دورنمای صلح در اروپا و نقش نزدیکی روابط آلمان-روسیه

به گزارش شیوا مارکت، برگزاری کنفرانس سالانه گفت وگوهای پترزبورگ بین روسیه و آلمان، با حضور وزرای خارجه دو کشور، علامت بسیار خوبی برای توسعه روابط دوجانبه، به رغم اختلافاتی است که درباره برخی مسائل جهانی بین مسکو و برلین وجود دارد.

دورنمای صلح در اروپا و نقش نزدیکی روابط آلمان-روسیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا در تحلیلی نوشته است: روز پنجشنبه نشست دیگری از کنفرانس سالانه اجلاس جامعه مدنی آلمان-روسیه تحت عنوان گفت وگوهای پترزبورگ، اینبار در خاک آلمان برگزار گشت. این نخستین بار پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه بود که این نشست با حضور سرگئی لاوروف و هایکو ماس وزرای امور خارجه دو کشور انجام گرفت. کارشناسان این مسئله را علامت خوبی برای توسعه روابط روسیه و آلمان می دانند.

کنفرانس امسال هجدهمین دور این نشست ها بود که با شعار توسعه صلح در اروپا: سهم جامعه مدنی روسیه و آلمان در آن برگزار گشت و در آن حدود 300 نماینده از دو کشور از جمله مقامات بلندپایه تجاری علمی و فرهنگی روسیه و آلمان در آن شرکت داشتند. این کنفرانس روز جمعه نیز در 10 گروه کاری مختلف، مباحثات متوازنی را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، رسانه های گروهی، جامعه مدنی، تحصیلات و علوم، فرهنگ، کلیساها در اروپا، مدرنیزه سازی محیط زیست و سلامت اجتماعی برگزار گشتند.

وزیر خارجه آلمان پیش از مذاکرات رسمی با همتای روسی خود یادآور شد که با وجودی که برلین و مسکو در شرایط کنونی در بسکمک از مسائل اختلاف نظر دارند ولی روابط با روسیه برای آلمان بسیار ضروری است. ماس تاکید کرد که بسکمک از مسائل مهم جهانی بدون همکاری مسکو قابل حل و فصل نیستند که از جمله آنها دستیابی به صلح پایدار در اروپا است که تنها با تلاش جمعی ممکن خواهد بود.

از جمله مسائل مورد بررسی در دیدار وزرای خارجه دو کشور ، لزوم حفظ توافقنامه هسته ای با ایران، کنترل تسلیحات و اوضاع در اوکراین بود. این دیدار چهارمین دور گفت وگوها بین وزرای خارجه روسیه و آلمان بود که موضوع اوکراین در این گفتگوها همواره در مرکز توجه قرار داشته که البته نتیجه ای هم در پی نداشته است.

مقامات برلین معتقدند که اخیراً حرکتهای مثبتی در جهت تحقق توافقنامه مینسک اجرا شده است، این در حالی است که دیدگاه مقامات مسکو در این باره متفاوت است. سرگئی لاوروف در مصاحبه خود با روزنامه آلمانی Raynishe post در آستانه سفرش به برلین، یادآور شد که هیچ پیشرفتی در تحقق توافقات مینسک صورت نگرفته و مسئولیت آن به گردن شرکای غربی مقامات کی یف است.

الکساندر رار کارشناس مسائل سیاسی آلمانی و مدیر علمی اجلاس جامعه مدنی روسیه-آلمان در گفت وگو با این روزنامه یادآور شده که شرکت وزرای خارجه دو کشور در اجلاس امسال گفت وگوهای پترزبورگ سطح این کنفرانس را تا دود زیادی افزایش داد. به گفته وی، این مسئله کمک می کند تا کنفرانس بعدی که احتمالا در مسکو یا سن پترزبورگ برگزار خواهد شد، حتی با حضور آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین برگزار شود.

این کارشناس تاکید کرد که انجام چنین گفت وگوهایی با وجود اختلافات موجود، از جمله پیرامون مناقشه در شرق اوکراین، تاثیر بسیار زیادی در بهبود روابط آلمان و روسیه داشته و می تواند در بهبود روابط کلی کشورهای اروپایی با مسکو نیز موثر واقع شود.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7998

به "دورنمای صلح در اروپا و نقش نزدیکی روابط آلمان-روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دورنمای صلح در اروپا و نقش نزدیکی روابط آلمان-روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید