سفر اوباما به لائوس

به گزارش شیوا مارکت، اوباما در حالی به لائوس سفر می نماید که به نظر می رسد رهبران جدید این کشور از پکن دور شده و به همسایه دیگرشان ویتنام نزدیک شده اند.

سفر اوباما به لائوس

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت کمونیست و منزوی لائوس، کشوری که کمتر از هفت میلیون جمعیت دارد، معمولا در صحنه دیپلماتیک چندان حضور فعالی ندارد اما طی روزهای آینده پایتخت خواب آلود این کشور میزبان رهبران جهانی برای حضور در اجلاس آسیایی آسه آن خواهد بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز در میان دیگر رهبران برای حضور در این اجلاس آسیایی به لائوس می آید تا آخرین کوشش خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای نشان دادن رویکرد جدید سیاست خارجی واشنگتن در قبال آسیا نشان دهد. به نظر می رسد این استراتژی بیشتر در پاسخ به اقتصاد چین و همچنین سیاستها و قدرت نمایی های این کشور در منطقه است.

در واقع اوباما اولین رئیس جمهوری آمریکا است که به لائوس سفر می نماید. چندی پیش جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سفری یک روزه مقدمات لازم برای سفر اوباما را فراهم نموده بود.

جان کری که خودش از کهنه سربازان جنگ ویتنام است، دومین وزیر امور خارجه آمریکا بود که از اواسط دهه 50 میلادی به لائوس سفر کرد. پیش از وی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سال 2012 به لائوس رفته بود.

کری در سرانجام سفر یک روزه اش به لائوس گفت که آمریکا یاری های اقتصادی برای پاکسازی بمب های منفجر نشده را افزایش می دهد. با این حال وی تاکید نمود که رقم نهایی هنوز تایید نشده و مذاکرات در این رابطه ادامه دارد.

به گفته کری، اوباما در سفر خود به لائوس احتمالا بسته حمایتی از لائوس را نهایی می نماید.

به نوشته این خبرگزاری، آنالیز و تحلیل سیاست لائوس بسیار سخت است زیرا رهبران این کشور چندان رسانه ای نیستند اما دیپلمات های غربی اعلام می نمایند که بعضی تغییرات در سیاست خارجه کشور ایجاد شده است.

در درجه اول معاون نخست وزیر لائوس که پروژه ریلی چین به ارزش هفت میلیارد دلار را راهنمایی می کرد بازنشسته شد. در حال حاضر این پروژه به دلیل اینکه لائوس نسبت به بعضی شرایط این توافق همکاری ناخشنود بود، معلق مانده است.

همچنین بسیاری از مقامات دولت جدید لائوس در ویتنام تحصیل نموده اند. یک کارشناس اندیشکده مطالعات بین المللی و استراتژیک اعلام می نماید منافع استراتژیک آمریکا در لائوس بر این محور است که مشاهده کند این کشور یک استراتژی خودمختار اتخاذ کند.

حزب کمونیست از 1975 و سرانجام جنگ ویتنام بر کشور فقیر لائوس حکمرانی می نماید اما روابط میان لائوس و آمریکا با مشارکت اوباما و مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) ارتقا یافته است.

لائوس سال جاری ریاست آ سه آن 10 عضوی را به دست دارد و شاهد نشست های دیپلماتیکی خواهد بود که این کشور منزوی و به شدت کنترل شده را بیشتر در کانون توجه و آنالیز قرار می دهد.

چندی قبل یکی از مقام های وزارت امور خارجه آمریکا اعلام نمود: پس از دهه ها روابط مشکل دار میان لائوس و آمریکا و گذشت یک دوره بیگانگی و سوءظن متقابل، واقعا تغییری مهم در مناسبات دوجانبه به وجود آمده است.

از آنجایی که جنگ آمریکا در ویتنام حاصل تحرکات پنهانی سیا بود که نهایتا به حمله به این کشور و بمباران آن ختم شد، آمریکا با وعده خنثی سازی بمب های عمل ننموده در لائوس که حاصل دوران جنگ ویتنام است و نیز به وسیله طرح های آموزشی و بهداشتی روابط خود را تا حدی با لائوس ترمیم نموده است.

هواپیماهای آمریکایی بین سال های 1964 تا 1973 بیش از دو میلیون تن بمب بر لائوس ریختند و حدود 580 هزار عملیات بمباران داشتند و این اقدامات به بهانه قطع جهت تدارکاتی مبارزان ویتنامی به وسیله شمال این کشور همسایه انجام شد. حدودا 30 درصد از بمب ها منفجر نشد و 50 هزار تن بر اثر انفجارها از زمان سرانجام جنگ ویتنام کشته شده اند.

آمریکا برای یافتن و خنثی سازی بمب های دوران جنگ ویتنام از یاری پنج میلیون دلاری در سال شروع کرد و تدریجا آن را در سال گذشته به 15 میلیون دلار رساند و سال جاری هم احتمالا 5 / 19 میلیون دلار یاری می نماید.

tour-malaysia.ir: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13390

به "سفر اوباما به لائوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر اوباما به لائوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید