592

به "دعای ذبح قربانی در هنگام قربانی کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعای ذبح قربانی در هنگام قربانی کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید