دهنو؛ قطب کاشی هفت رنگ

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/اصفهان در منطقه دو اصفهان محله ای هست به نام دهنو که از دیرباز قطب کاشی هفت رنگ ایران بوده و تا به امروز، آن طور که بایدوشاید شناسانده نشده. هفته نکوداشت اصفهان فرصتی است برای پرداختن به این محله و هنر ممتاز آن.

دهنو؛ قطب کاشی هفت رنگ

فریبا زارعان، رئیس اداره فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری منطقه دو اصفهان دربارۀ محله دهنو می گوید: منطقه دو یکی از قدیمی ترین مناطق شهری اصفهان است که بافت سنتی آن از دیرباز تا به امروز حفظ شده و این منطقه، محله دهنو را نیز در خود گنجانده؛ محله ای که در آن بیش از 100 کارگاه کاشی هفت رنگ وجود دارد که 95 باب آن توسط خود اهالی محل مدیریت می گردد.

او ادامه می دهد: کاشی در معماری سنتی ایران و به ویژه اصفهان، استفاده زیادی داشته است، به همین خاطر از دیرباز هنرمندان کاشی کار دهنو، این حرفه را دنبال می نموده اند و هنوز هم به روش سنتی کارشان را انجام می دهند.

زارعان خاطرنشان می نماید: متأسفانه وجه ممیز این محله تا به امروز مغفول مانده و به درستی شناسانده نشده است، به همین خاطر تصمیم گرفتیم در هفته نکوداشت اصفهان، نمایشگاهی را با نام کاشی هفت رنگ در کتابخانه مرکزی و گذر فرهنگی چهارباغ برگزار کنیم تا مخاطبان از نزدیک با شیوۀ فراوری آن آشنا شوند و حتی رنگ کردن و قرار دادن کاشی در کوره را نیز تجربه نمایند.

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری منطقه دو اصفهان می گوید: متأسفانه روز گذشته متوجه شدیم که بحث برگزاری نمایشگاه به خاطر محدودیت های تازه ای که به تبع شیوع ویروس کرونا اعلام شده، هم در کتابخانه مرکزی و هم در گذر چهارباغ منتفی شده است و ناگزیریم که این برنامه را به زمانی دیگر موکول کنیم.

او یادآور می گردد: تجلیل از هفت پیشکسوت هنر کاشی هفت رنگ، برنامه دیگری است که طی هفته نکوداشت اصفهان مدنظر داریم و طبق توافقات اولیه قرار شده مراسم آن روز 29 آبان ماه برگزار گردد اما هنوز هم به صورت صددرصدی معین نیست که بتوانیم این برنامه را در موعد مقرر برگزار کنیم یا خیر.

زارعان می افزاید: اساتیدی که قرار است در این برنامه از آن ها تجلیل گردد، کهن سال هستند و متأسفانه دو تن از آن ها طی روزهای گذشته از میان ما رفتند. ازآنجاکه معتقدیم باید تا زمانی که این هنرمندان در قید حیات هستند از آنان تجلیل گردد، ساخت یک مستند را هم در دستور کار خود قرار دادیم.

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری منطقه دو اصفهان تصریح می نماید: این مستند کوتاه که از معرفی محله دهنو آغاز می گردد و در ادامه به معرفی پیشکسوتان هنر کاشی هفت رنگ و نحوه فراوری این کاشی ها می پردازد، اکنون در مرحله تدوین است و به زودی در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

او خبر می دهد: کتابی دربارۀ تاریخ شفاهی و فرهنگ عامۀ منطقه دو اصفهان نیز در حال تدوین است که در آن به هنر کاشی هفت رنگ هم پرداخته شده و امیدواریم که بتوانیم سال آینده در هفته اصفهان از این کتاب رونمایی کنیم.

راه ساری: سئو، طراحی سایت، طراحی و چاپ گرافیکی و دیجیتالی، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25396

به "دهنو؛ قطب کاشی هفت رنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهنو؛ قطب کاشی هفت رنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید