رویکردهای غلط در یارانه دهی، کمر توسعه را شکسته است

به گزارش شیوا مارکت، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با تأکید بر اینکه روینمودهای غلط در سیستم یارانه دهی کشور، کمر توسعه را شکسته و عامل رشدنیافتگی کشور به شمار می آید، گفت: بخش آسیب دیده جامعه، نیازمند حمایت جدی است و سزاوار نیست شهروند کهن سالی که منبعی برای کسب درآمد ندارد یا بازنشسته ای که سال ها خدمت نموده، برای تأمین معاش خانواده خود ناگزیر به اشتغال مجدد باشد؛ اما با پرداخت یارانه یکسان به 78 میلیون یارانه بگیر کشور، یک بی عدالتی بزرگ رخ می دهد و منابع کشور با چالش روبه رو می شوند.

رویکردهای غلط در یارانه دهی، کمر توسعه را شکسته است

باید باور کنیم که هیچ جامعه ای با یارانه دادن توانمند نشده است.

غلامحسین شافعی در پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد اضافه نمود: متأسفانه هیچ گاه اقدامات و روینمودهای توسعه ای در کشور، از روستا شروع نشده و همیشه ملاک شهرها بوده اند. در چنین شرایطی است که شهرها جذابیت بیشتری در قیاس با روستاها پیدا می نمایند و تمرکز امکانات در این مراکز جمعیتی، به تشدید پدیده حاشیه نشینی منجر می گردد.

شافعی یادآور شد: تبعات ناشی از توسعه مراکز اسکان غیررسمی در شهرها، گریبان مدیران شهری را می گیرد و بخشی از سرانه درآمدی شهرها باید صرف این پدیده و آسیب های ناشی از آن گردد. بپذیریم که تا این رویکرد اصلاح نگردد، چالش حاشیه نشینی نیز برای شهر مهار نمی گردد.

او با تقدیر از اقدامات انجام گرفته در راستای توسعه و آبادانی شهر مشهد به مدد تیم تخصصی فعال در بدنه مدیریت شهری، بیان نمود: مشهد از منظر مؤلفه های مختلف، یک شهر استثنایی به شمار می آید. میزبانی از 25 تا 30 میلیون زائر و گردشگر در سال، اقتضائات ویژه ای را برای این شهر ایجاد نموده است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: آنالیز ها نشان می دهد که اقتصاد گردشگری و زیارت مشهد، کمتر مدیریت شهری را منتفع می نماید و چه بسا، شهرداری باید هزینه های سنگین تری را برای توسعه زیرساخت ها، نگهداری و شهرآرایی در مشهد هزینه کند. از سوی دیگر، اگرچه این کلان شهر را ملی و بین المللی خطاب می نمایند اما سهمی از ردیف ها و درآمدهای ملی، نصیب آن نمی گردد و به جای امتیاز دادن، در حق این شهر اجحاف می نمایند. درمجموع باید اذعان کنیم که مدیریت شهری مشهد، در شرایط موجود با رسالتی سخت روبه روست.

درخواست برای تحقق ماده 16 قانون بهبود محیط کسب وکار، توسط شهرداری مشهد

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، نسبت به فرایند توسعه شهر که سیمای هویتی آن را مخدوش نموده نیز انتقاد کرد و گفت: در مسئله توسعه شهری و همچنین فرایند نوسازی و بهسازی، هویت تاریخی، فرهنگی و معماری شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است و نگرانیم که فرایند پُرشتاب توسعه، مجال حراست و حفاظت از این هویت را از ما دریغ کند. به همین منظور، درخواست ما توجه ویژه شهردار و تیم مدیریت شهری به ضروریات مهم است.

او با یادآوری مسئولیت شهرداری مشهد در اجرای ماده 16 قانون بهبود محیط کسب وکار، متذکر شد: نص این بند از قانون، شهرداری ها را موظف نموده تا به منظور بالا بردن امکان دسترسی فراورینمایندگان کوچک و متوسط ایرانی به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه (با استفاده از زمین های متعلق به خود و یا وزارت راه و شهرسازی)، مکان های مناسبی را برای عرضه کالاهای فراوری داخل آماده نمایند و بر مبنای قیمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به متقاضیان عرضه کالاهای ایرانی اجاره دهند.

او اضافه نمود: در حال حاضر، در بسیاری از شهرهای کشور این ماده قانونی به مرحله اجرا درآمده اما در مشهد، شاهد تحقق آن نبوده ایم. امیدواریم با تمرکز و حمایت تیم فعلی شهرداری، این مهم میسر گردد.

رئیس اتاق ایران، به برنامه های مجلس بخش خصوصی در راستای توسعه آموزش ها به ویژه ایجاد مدرسه کسب وکار اشاره و بیان نمود: علاوه بر آن در کوششیم تا در بحث اوراسیا، حمایت از تشکل های تحت پوشش و اتاق های مشترک نیز برنامه های توسعه ای مختلفی را به مرحله اجرا درآوریم. کوشش مجلس بخش خصوصی ایران در راستای تربیت مدیران آینده، کلید خورده است و این مهم را در مشهد، در چارچوب مدرسه کسب وکار پیگیری خواهیم کرد. درخواست داریم تا مدیریت شهری نیز در این باب همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد.

او به تفاهماتی اشاره نمود که پیش ازاین در باب استقرار اتاق مشهد در نمایشگاه بین المللی به عمل آمده بود و خواهان تسریع در تحقق آن ها شد.

به عقیده شافعی، مجلس بخش خصوصی این توان را دارد تا جنبه های بین المللی نمایشگاه مشهد را احیا و تقویت کند.

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16069

به "رویکردهای غلط در یارانه دهی، کمر توسعه را شکسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکردهای غلط در یارانه دهی، کمر توسعه را شکسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید