زندگی در دوران پساکرونا چه شکلی خواهد داشت؟

به گزارش شیوا مارکت، حدود چهارماه از شیوع ویروس کرونای جدید می گذرد و چالش های پیش روی بشر از حوزه بهداشت و درمان، به اقتصاد و اکنون اجتماع گسترش پیدا کرده است. چالش هایی که روبروشدن با آنها شاید حتی دشوارتر از روبروشدن با بیماری کووید19 باشد.

زندگی در دوران پساکرونا چه شکلی خواهد داشت؟

خبرنگاران - فاطمه عباسی: باور طولانی شدن زمان درگیری با بیماری جدید حتی برای افرادی که اخبار عضو جدید خانواده کرونا را از انتهای سال گذشته میلادی پیگیری می کردند نیز سخت بود. درگیری روزافزون بیش از دویست کشور جهان با وجوه مختلف این پاندمی، از حوزه بهداشت و درمان فراتر رفته و علاوه بر نیاز به حل و فصل معضلات اقتصادی، مسائل روانی و اجتماعی متعددی را پیش روی بشر قرار داده است. به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده، اگر دیر نشده باشد!، که باید برای مواجهه موثر با ابعاد گوناگون این رویداد جهان شمول فکر کنیم، مجهز شویم و اقدام کنیم.

باید به خاطر داشته باشیم که هر شوک اقتصادی میراثی به جا می گذارد؛ به گزارش بلومبرگ، این بار یک فوریت بهداشت عمومی است که اقتصاد جهان را تکان داده است. فقط در عرض چند هفته، مردم مناطق آسیب دیده از ویروس کرونای جدید، عادت کرده اند که ماسک بپوشند، لوازم مورد نیاز خود را ذخیره کنند، اجتماعات مدنی و تجاری را لغو کنند، برنامه های سفر را کنسل و از خانه کار کنند. حتی کشورهایی که موارد نسبتاً کمی از ابتلا به ویروس جدید را گزارش کرده اند نیز بسیاری از این اقدامات احتیاطی را انجام می دهند.

اثر این عادت های جدید حتی بعد از تسهیل شرایط اضطراری فعلی نیز باقی خواهد ماند و مانند ترمزی در برابر تقاضاهای مصرف گرایانه عمل خواهد کرد. از دیگر سو، تولیدکنندگان باید به فکر راهکاری تازه جهت تهیه مواد اولیه و تولید محصولات خود باشند. به گزارش پولیتیکو، کارمندان و شرکت ها به استفاده از دورکاری ترغیب شده اند؛ مدارس و دانشگاه ها آموزش های آنلاین و از راه دور را جدی گرفته اند؛ جلسات کاری و قرارهای پزشکی از طریق ایمیل ها پیگیری می شوند و موارد دیگری از این دست همگی نشان می دهد در ایام بحران فرصت هایی نیز وجود دارد.

استفاده پیشرفته تر و انعطاف پذیر از فناوری، قطبیت کمتر، قدردانی دوباره از فضای باز و سایر لذت های ساده زندگی، همه حاصل تامل در موقعیت بحرانی فعلی است. هیچ کس دقیقاً نمی داند چه پیش خواهد آمد، اما واضح است که جوامع، دولت ها، مراقبت های بهداشتی، اقتصاد، سبک زندگی و بسیاری چیزها تغییر خواهد کرد. فارین پالیسی نوشت، درست همانطور که این بیماری باعث از بین رفتن حیات برخی افراد شد، بازارها را مختل کرد و صلاحیت دولت ها در اداره موقعیت های بحرانی را در معرض نقد و سنجش قرار داد، منجر به تغییر و تحولات دائمی در قدرت سیاسی و اقتصادی از راه هایی خواهد شد که در طول زمان آشکار می شوند.

به گفته جامعه شناسان آنچه کروناویروس جدید در حوزه اجتماع برای ما به همراه آورد تغییر رفتار انسان آینده است. ایده عدم مالکیت انسان بر سیاره زمین در این دوران بیش از هر زمان دیگری جدی گرفته خواهد شد و بشر شاهد تغییرات شگرفی خواهد بود. چیزی که به گفته گاردین تا چند ماه قبل تصوری محال به نظر می رسید!

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18078

به "زندگی در دوران پساکرونا چه شکلی خواهد داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در دوران پساکرونا چه شکلی خواهد داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید