دولت مصر: دو بچه کافی است

به گزارش شیوا مارکت، نسما غانم باوجود اینکه دکترش می گوید بدنش نمی تواند در این زمان بارداری را تحمل کند، امیدوار است چهارمین فرزندش را به جهان بیاورد.

دولت مصر: دو بچه کافی است

او سه دختر دارد و می خواهد آن ها برادری داشته باشند.

به گزارش رویترز غانم 27 ساله که در دهکده ای در سوهاگ، در یکی از مناطق مصر با بالاترین به میزان باروری زندگی می نماید.

غانم و فرزندانش به درآمد شوهر از یک کافه محلی وابسته است. او می گوید: اگر یک پسر در این دهکده داشته باشم، او نام پدرش را باقی نگاه خواهد داشت.

درحالی که جمعیت مصر به 100 میلیون نفر نزدیک می گردد، دولت در کوشش است که نظر افرادی مانند غانم را عوض کند. نخستین کارزار دولت برای تنظیم خانواده با شعار دو بچه کافی است به هدف مبارزه با سنت داشتن خانواده های بزرگ در مناطق روستایی مصر آغاز شده است. اما غانم هر چه قدر هم که سخت باشد، می خواهد پسری داشته باشد.

راندا فارس، هماهنگ نماینده این کارزار در وزارت اتحاد اجتماعی می گوید: چالش عمده این است که ما می خواهیم یک شیوه تفکر را تغییر دهیم. تغییر دادن یک شیوه تفکر مشکل است.

هر سال به جمعیت مصر 2.6 میلیون نفر افزوده می گردد که میزان بالایی برای کشوری است که دچار کمبود آب و شغل است و مدارس و بیمارستان هایش با ازدحام روبرو هستند. رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی می گوید بزرگ ترین تهدیدها در برابر مصر تروریسم و رشد جمعیت است.

غدا ولی، وزیر اتحاد اجتماعی گفت: ما با کمبود منابع آب مواجهیم. و نیز کمبود شغل و ایجاد شغل و واقعاً احتیاج داریم که رشد جمعیت را کنترل کنیم تا مردم بتوانند منافع توسعه را حس نمایند.

چند دهه پیش، مصر یک برنامه تنظیم خانواده با حمایت سازمان ملل داشت. درنتیجه، میزان باروری از 5.6 کودک برای هر زن در سال 1976 به 3 کودک برای هر زن در سال 2008 کاهش یافت. در همین مدت میزان مصرف قرص های ضدبارداری از 18.8 درصد به 60.3 زنان افزایش یافت. مقدار زیادی قرص های ضدبارداری در دسترس نهاده شد و آگهی های ترغیب نماینده به تنظیم خانواده افزایش یافت.

حمایت دولت مصر از برنامه تنظیم خانواده و پول زیادی که اهدانمایندگان در این جهت هزینه کردند، به موفقیت این برنامه یاری کرد.

اما مصر برای اجرای برنامه به حمایت اهدانمایندگان متکی بود و هنگامی که این یاری ها قطع شد، تنظیم خانواده به فراموشی سپرده شد. تا سال 2014 میزان باروری دوباره تا 3.5 درصد بالا رفت. آمریکا از این سال دوباره به حمایت از برنامه تنظیم خانواده در مصر پرداخت و بیش از 19 میلیون دلار را برای یک برنامه پنج ساله که تا سال 2022 سرانجام می یابد و 4 میلیون دلار برای یک طرح کوچک تر بخش خصوصی تا سرانجام سال 2020 اختصاص داد.

این مقادیر بسیار کمتر از 371 میلیون دلاری است که آمریکا در فاصله سال های 1976 تا 2008 صرف تنظیم خانواده در مصر کرد.

برنامه دو فرزند کافی است عمدتاً با پول مصری تأمین اعتبار می گردد و وزارت اتحاد ملی 75 میلیون پوند مصری (4.27 میلیون دلار) و سازمان ملل 10 میلیون پوند مصری به آن اختصاص داده است.

این کارزار دوساله بیش از 1.1 میلیون خانواده فقیر را که بالای سه کودک دارند، هدف قرار می دهد. وزارت اتحاد اجتماعی به همراه سازمان های غیردولتی محلی داوطلبان را برای انجام بازدیدهای خانگی و تشویق مردم به کاهش تعداد بچه ها تعلیم داده اند.

دولت میخواهد میزان باروری فعلی 3.5 درصد را تا سال 2030 به 2.4 درصد کاهش دهد.

حدود 13 درصد زنان متأهل مصری در سنین باروری که می خواهند از قرص های ضدبارداری استفاده نمایند، نمی توانند این کار را انجام دهند.

اکنون دولت مصر به بازسازی کلینیک های تنظیم خانواده و افزودن کارکنان آن ها پرداخته است و مقدار بیشتری قرص های ضدبارداری رایگان در اختیار می گذارد. هدف این است که در کارزار دو بچه کافی است، شمار کلینیک های جدید و فعال تا ماه مارس آینده به 70 برسد.

دولت مصر افزایش جمعیت را تهدیدی برای برنامه های اصلاحات مالی اش می بیند. هر سال 800000 جوان مصری به بازار کار وارد می شوند و میزان رسمی بیکاری 10 درصد است.

مگود عثمان، رئیس اجرایی بصیره، مرکز پژوهش نظرات عمومی می گوید در مصر، رشد جمعیت حدود نصف میزان رشد مالی است، اما این میزان نباید بیش از یک سوم باشد، در غیر این صورت سرمایه گذار در برنامه های اجتماعی و بهبود معیارهای زندگی به مانع برخواهد خورد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3516

به "دولت مصر: دو بچه کافی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت مصر: دو بچه کافی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید