دمای مناسب برای کارت گرافیک چقدر است؟

به گزارش شیوا مارکت، اگر به تازگی یک کارت گرافیک خریده اید یا مدت هاست از قطعه موردنظر استفاده می کنید، احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده که محدوده دمای مناسب برای کارت گرافیک چقدر است؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم تا نگرانی کمتری در این زمینه داشته باشید.

دمای مناسب برای کارت گرافیک چقدر است؟

دمای کارت گرافیک

سازندگان کارت گرافیک ها برای آن ها حداکثر دمای تعیینی را تعیین می کنند. این یعنی تا زمانی که دمای قطعه موردنظر زیر دمای تعیین شده باشد، می تواند عملکرد وعده داده شده را ارائه کند. اما اگر دمای آن از حد تعیین شده بیشتر بشود، به طور اتوماتیک تلاش می کند که دما را پایین بیاورد. اما اگر افزایش دما همچنان ادامه داشته باشد، برای جلوگیری از آسیب دائمی به قطعات مختلف، کامپیوتر خاموش می شود.

با وجود اینکه در برخی منابع حداکثر دمای تعیینی برای کارت گرافیک ها مطرح می شود، اما این اعداد بر اساس میانگین های موجود است و در واقعیت هرکدام از کارت گرافیک ها از حداکثر دمای متفاوتی پشتیبانی می کنند. بنابراین اگر دمای کارت گرافیک شما در محدوده تعیین شده از طرف شرکت سازنده واقع شده است، پس لازم نیست نگران این موضوع باشید و می توانید مثلا از کارت گرافیک خود برای گیمینگ و دیگر کارها با خیال راحت بهره ببرید و لذت ببرید.

دمای کارت گرافیک چه تاثیری بر سرعت دارد؟

طبیعتا زمانی که کارت گرافیک بسیار داغ می شود، عملکرد آن به مشکل می خورد. اگر به تعیینات کارت گرافیک ها دقت کرده باشید، با دو عدد برای سرعت آن ها روبرو می شوید: سرعت پایه و سرعت در حالت بوست (Boost). سرعت پایه حداقل فرکانسی است که کارت گرافیک در محدوده دمایی طبیعی می تواند ارائه کند و شرکت های سازنده ارائه چنین سرعتی را برای ساعات متمادی و طولانی تضمین می کنند.

از سوی دیگر اگر انرژی کافی و خنک کننده مناسبی در دسترس باشد، کارت گرافیک می تواند سرعت حالت بوست را هم به ارمغان بیاورد. این سرعت ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از حالت پایه باشد. گلوگاه حرارتی (Throttling) از پدیده هایی است که ارتباط مستقیمی با دما دارد. بسیاری از کاربران بر این باور هستند که وقتی یک کارت گرافیک سرعت حالت بوست را ارائه نمی کند، دچار گلوگاه حرارتی شده است. اما در حقیقت اگر با این پدیده روبرو شوید، سرعت کارت گرافیک به زیر سرعت پایه می رسد تا دمای آن کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر، حین استفاده از کارت گرافیک با این سناریو ها روبرو می شوید:

  • اگر کارت گرافیک زمانی که در محدوده دمایی مناسبی واقع شده است به حداکثر سرعت بوست دست پیدا کند، پس با شرایط ایده آلی روبرو هستید.
  • اگر کارت گرافیک زمانی که در محدوده دمایی مناسبی واقع شده است به هر سطحی از سرعت بوست دست پیدا کند، همچنان با شرایط نرمال روبرو هستید ولی احتمالا با ارائه انرژی بیشتر و بهره گیری از سیستم خنک کننده بهتر می توانید از توان بیشتری بهره ببرید.
  • اگر هم در شرایط مختلف سرعت کارت گرافیک به زیر سرعت پایه می رسد، بهتر است به فکر بهبود سیستم خنک کننده باشید.

بنابراین به زبان ساده دمای کارت گرافیک تنها زمانی اهمیت قابل توجهی دارد که عملکرد این قطعه را تحت تاثیر قرار دهد.

محدوده دمای مناسب کارت گرافیک حین گیمینگ چقدر است؟

آیا نگران افزایش بیش از حد دمای کارت گرافیک حین گیمینگ هستید؟ واقعیت این است که انجام برخی کارها در مقایسه با اجرای بازی ها، فشار بسیار بیشتری به کارت گرافیک وارد می کند. برخلاف رندر گرفتن که از حداکثر توان کارت گرافیک برای مدت طولانی استفاده می کند، بازی ها چنین فشاری را وارد نمی کنند.

به همین خاطر ممکن است در لحظاتی از بازی تمام توان کارت گرافیک مورد استفاده قرار بگیرد و در لحظاتی دیگر کارت گرافیک متحمل فشار زیادی نشود. به همین خاطر ممکن است کارت گرافیک حین تست بنچمارک بسیار داغ شود ولی ساعت ها اجرای بازی چنین مسئله ای را ایجاد نکند. بنابراین در مورد گیمینگ هم باید بگوییم که سرعت کارت گرافیک حین اجرای بازی های مختلف مطابق با انتظارات شما است، لازم نیست نگران دمای کارت گرافیک باشید.

دمای کارت گرافیک در اوقاتی که کار خاصی انجام نمی دهد

معمولا شرکت ها دمای مناسب برای کارت گرافیک هایی که کار خاصی انجام نمی دهند، تعیین نمی کنند. اما معمولا در این شرایط، کارت گرافیک موردنظر چند درجه گرم تر از دمای محیط است. همچنین برخی از این قطعات زمانی که چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند، فن را خاموش می کنند و در این شرایط ممکن است دمای آن ها افزایش پیدا کند. به لطف این موضوع، در این شرایط صدای کامپیوتر کاهش پیدا می کند و بنابراین مثلا برای تماشای فیلم با تجربه بهتری روبرو می شوید.

آیا دمای کارت گرافیک روی عمر آن تاثیر دارد؟

اگرچه در این مطلب بارها اعلام کردیم که حرارت کارت گرافیک فقط زمانی اهمیت دارد که روی عملکرد این قطعه تاثیر بگذارد، اما نگرانی کاربران معمولا مربوط به کاهش عمر کارت گرافیک در صورت داغ شدن بیش از حد آن است. اما رابطه بین طول عمر کارت گرافیک و دمای آن چندان ساده و سرراست نیست. به طور کلی هرچقدر حرارت بیشتر باشد، عمر پردازنده ها کاهش پیدا می کند. اما فقط به دلیل اینکه حرارت پردازنده بیشتر از حد انتظار واقع شده است، این موضوع لزوما به معنای کاهش قابل توجه عمر آن نیست.

اگرچه در زمینه میانگین طول عمر کارت گرافیک ها نمی توانیم با قاطعیت صحبت کنیم زیرا این موضوع به متغیرهای زیادی بستگی دارد؛ اما در کل برای استفاده های معمولی کارت گرافیک ها میانگین عمر 15 سال را ارائه می کنند و در صورت سخت گیری در مورد حرارت و گرما، حدود 10 سال به میانگین عمر آن ها افزوده می شود. بنابراین به طور کلی کمتر کاربری با مشکل عمر پایین کارت گرافیک روبرو می شود.

چگونه می توانیم دمای کارت گرافیک را پایین بیاوریم؟

اگر کارت گرافیک شما با مشکل گلوگاه حرارتی روبرو می شود و نمی تواند به حداکثر سرعت دست پیدا کند یا به دلیل گرمای بیش از حد خاموش می شود، باید به فکر خنک کردن آن باشید. برای انجام این کار می توانیم توصیه های زیر را مطرح کنیم:

  • از سالم بودن فن های کارت گرافیک مطمئن شوید.
  • بعد از اطمینان بابت سالم بودن فن های کیس، بررسی کنید تا جریان هوا درون کیس به خوبی برقرار باشد.
  • سرعت فن کارت گرافیک و کیس را خنک کردن بهتر تنظیم کنید.
  • از سیستم خنک کننده بهتری برای کارت گرافیک بهره ببرید.
  • در صورت عدم نیاز به حداکثر سرعت کارت گرافیک، آن را آندرکلاک کنید تا انرژی کمتری مصرف کند و در نتیجه حرارت تولیدی آن کاهش یابد.
  • از اورکلاک کردن کارت گرافیک خودداری کنید.

اگر با وجود بهره گیری از این توصیه ها همچنان کارت گرافیک بسیار داغ می شود، بهتر است آن را به تعمیرکاران حرفه ای یا متخصصان گارانتی موردنظر نشان دهید تا مشکل اصلی پیدا شود.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آبان 1401 بروزرسانی: 27 آبان 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29987

به "دمای مناسب برای کارت گرافیک چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دمای مناسب برای کارت گرافیک چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید