برنامه های فرهنگی و هنری جالب در موزه ملی ملک تهران

به گزارش شیوا مارکت، برنامه های فرهنگی و هنری جالبی در کتابخانه و موزه ملی ملک تهران از امروز برگزار می گردد که شاید از آن بی خبر باشید. کتابخانه و موزه ملی ملک تهران، بزرگ ترین موقوفه فرهنگی ایران و کلکسیون فوق ارزشمندی از آثار تاریخی ایران، یکی از مراکز فعال گردشگری و فرهنگی پایتخت در جنوب تهران هست که گنجینه ای از 19 هزار نسخه خطی نفیس و 3 هزار سکه باستانی و تاریخی در کنار صدها اثر هنری و تاریخی ارزشمند را در خود جای داده است. با خبرنگاران همراه شوید تا از برنامه های امروز و هفته آینده این موزه آگاه شوید.

برنامه های فرهنگی و هنری جالب در موزه ملی ملک تهران

این موزه، در خیابان ملل متحد و جنب وزارت امور خارجه کشورمان واقع شده است اما گردشگران خارجی و حتی شهروندان تهرانی که بعضا از روبروی این موزه عبور می نمایند، اطلاعات درستی از آن ندارند. به همین دلیل، با توجه به مأموریت های اطلاع رسانی گسترده ظرفیت های فرهنگی و گردشگری کشورمان در پرتال خبرنگاران، قصد داریم تا شما را با یکی از برترین مراکز فرهنگی بکر تهران در روزهایی که بارندگی، آسمان شهر را آبی نموده است، آشنا کنیم. به گزارش سرویس خبری پرتال تخصصی خبرنگاران ، موزه ملی ملک به عنوان یک مرکز تخصصی در عرصه فرهنگی و گردشگری تهران، فعالیت های زیادی را در قالب برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی و اطلاع رسانی برای متخصصان و عموم علاقه مندان برگزار می نماید که این گزارش، مروری دارد بر جدیدترین فعالیت های کتابخانه و موزه ملی ملک در چند ماه اخیر. با ما همراه باشید. موزه ملی ملک، گنجینه ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در تالارهای گوناگون خود جای داده است. مجموعه سکه، حدود 9 هزار سکه تاریخی از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تا به امروز را در بر گرفته است. تالار کمال الملک و خاندان غفاری، بخشی دیگر از موزه است که در آنجا مجموعه ای از تابلوهای نقاشی محمد غفاری مشهورترین نقاش تاریخ معاصر ایران و دیگر اعضای هنرمند خاندان غفاری گردآمده است. تالار کتابت و نگارگری، دیگر بخش موزه ملی ملک است که مجموعه ای از آثار برجسته خوش نویسی و نگارگری، لاکی، اسناد و نسخه های نفیس خطی را در بر می گیرد. مجموعه هنر لاکی؛ شامل قلمدان ها، قاب آیینه ها و جلدهای لاکی، دیگر بخش موزه است که در کنار تالار کتابت و نگارگری جای گرفته است به هرحال، بازدید از این موزه را برای شهروندان تهرانی در زمان های فراغت توصیه می کنیم. باید توجه داشته باشید که ازنظر ساختار تشکیلاتی، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مؤسسه ای غیردولتی و غیرانتفاعی است که همچون سایر مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی بر اساس وقف نامه زیر نظر مستقیم تولیت آستان قدس رضوی اداره می گردد. برای اطلاع تخصصی درباره موزه و ظرفیت های استثنایی آن پیشنهاد می کنیم به پرتال این موزه به نشانی اینترنتی MALEKMUSEUM.ORG مراجعه کنید. دوره آموزشی بوم سازی در موزه ملی ملک بوم سازی، از دوره های تازه مرکز آموزش هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می آید که از پاییز 1394 خورشیدی شروع شده است. مجید فداییان، نقاش و نگارگر، تدریس مفاهیم و تکنیک های عملی بوم سازی به شیوه سنتی را در این دوره آموزشی بر عهده دارد. علافم ندان به این حرفه می توانند به وسیله پرتال کتابخانه موزه ملی ملک، نسبت به شرایط ثبت نام و حضور در این دوره جالب اقدام نمایند..

نشست تخصصی هنر و زیبایی امروز در موزه ملی ملگ برگزار می گردد

علاقه مندان به موضوع هنر و زیبایی توجه داشته باشند که امروز چهارشنبه 20 آبان ماه، نشست تخصصی هنر و زیبایی در موزه ملی ملک تهران برگزار می گردد. دکتر اسماعیل پناهی، متخصص حوزه هنری، سخنران این برنامه خواهد بود. سلسله نشست های تخصصی هنر و زیبایی، تکمیل نماینده برنامه ویژه این گنجینه در حوزه زیبایی است که در کنار نمایشگاه زیبایی تشکیل می گردد. نمایشگاه زیبایی، دربرگیرنده 10 اثر گزیده کتابخانه و موزه ملی ملک است که از روز یک شنبه 25 مرداد 1394 خورشیدی گشایش یافته و تا انتها پاییز ادامه دارد. سلسله نشست های تخصصی هنر و زیبایی در کنار این نمایشگاه، زمینه را برای آنالیز تخصصی پدیده زیبایی فراهم می آورد. تا به امروز 9 جلسه از مجموعه نشست های یادشده با حضور کارشناسان برجسته حوزه های هنر برگزار گردیده است. این دهمین نشست از ساعت 4 امروز پذیرای علاقه مندان است. دکتر اسماعیل پناهی پژوهشگر و کارشناس حوزه هنر و از ویراستاران علمی فصل نامه کیمیای هنر، در دهمین نشست تخصصی هنر و زیبایی که در روز چهارشنبه 20 آبان 1394 خورشیدی ساعت 16 در بزرگ ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار گردید، سخنرانی خواهد نمود

کارگاه قصه گویی برای بچه ها در موزه ملی ملک از هفته آینده

ثبت نام رایگان است! بچه ها نیز در موزه ملی ملک، صندلی خاصی دارند. آگاه شدیم که سومین مرحله تور و کارگاه قصه گویی باغ قصه ها به مدت 10 هفته در کتابخانه و موزه ملی ملک تهران برگزار خواهد شد. سومین مرحله تور و کارگاه قصه گویی باغ قصه ها برای بچه ها و نوجوانان، مرحله ای تازه از فعالیت فرهنگی نخستین موزه موقوفی خصوصی ایران در حوزه انتقال مفاهیم تاریخ، موزه و ادبیات ایرانی اسلامی به این قشر سنی به شما می رود. این کارگاه ها از هفته آینده، در روزهای دوشنبه به صورت رایگان پذیرای علاقه مندان خواهد بود. قصه گوهای کارگاه و تور باغ قصه ها، قصه های طوطی و بازرگان و فقیر روزی خواه مولانا را برای بچه ها در فضایی ویژه در کتابخانه و موزه ملی ملک بازمی گویند. موزه گردی در تالارهای موزه ملی ملک و برگزاری یک کارگاه عملی در کنار تور قصه گویی، برنامه تور و کارگاه قصه گویی باغ قصه ها را تشکیل می دهد. کارگاه و تور قصه گویی باغ قصه ها از هفته انتهای آبان 1394 خورشیدی، دوشنبه ها به مدت 10 هفته از ساعت 9 تا ساعت 11 برگزار می گردد. متولیان مدرسه ها و آکادمی های مقطع ابتدایی می توانند برای ثبت نام و شرکت بچه ها و دانش آموزان در برنامه راز قصه های کتابخانه و موزه ملی ملک با شماره تلفن همراه 09192912692 (آقای نوروزی) تماس بگیرند یا با مراجعه به این موقوفه به نشانی تهران، میدان امام خمینی، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد برای شرکت در این برنامه هماهنگ نمایند. همچنین خانواده های ارجمندی که بچه های در این محدوده سنی دارند و می خواهند آن ها در کارگاه و تور قصه گویی در مکان کتابخانه و موزه ملی ملک حضور داشته باشند نیز می توانند ثبت نام نمایند. با توجه به محدودیت مکان و ظرفیت کارگاه ها، اولویت با مدرسه ها و بچه های است که زودتر ثبت نام نموده باشند. امیدواریم مدیران مدارس دولتی و خصوصی تهران، بتوانند از برنامه های ارزشمند و فرهنگی این محیط گردشگری و تاریخی کشور استفاده نمایند و همیشه رابطه مدارس کشور با موزه ها و مراکز تاریخی و باستانی ایران به عنوان بخشی از برنامه کلاسی دانش آموزان و حتی دانشجویان، حفظ گردد.

دکتر شهرام پازوکی درباره هنر و زیبایی به موزه ملی ملک می رود

اگر علاقه مند به موضوع هنر و زیبایی هستید، باید به شما توصیه کنیم که هرازگاهی به پرتال کتابخانه موزه ملی ملک مراجعه کنید و در نشست های تخصصی ارزشمند و رایگان این مجموعه تاریخی و فرهنگی تهران شرکت نمایید. اخیرا، دکتر پازوکی، عضو گروه فلسفه فرهنگستان هنر تهران، در این حوزه سخنرانی داشته است. به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، سلسله نشست های تخصصی هنر و زیبایی، تکمیل نماینده برنامه ویژه این گنجینه در حوزه زیبایی است که در کنار نمایشگاه زیبایی تشکیل می گردد. نمایشگاه زیبایی، دربرگیرنده 10 اثر گزیده کتابخانه و موزه ملی ملک است که از روز یک شنبه 25 مرداد 1394 خورشیدی گشایش یافته و تا انتها پاییز ادامه دارد. سلسله نشست های تخصصی هنر و زیبایی در کنار این نمایشگاه، زمینه را برای آنالیز تخصصی پدیده زیبایی فراهم می آورد. تا به امروز 8 جلسه از مجموعه نشست های یادشده با حضور کارشناسان برجسته حوزه های هنر برگزار گردیده است.

گزارش کروشینسکی در موزه ملی ملک!

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نشست تخصصی کروشینسکی و مطالعات صفوی؛ با نگاهی به نسخه های خطی سفرنامه کروشینسکی در کتابخانه و موزه ملی ملک، عصر روز شنبه 25 مهر 1394 خورشیدی دردر تالار محققان بزرگ ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار گردید. در این نشست، دکتر محسن جعفری مذهب، پژوهشگر تاریخ ایران و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی و علیرضا دولتشاهی پژوهشگر فرهنگ و تاریخ لهستان سخنرانی کردند. علیرضا دولتشاهی، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ لهستان در شروع این نشست گفت: سال جاری بر اساس گاه شماری مسیحی، یعنی سال 2015، با سیصد و چهل سالگی تادئوش کروشینسکی روحانی و پزشک لهستانی برابر است. به این مناسبت قرار بود در ماه مه و هم زمان با رویداد زایش او مراسمی برگزار گردد که بنابر دلایلی این کار تا امروز به تاخیر افتاد. وی اضافه کرد: گروهی را که در سال 1604 میلادی توسط پاپ کلمنت هشتم به ایران اعزام شدند، می توان نخستین میسیونرهای لهستانی دانست که برای تبلیغ دین مسیح به ایران آمدند. این میسیونرها از گروه کرملی های پابرهنه بودند. اما بر اساس اسناد یسوعی ها، در میان سال های 1627 تا 1723 میلادی، 114 میسیونر یسوعی یا ژوزوئیت لهستانی در ایران به سر می برده اند. در سال 1646 نخستین مرکز مسیونری لهستانی در اصفهان با هزینه همسر پادشاه لهستان لادیسلاس چهارم ایجاد می گردد. اما از میان همه لهستانیانی که در عصر صفویه به ایران آمدند، در ایران زیستند، درباره ایران قلم زدند و در خاک ایران خفتند، یوداش تادئوش کروشینسکی بی شک پرآوازه ترین آنان است.

دو کتاب درباره تاریخ قاجار در موزه ملی ملک رونمایی شد

عاشقان و علاقه مندان تاریخ به خصوص تاریخ معاصر ایران بدانند که اخیرا، دو کتاب درباره تاریخ قاجار بر اساس سکه ها و مدال ها و هم چنین نشان ها و مدال های قاجاریه در کتابخانه موزه ملی ملک رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، هم زمان با رونمایی دو کتاب های تاریخ قاجاریه؛ نگاهی به تاریخ قاجاریه بر اساس سکه ها و مدال ها و نشان ها و مدال های قاجاریه، همچنین مباحثی درباره سکه شناسی و مدال شناسی و شرایط این دانش های میان رشته ای تاریخ و باستان شناسی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور طرح نمود. کارشناس ارشد باستان شناسی، این کتاب ها را تألیف و نشر راشدین آن ها را منتشر نموده است. در این مراسم، استادان و پژوهشگرانی از حوزه های باستان شناسی و سکه شناسی حضور داشتند برای کسب اطلاعات بیش تر به پرتال موزه ملی ملک مراجعه کنید. لازم به ذکر است، کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه های خطی است که در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد جای گرفته است. این گنجینه در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8:15 تا 16:45 (پنج شنبه ها تا 15:45) فعالیت می نماید. بزرگ ترین موقوفه فرهنگی ایران از دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی- اسلامی دعوت می نماید برای حضور در نهمین نشست تخصصی هنر و زیبایی به این گنجینه مراجعه نمایند. با توجه به برنامه های ارزشمندی که در کتابخانه و موزه ملی ملک هرازگاهی برگزار می گردد، سرویس خبری خبرنگاران می کوشد تا اطلاع رسانی سریع و گسترده ای درباره این رویدادها به جامعه مخاطبان خود داشته باشد. پرتال خبرنگاران آماده ارائه پیشنهادات تکمیلی برای ارتقای پرتال های رسمی ایران در عرصه گردشگری مجازی است و وب مسترهای محترم پرتال ها می توانند درخواست خود را به پرتال خبرنگاران ارسال نمایند. همیشه با پرتال خبرنگاران ، دنیای گردشگری ایران و دنیا را دنبال کنید. تهیه شده در خبرنگاران

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: کجارو
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15889

به "برنامه های فرهنگی و هنری جالب در موزه ملی ملک تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های فرهنگی و هنری جالب در موزه ملی ملک تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید