فرایند صعودی کرونا در 13 استان

به گزارش شیوا مارکت، بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کووید-19، در فرایند شیوع کشوری این بیماری تا هفته منتهی به 24 مردادماه، همچنان موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است و ثبات و تغییرات مختصر افزایشی در موارد این بیماری مشاهده می شود.

فرایند صعودی کرونا در 13 استان

به گزارش ایسنا، فرایند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-19 که تا به امروز در 213 کشور و منطقه در دنیا شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می گیرد. شمار مبتلایان به کروناویروس جدید در دنیا تا به امروز به 21 میلیون و 615 هزار و 335 نفر رسیده و مرگ 768 هزار و 969 نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است.

همچنین در کشور ما تا ظهر روز گذشته 341 هزار و 70 مبتلا به کووید-19 شناسایی شده و متاسفانه مجموع جان باختگان این بیماری در کشورمان به 19 هزار و 492 نفر رسیده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیشترین موارد فوت شده در یک روز در 7 مرداد ماه 1399 اتفاق افتاده است. همچنین تا کنون 295 هزار و 630 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

آمریکا همچنان درصدر فهرست کشور های درگیر با بیماری کووید-19 قرار داشته و بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده است.

تحلیل استانی فرایند بیماری درهفته منتهی به 24 مرداد ماه از سوی کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-19 در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد.

روش محاسبه شاخص ها

در محاسبات فرایند، در این گزارش و گزارشات آینده، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد بررسی می شود. برای ارزیابی فرایند گسترش بیماری کووید 19 در استان های مختلف کشور از تحلیل فرایند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد. برای محاسبه فرایند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین دریافت از داده های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر فرایند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین دریافت از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی

برای تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر فرایند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتملاً فرایند افزایشی دارد.

- در مواردی که شاخص تغییر فرایند ابتلا نزولی، ولی شاخص تغییر فرایند مرگ صعودی بود، احتملاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می شود، شرایط به حالت ثبات می رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم می باشد. باید توجه داشت هر لحظه این فرایند مستعد یک پیک دیگر است.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر فرایند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتملاً فرایند نزولی دارد.

- منظور از ناسازگاری داده ها این است که فرایند داده های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن فرایند شاخص های ابتلا و مرگ دیده می شود، در این موارد تحلیل بهتر را در روز های بعد و با داده های درست تر می توان ارائه داد. ناسازگاری در داده ها به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می توان به ثبت غیر دقیق روزانه داده ها توسط استان ها و وجود خطا هنگام ثبت داده ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر فرایند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.

تقسیم بندی استان ها از نظر میزان گزارش

استان ها بر اساس میزان بروز تجمعی موارد بیماری به سه دسته پر گزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و فرایند بیماری در آن ها در جدول و نمودار های مرتبط مورد بررسی قرار گرفت. در مورد استان های با بروز کم، تغییرات کم در داده ها می تواند تغییرات سریع در شاخص ها ایجاد کند و از این رو تفسیر داده های این استان ها سخت تر بوده و با عدم اطمینان بیشتری همراه است. تحلیل بر اساس این شاخص ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان ها همراه با سایر شاخص ها و تحلیل های دقیق تر، شواهد بهتری از فرایند اپیدمی در استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

تحلیل فرایند بیماری در هفته منتهی به 24 مردادماه

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کووید-19 که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد، در فرایند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر افزایشی دیده می شود. فرایند ثبات با تغییرات مختصر افزایشی در دو استان مازندران و فارس مشاهده شد. در چهار استان اردبیل، آذربایجان غربی، همدان و گیلان نیز فرایند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم است.

فرایند صعودی یا شروع پیک در 13 استان هرمزگان، بوشهر، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، البرز، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، گلستان و تهران دیده می شود. در یک استان فرایند ثبات با تغییرات مختصر نزولی (خوزستان) مشاهده شد. در 11 استان سیستان و بلوچستان، زنجان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، قم و خراسان جنوبی ناسازگاری داده ها اجازه تحلیل درستی از شرایط اپیدمی را نمی دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

تعداد مرگ روزانه گزارش شده به تفکیک هر کشور

در همه گیری ها، کشور های مختلف راستا های متفاوتی را برای رسیدن به یک هدف مشترک دنبال می کنند، جلوگیری و به تعویق انداختن شیوع ویروس به گونه ای که تعداد زیادی از مردم همزمان بیمار نشوند، چرا که در کنترل بیماری و پیشگیری از پیامد های آن، کاهش بار بر سیستم بهداشتی درمانی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگرچه هر کشور برای حفظ امنیت جمعیت خود، رویکرد و چالش های منحصر به فرد خود را دارد، ولی می توان از ایده ها و تجربه های پیروز استفاده کرد و از اشتباهاتی که در سایر نقاط اتفاق افتاده است، درس گرفت. از جمله تجارب پیروز در کنترل همه گیری می توان به فاصله گذاری اجتماعی، دورکاری و محدودیت در تجمعات، اشاره کرد.

نمودار زیر فرایند میانگین 7 روزه کشور های با بالاترین تعداد مرگ در هر قاره را نشان می دهد. در این نمودار، علاوه بر نمایش تعداد کل مرگ در هر کشور (سمت چپ نمودار)، فرایند صعودی↑، نزولی↓ یا بدون تغییر→ در کنار آخرین گزارش تعداد مرگ در هرکشور (25 مرداد 1399) نیز بیان شده است (سمت راست نمودار).

تجارب کشـور های جهـان در مواجهـه با کووید-19: قزاقستان

قزاقستان کشوری در آسیای مرکزی، با مساحت 2 میلیون و 699 هزار و 700 کیلومترمربع و جمعیت 18 میلیون و 802 هزار و 961 نفر است. موارد کووید-19 در این کشور از تاریخ بیست وسوم اسفندماه 1398 گزارش شد و هم اکنون بیست وششمین کشور دنیا از نظر شمار مبتلایان به کووید-19 است. در این کشور تا به امروز 101 هزار و 848 مورد تأییدشده بیماری و هزار و 269مورد مرگ گزارش شده است.

برخی از تجارب و اقدامات اجرا شده در کشور کاستاریکا شامل موارد زیر است:

- اعمال دور نخست محدودیت های اجتماعی از اواخر اسفند 98 تا خرداد 1399

- تاسیس سه بیمارستان تخصصی عفونی در شهر های نورسلطان، آلماتی و چیمکن

- ممنوعیت اجتماع یا پیاده روی افراد در سطح جامعه تا حداکثر سه نفر

- دورکاری 80 درصد از کارکنان سازمان ها و شرکت های عمومی

- تعطیلی مراکزی، چون اماکن فرهنگی، تفریحی، مذهبی، باشگاه ها و آرایشگاه ها و ادامه فعالیت برخی از کسب و کار ها مانند کارخانه ها، مراکز کشاورزی و فروشگاه های روباز با رعایت پروتکل های پیشرفته بهداشتی

- ادامه پرواز های بین المللی طبق مقررات معین شده و محدودیت پرواز ها و راه آهن داخلی

- تعطیلی اتوبوسرانی شهری و بین شهری در مدت قرنطینه

- انجام روزانه حدود 14 هزار آزمایش کووید-19 در تیر ماه 1399

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: فرارو
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 22371

به "فرایند صعودی کرونا در 13 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند صعودی کرونا در 13 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید