روح زندگی در بازار رشت

به گزارش شیوا مارکت، بازار هر شهر یکی از مهمترین مراکزی است که در آن می توان به خوبی با فرهنگ و سبک زندگی مردم آن شهر آشنا شد. نشانه هایی که در بازارها از زندگی آدم ها، علایقشان و شیوه زندگی و مایحتاجشان وجود دارد به خوبی می تواند تصویری از یک شهر و مردمانش به بازدیدکننده بدهد. بازار رشت هم یکی از مراکزی است که در آن می توان به خوبی با روحیه و سبک زندگی مردم و همچنین سنت ها و آداب مردم این شهر آشنا شد. یکی از جذاب ترین دیدنی های رشت است که تاریخی پر ماجرا را پشت سر گذاشته است. بعضی منابع تاریخی از به آتش کشیده شدن این بازار در دوران زندیه نوشته اند و بعضی از غارت آن در ابتدای عصر قاجار، هر چه هست بناها و نشانه هایی در راسته ها و گذرهای این بازار وجود دارد که نشان از تاریخی پرماجرا است.

روح زندگی در بازار رشت

بازار رشت هم مثل بسیاری از بازارهای تاریخی ایران دارای کاوانسراها و مراکزی است که هر چند امروز حال و روز خوشی ندارند، اما در روزگار دور رونقی چشمگیر داشتند و محل داد و ستد بازرگانان بسیاری بودند. اغلب کاروانسراهای بازار رشت حالا تبدیل به انبار شده اند و تنها با کمی دقت و سرک کشیدن می توان سردری آجری یا دروازه ای بلند را مشاهده کرد که رو به محوطه ای وسیع باز می گردد، محوطه ای که زمانی بار انداز کالاهای بازرگانان بود و حالا هر گوشه اش انبار یکی از بازاری هاست.

یکی از دیدنی ترین بخش های بازار رشت، بازار ماهی فروش هاست. هر گوشه این بازار ماجرایی دارد. کسی که مرغابی هایش را با پاهای بسته کنار هم ردیف نموده و مرغابی ها مودب و بی صدا منتظرند تا مشتری از ره برسد و یکی از فربه ترین را انتخاب کند و بند از پایش باز کند یا آنسوتر ماهی فروشی که برای گرمی بازارش آواز سر داده و درباره مرغوبیت و تازگی ماهی هایش شعر می خواند و همکارانش هم با دست زدن همراهیش می نمایند و همین رفتارها و آداب سنتی که از دیرباز در این بازار مرسوم بوده، روح ویژه ای در این بازار می دمد که لطف قدم زدن در آن را دوچندان می نماید. در سوی دیگر سبزی فروش ها فضا را با سبزی های تازه و سیرهای سبزشان عطرآگین می نمایند و کمی جلوتر عطر رشته خشکار سرخ شده عابران را مست می نماید. بازار رشت سرشار از روح زندگی است. یک سوی بازار رشت به میدان شهرداری می رسد و سوی دیگر به محله تاریخی ساغریسازان و در این میان نبض شهر در پیچ و خم بازار در حال تپیدن است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8650

به "روح زندگی در بازار رشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روح زندگی در بازار رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید