سفر به خراسان شمالی زیبا

به گزارش شیوا مارکت، خراسان شمالی از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال با کشور ترکمنستان و از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان همجوار است و داشتن مرز خارجی به طول 301 کیلومتر از ویژگی های مهم آن است.

سفر به خراسان شمالی زیبا

اگر تنها 2 ساعت از شبانه روز در یک شهر بمانید، ترجیح می دهید در این مدت چه کنید و کدام نقطه از شهر را ببینید؟ چه عواملی موجب می گردد تا در اولین توقف یا ورود به یک نقطه تصمیم بگیرید مدت اقامتتان را افزایش دهید و 2 ساعت را به یک روز، 2 روز و یا حتی بیشتر افزایش دهید؟

سر صحبت را با تعدادی از مسافرانی که در غرب بجنورد توقف نموده اند باز می کنم. این مسافران به دنبال محلی هستند که چند ساعت در آن استراحت نمایند اما نبود تابلوهایی که آن ها را هدایت کند و یا حداقل اطلاعاتی از نقاط دیدنی بجنورد بدهد موجب شده تا عطای ماندن را به لقایش ببخشند.

چند دقیقه ای راجع به نقاط دیدنی بجنورد شرح می دهم و از بوستان ها و محل هایی می گویم که می توانند در آن استراحت نمایند.

راننده یکی از خودروها می گوید: بوستانی می خواهیم که نزدیک به جاده اصلی و دارای چند فروشگاه برای خرید مایحتاج ضروری باشد.

یکی دیگر از مسافران این گروه می پرسد: آیا در این نزدیکی بازار یا مرکز تجاری هست؟

و دیگری می گوید: معمولا شهرها در ورودی محلی برای کمپ و اتراق مسافران دارند که بتوان مدتی استراحت کرد، اما در ورودی بجنورد چنین چیزی نمی بینیم.

در حالیکه کوشش می کنم تا بوستان های آفرینش، شهربازی و پارک شهر را معرفی کنم که همه رخت سفر را می بندند و راه می افتند و من می مانم با این سوال که چرا نداریم؟ چرا در ورودی های شهر خود، بوستان قابل دسترس و بزرگ با پارکینگ و یا مجتمع ها و مرکز فروش، بازار سنتی، بازارچه عرضه صنایع دستی نداریم.

عقب ماندگی تاریخی

به گزارش ایرنا شمال خراسان بزرگ توسعه نیافت و عقب ماندگی از قطار توسعه و محرومیت های مزمن موجب شد که این منطقه حتی بعد از منفک شدن از خراسان بزرگ و تبدیل شدن به یک استان باز هم محلی برای اقامت مسافران نباشد و تنها معبری برای عبور سالانه 20 میلیون مسافری باشد که فقط رد پایی از خود به جا می گذارند و البته بعد از تأسیس خراسان شمالی نیز نبود ثبات مدیریتی و تغییر پی در پی استانداران و مدیران دستگاه های مختلف و حتی شهرداران مرکز این استان، دردی مضاعف برای 863 هزار نفر جمعیتی شد که در این خطه زندگی می نمایند. باری به هر جهت گردشگری این صنعتی که هم اکنون در دنیا در زمره صنایع پولساز و در خراسان شمالی دومین محور توسعه تعریف شده است، در این استان رنگ و رویی ندارد و البته رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون.

داشته ها و نداشته ها

یک کارشناس گردشگری می گوید: خراسان شمالی طبیعت بکر و دست نخورده ای دارد و به همین دلیل طبیعت گردان این استان را دوست دارند.

رضا حسن پور می افزاید: تنوع پوشش گیاهی و حیات وحش، جنگل های هیرکانی و همچنین چشمه های این استان در نوع خود بینظیر است، اما در معرفی آن ها باید بیشتر کوشش گردد.

وی با اشاره به مولفه هایی که در زمینه گردشگری باید فراهم باشد و موجب ماندگاری مسافران می گردد، می گوید: برای تبدیل خراسان شمالی به مقصد گردشگری باید حمل و نقل و زیرساخت های مرتبط با این حوزه فراهم گردد.

وی با برشمردن شش مولفه برای رونق گردشگری، اظهار می نماید: برای توسعه و رونق گردشگری، تامین زیرساخت های حمل و نقل یکی از مهمترین مولفه ها به شمار می رود که باید بیشتر به این بخش توجه داشت ولی در حال حاضر این استان برنامه مرتب پروازی و نیز حمل و نقل ریلی ندارد.

این کارشناس گردشگری، پذیرایی، وجود بازارهای خرید، صنایع دستی، خدمات اختصاصی گردشگری از جمله بانک، بیمه، آموزش، تورهای گردشگری، فناوری اطلاعات را از دیگر مولفه های اساسی این حوزه بیان نموده و می افزاید: در خراسان شمالی شرکت های گردشگری قوی نداریم و بعضی از شرکت های گردشگری نیز عملکردشان محدود به تورهای گردشگری در خارج استان است.

وی با بیان اینکه تحریم ها و گران شدن دلار مقصد بسیاری از گردشگران را به داخل کشور سوق داده، خاطرنشان می نماید: طبیعت گردی، بومگردی، مسافرت های یک روزه به مناطق دیدنی و حتی آب درمانی در چند سال اخیر رونق گرفته است و گردشگرانی که به کشورهای اطراف سفر می کردند اکنون سعی می نمایند سفرهای داخلی داشته باشند و همین امر به رونق گردشگری داخلی انجامیده است.

وی گواه این ادعا را رونق سفرهای یکی دوروزه می داند و می گوید: تورهای مختلف در این رابطه دیده می گردد و هر هفته با تعداد زیادی از اطلاعیه هایی روبرو می شویم که به ویژه در فضای مجازی به تبلیغ برای تورهای آخر هفته می پردازند.

نبود برنامه ریزی منظم

یک کارشناس دیگر گردشگری در این زمینه می گوید: خراسان شمالی از نظر گردشگری همه شرایط را دارد اما برنامه منظمی در این حوزه تدوین نشده است.

تقی ایزدی اظهار می نماید: شرایط اتراق و ماندگاری برای گردشگر داخلی و خارجی در خراسان شمالی آماده نیست و از سویی نبود و یا کمبود راهنمایان حرفه ای که بتوانند گردشگران را هدایت و جهت آنان را جهتدهی نمایند، احساس می گردد.

وی با بیان اینکه حوزه های مرتب با گردشگری برنامه منظمی برای توسعه گردشگری ندارند، اظهار می نماید: نگاه مدیران نیز در این بخش منطقه ای و ملی نیست و هر یک ساز خود را می زنند، در حالی که دستگاه های مرتبط مانند شهرداری، راه و شهرسازی، صنعت و معدن و به ویژه گردشگری باید در این جهت هم سو و همراه باشند و مانع تراشی ها و کاغذ بازی ها در این زمینه کم گردد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد مرکز گردشگری در خراسان شمالی می گوید: مرکز گردشگری هم به هم افزایی و همراهی دستگاه های مختلف یاری می نماید و هم به ایجاد اشتغال؛ مسافران هم می دانند جایی هست که به آن ها مشاوره و هدایت می دهد.

وی فضای مجازی را یکی از مهمترین عواملی توصیف می نماید که می تواند در حوزه گردشگری کاری کارستان انجام دهد و می گوید: با توجه به وجود انواع و اقسام راه های ارتباطی مجازی اکنون در دنیا اطلاع رسانی به بهترین شکل می تواند انجام گردد و مسئولان باید به این ظرفیت توجه زیادی داشته باشند.

نقاط قوت و ضعف

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی هم در خصوص نقاط قوت خراسان شمالی در بحث ماندگاری مسافران می گوید: آب و هوای خوب و مناسب، ظرفیت استان در گردشگری فرهنگی و گردشگری فرهنگی یکی از انواع گردشگری است که هواداران خود را دارد و خراسان شمالی با داشتن تنوع در فرهنگ، آیین و قومیت ها می تواند مقصد این گردشگران باشد.

علی کاظمی، شاخه گردشگری غذا را هم یکی از شاخه هایی می داند که با توجه به تنوع فرهنگ ها و قومیت ها، می تواند ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران باشد.

وی اظهار می نماید: در علم جغرافیا، مقوله ای به نام حوزه نفوذ داریم که بعضی از مناطق بر شهرهای پیرامونی خود نفوذ داشته و به عبارتی بر آن ها سایه می اندازند.

وی با بیان اینکه حوزه نفوذ، دارای عملکرد در دامنه مالی، دامنه فرهنگی، دامنه اجتماعی و حتی دامنه سیاسی است و خارج شدن از این حوزه نفوذ، امری سخت و زمان بر است، اظهار می نماید: از این نگاه، خراسان شمالی همچنان در دامنه نفوذ خراسان رضوی تعریف می گردد و ما باید کوشش کنیم تا با معرفی جاذبه های خود، بتدریج زمان رهایی خود از دامنه نفوذ مالی خراسان رضوی را کاهش دهیم.

وی با اشاره به مبحث آموزش نیز می گوید: فرهنگ میهمان نوازی و گردشگرپذیری ما نیز احتیاج به آموزش دارد و ما باید میزبان خوبی باشیم تا گردشگران را نگه داریم.

وی با بیان اینکه گستاخی فرهنگی یا احساس نارضایی از میهمان گاهی وجود دارد، می گوید: آنجا که میزبان احساس کند که مهمان و گردشگر برایش اذیت و زحمت دارد و سودی از مسافر نصیبش نمی گردد، ممکن است به مسافر به عنوان مزاحم بنگرد.

کاظمی اظهار می نماید: در این باره باید آموزش های لازم به مردم داده گردد و این امر نهادینه گردد که حضور هر گردشگر به معنی منفعت و سود مالی برای منطقه است.

وی توضیح داد: رانندگان تاکسی، مردم، مغازه داران و راهنمایان بومگردی و مکان های اقامتی، همه باید در این خصوص آموزش لازم را ببینند.

اقتصاد گردشگری

کاظمی، ضعف زیرساخت ها را از مسائل اقتصاد گردشگری در خراسان شمالی عنوان نموده و می گوید: برای استفاده از ظرفیت های موجود، باید زیرساخت ها رونق گیرد و در این استان، خدمات جاده ای ضعیف است و در جهت گردشگران مجتمع ها و کمپینگ های قوی نداریم و زمانی که پروازهای فرودگاه لغو می گردد و یا ساعات توقف قطار در ایستگاه راه آهن جاجرم مشکل دارد، نمی توان به اهداف رسید.

وی در ارتباط با جاذبه های شهری نیز می گوید: در استان جاذبه های انسان ساز از جمله جاذبه های شهری مانند فضای سبز و یا بوستان های زیبا و مرکز خرید مناسب، نداریم که این خلاء در این حوزه تأثیرگذار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز با اذعان بر این که در بخش های مختلف گردشگری کاستی هایی وجود دارد به اقامت مسافران در ایام نوروز اشاره نموده و می افزاید: از روزهای انتهایی اسفندماه 97 تا 14 فروردین 98، 42 هزار و 146 نفر در استان اقامت نموده اند.

حبیب یزدان پناه با بیان اینکه سال جاری، اقامتگاه های بومگردی استان پذیرای 2 هزار و 739 مسافر و گردشگر بودند، اظهار می نماید: در نوروز سال جاری از بومگردی های استان استقبال خوبی شد و در همین مدت 2 میلیون و 18 هزار و 877 مسافر وارد استان شدند.

وی می افزاید: از این تعداد، 2 هزار و 208 نفر در هتل، 2 هزار و 894 نفر در اقامتگاه های بومگردی، 145 نفر در هتل آپارتمان، 2 هزار و 162 نفر در میهمانپذیرها، 3 هزار و 325 نفر در خانه مسافرها اقامت نموده و مابقی سایر اقامتگاه ها را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه از 17 فروردین ماه تا کنون نیز 22 هزار و 519 مسافر در استان اقامت گزیده اند، می گوید: این رقم در مدت مشابه سال قبل 15 هزار مسافر بود.

وی تعداد مسافر ورودی به استان را در این مدت 8 میلیون و 775 هزار نفر اعلام نموده و می گوید: در همین مدت در سال گذشته 8 میلیون و 837 هزار 499 مسافر به این استان وارد شده بودند.

برند خراسان شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه برنامه های مختلفی برای ماندگاری مسافران در استان در دست اجراست، عنوان می نماید: کوشش بر این است تا در محدوده مجموعه مفخم با همکاری شهرداری فضایی همچون میدان نقش دنیا اصفهان ایجاد کنیم و در حال تهیه طرح آن هستیم و این میدان برند و شناسنامه گردشگری استان خواهد شد.

حبیب یزدان پناه اظهار می نماید: تابستان سال جاری جشنواره ها و نمایشگاه های مختلفی در جهت شناساندن ظرفیت های مختلف گردشگری در این استان برپا می گردد.

وی از صدور مجوزهای بی نام برای تسهیل سرمایه گذاری در عرصه گردشگری، ارائه تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت و همچنین ورود سرمایه گذاران قدر مانند صندوق بازنشستگان کشوری به استان اطلاع داد و اضافه نمود: کوشش می کنیم این استان به یکی از مقاصد گردشگری در کشور تبدیل شده و ماندگاری مسافران در آن جهش خوبی داشته باشد.

خراسان شمالی حلقه اتصال شمال و شرق کشور است و با وجود عبور سالانه بیش تاز 20 میلیون مسافر از آن حیف است که مدت ماندگاری مسافران در آن افزایش نیابد.

این استان با دارا بودن 863 هزار نفر جمعیت و در حالی که 75 درصد مساحت آن را منابع طبیعی تشکیل داده است، سرزمین اسب و ابریشم و چشمه و کوه و جنگل است و روستاهای زیبا، آبشارها و چشمه های آبگرم بستر مناسبی برای تقویت بومگردی، اکوتوریسم، توریسم درمانی و گردشگری فرهنگی است.

زندگی 44 درصد از مردم این استان در روستاها ظرفیت بومگردی استان را ارتقا می دهد و 8 شهرستان خراسان شمالی هر یک مهد فرهنگ ها و قومیت هایی است که جاذبه گردشگری استان محسوب می شوند.

منبع: ایرنا

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: همگردی
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 8619

به "سفر به خراسان شمالی زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به خراسان شمالی زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید