دودکشی برای جن ها در کاپادوکیا

به گزارش شیوا مارکت، دودکش جن! آن هم درست وسط یک شهر توریستی که ممکن است چند میلیون نفر در طول سال برای بازدید از آن صف بکشند. شهری که معروفیت جهانی دارد و سال هاست به فهرست میراث جهانی بشر هم پیوسته است. اینجا کاپادوکیا است و با یک جاذبه متفاوت برای تعطیلات بعدی منتظرتان است.

دودکشی برای جن ها در کاپادوکیا

دودکش جن چیست؟

دودکش های جن درواقع نامی است که از گذشته های دور بر یک عارضه زمین شناسی گذاشته شده است. احجامی که در اثر نیروی فرسایش شکل گرفته اند و به نوعی تاریخ زمین را نیز بازگو می کنند. برای شکل گیری آنها، زمین، صبورانه سال ها صبر کرده و با وسواس بسیار، آنها را شکل داده است. دوست دارید تعداد زیادی از دودکش های جن را ببینید؟ در تور کاپادوکیا می توانید شاهد پایکوبی نور آفتاب بر پیکر دودکش های بسکمک باشید که روزگاری محل زندگی مردم این سرزمین نیز بوده اند.

چرا دودکش جن؟

چرا باید نام یک عارضه زمین شناسی دودکش جن باشد؟ این نوع از نام ها که ممکن است در دیگر نقاط جهان هم دیده شود، ریشه در باورهای کهنی دارد که هر چیز بزرگ یا غیرعادی را به نیرویی ماورایی مرتبط می کرد که عمدتا جن و پری بودند. به همین دلیل این ستون های افراشته و باشکوه که انسان آن زمان نمی توانست دلیلی برای ایجادشان پیدا کند، به جن ها نسبت داده شدند. در بعضی دیگر از نقاط زمین هم این پدیده های زمین شناسی هستند و به نام های دیگری شناخته می شود. مثلا در آمریکا به ستون های سنگی افراشته ای زیبا و استواری از میلیون ها سال فرسایش عبور کرده اند، هودو می گویند.

علاوه بر کاپادوکیا و آمریکا، در ایران و منطقه ماه نشان (استان زنجان) نیز می توانید این پدیده را ببینید. مثلا قلعه بهستان که به ثبت ملی نیز رسیده است، درواقع قلعه ای است که از طریق مردم و در دل یک صخره در حال فرسایش ایجاد شده. از سوی دیگر، منطقه کندوان که در نزدیکی شهر تبریز قرار گرفته است نیز، خانه هایی قدیمی دارد که مردمش آنها را در دل سنگ هایی مثل ستون های کاپادوکیا حفر کرده اند.

دودکش جن از کجا آمده؟

داستان شکل گیری صخره های باشکوه کاپادوکیا که در تور کاپادوکیا خبرنگاران می توانید به دیدارشان بروید، روایتی مجذوب کننده است. عامل اصلی ایجاد این صخره ها، فرآیندی است که از میلیون ها سال پیش آغاز شده است. ابتدا یک کوه باستانی فوران کرده و بعد خاکستر غلیظی منطقه را پوشانده است. پس از آن خاکسرها به صخره هایی نرم به نام توف تبدیل شده اند. بعد، فرسایش از طریق باد و باران آغاز شده و عناصر نرم تر، کم کم ناپدید شدند. قرن ها بعد، تنها سنگ هایی سخت تر باقی ماندند. حالا می توانید در تور کاپادوکیا ستون های سنگی را ببینید که ارتفاع بعضی از آنها به حدود 40 متر می رسد.

دودکش جن، خانه مسیحیان

برای قرن ها، صخره های جادویی کاپادوکیا در سکوت و تاریکی غرق بودند تا اینکه نبوغ انسانی به سراغشان آمد. در حوالی قرن دوم، مسیحیانی که از آزار رومی ها به ستوه آمده بودند در پی سرزمین جدیدی گشتند. آنها در نهایت به این منطقه رسیدند. آنها دریافتند که صخره ها و ستون های افراشته کاپادوکیا هنوز کاملا شکل پذیری خود را از دست نداده است. پس با چکش و ابزارهای دستی دیگر، در دل صخره ها، حفره هایی را کندند. این حفره ها کم کم خانه، کلیسا، اصطبل، انبار و... شدند و از همان زمان سرنوشت این سنگ ها تغییر کرد.

حالا اگر در تور کاپادوکیا خبرنگاران شرکت کنید، می توانید آثار زندگی مردم آن دوران را ببینید. مثلا هنوز فضاهایی که برای نگه داشتن حیوانات بوده، معین است. می توانید سوراخ هایی که برای گردش هوای داخل خانه ها بوده است را پیدا کنید و در قسمت هایی، سنگ هایی را خواهید دید که در اثر استفاده از اجاق گاز سیاه شده اند.

زیر دودکش جن ها چه می گذرد؟

مردمی که به کاپادوکیا آمده بودند، پس از ساختن خانه های ستونی، برای بالا بردن امنیت، به فکر ساختن یک شهر زیرزمینی هم افتادند. پس داخل چند تا از دودکش های جن را خالی کردند تا دقیقا شبیه هواکش عمل کند. سپس به عمق زمین رفتند و دالان هایی را کندند که می توانست جمعیت زیادی را در خود جای دهد. برای ورود و خروج به این شهر زیرزمینی، چند در مخفی هم ایجاد شد و با سنگ های بزرگی، مسیر آنها را کنترل می کردند. در کاپادوکیا 36 شهر زیر زمینی وجود دارد که بعضی از آنها 8 تا 10 طبقه دارند. در این شهرها همه چیز بوده و آب و هوای آن هم برای تابستان و زمستان، مناسب ارزیابی می شود. جالب است بدانید این شهرهای زیرزمینی کلیساهایی هم دارند که بعضی از آن بسیار رنگارنگ و زیبا هستند. باستان شناسان معتقدند که احتمالا علاوه بر این شهرها، شهرهای زیر زمینی دیگری هم در این منطقه وجود دارد که هنوز شناخته نشده است.

کاپادوکیا، میراث جهانی

با گذشت سال ها و معروفیت روز افزون، کاپادوکیا در سال 1985 به ثبت جهانی رسید. حالا وقتی که در تور کاپادوکیا شرکت می کنید، می توانید شهری را ببینید که در گذر قرن ها رویدادهای بسکمک را به خود دیده و حالا هم به عنوان یک میراث جهانی مورد توجه است. در تور کاپادوکیا با کمک بالن سواری بر فراز این سرزمین مجذوب کننده پرواز خواهید کرد و از دیدن جاذبه های کاپادوکیا شگفت زده خواهید شد. چرا که تور کاپادوکیا با صخره های متفاوت و زیبایش و تاریخی که در پس آنها پنهان شده است، یک سفر رویایی و فراموش نشدنی است.

بسیار سفر باید

در جهان اطراف ما پر از شگفتی ها و دیدنی هایی است که تنها با سفر کردن می توان آنها را شناخت و درک کرد. برای خبرنگاران مایه افتخار است که در ورق زدن کتاب هستی کنارتان باشد و صحنه های اعجاب انگیزی از نقاط گوناگون جهان را همراه با شما نظاره گر باشد. در تمام سفرها، چه تور قونیه باشد و چه سفری مجذوب کننده به پرو و برزیل، یا کوبا و تونس و یا حتی دریاچه های ناشناخته روسیه، خبرنگاران با بالاترین ضریب امنیت، بهترین امکانات و منصفانه ترین قیمت، برایتان تورهایی را آماده کرده است. در گذر روزگار، با سفرهایی ناب و تکرارنشدنی، لحظه ها را شگفت انگیز کنید.

منبع: دالاهو
انتشار: 9 دی 1401 بروزرسانی: 9 دی 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30005

به "دودکشی برای جن ها در کاپادوکیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دودکشی برای جن ها در کاپادوکیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید