سفیر عربستان: پروژه های بزرگی در عراق اجرا خواهیم کرد

به گزارش شیوا مارکت، سفیر عربستان سعودی در بغداد مدعی که کشورش پروژه های بزرگی در عراق اجرا خواهد کرد که تأثیر مثبتی بر زندگی مردم این کشور خواهد داشت.

سفیر عربستان: پروژه های بزرگی در عراق اجرا خواهیم کرد

به گزارش ایرنا، عبدالعزیز الشمری در گفت و گویی تلویزیونی از قصد عربستان سعودی برای اجرای پروژه های بزرگ در سه حوزه در عراق خبر داد.

وی اظهار کرد که شرکت های سعودی قصد دارند در آینده پروژه هایی در عراق اجرا کنند و این نشان می دهد که به زودی نشست ها و دید و بازدیدهای بیشتری برای اجرای این طرح ها انجام خواهد شد که بر مردم عراق تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

سفیر سعودی در بغداد افزود: در دوره جدید شاهد اجرای بسکمک از پروژه های بزرگ راهبردی در زمینه های گاز، انرژی و پتروشیمی در عراق خواهیم بود.

از سوی دیگر، امروز یک فروند هواپیمای سی 130 سعودیحامل کمک های پزشکی با استقبال سفیر این کشور و مقام های عراقی در فرودگاه بین المللی بغداد به زمین نشست.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در این باره اظهار داشت که 5.7 تن کمک پزشکی از عربستان سعودی وارد کشور شده است.

از زمان همه گیری ویروس کرونا، عراق صدها تن کمک پزشکی از ایران، چین، مجارستان، اتحادیه اروپا، مصر، ترکیه، امارات و جمهوری آذربایجان دریافت کرده است.

عبدالعزیز الشمری، سفیر عربستان که به دلیل شیوع ویروس کرونا اسفند 98 خاک عراق را ترک کرده بود، اواخر خرداد 99 دوباره فعالیت خود را در سفارت این کشور در بغداد از سرگرفت.

معاون نخست وزیر و وزیر دارایی عراق در جریان سفر به ریاض در 23 ماه مه (سوم خرداد99) از عربستان خواسته بود که سفیر فعالیت خود را در بغداد از سرگیرد که متعاقب آن ملک سلمان شاه سعودی در حکمی دستور بازگشت الشمری را به بغداد صادر کرد.

روابط عراق و عربستان از زمان آغاز به کار دوباره سفارت این کشور در بغداد در دسامبر 2015 همواره با فراز و نشیب و تنش همراه بوده است.

ثامر السبهان نخستین سفیر سعودی در عراق پس از 25 سال قطع مناسبات با بغداد در 2015 فعالیت خود را از سرگرفت، اما به دلیل دخالت های او در امور داخلی عراق، بغداد ناچار به اخراج وی شد.

مناسبات عراق و عربستان به همین دلیل به سردی گرایید تا اینکه با تشکیل دولت حیدر العبادی، ریاض سرتیپ عبدالعزیز الشمری وابسته نظامی خود در آلمان را در 15 اکتبر (24 مهرماه 95) به عنوان کاردار عربستان در بغداد معرفی کرد.

با توسعه بیشتر روابط و ایجاد شورای عالی هماهنگی مناسبات بین بغداد و ریاض، عربستان، کاردار خود را به سطح سفیر ارتقا داد، اما در جریان شیوع کرونا در دو کشور عراق و عربستان، سفیر سعودی محل کار خود را ترک و به ریاض بازگشت.

با تشکیل دولت جدید عراق به رهبری مصطفی الکاظمی، عربستان بار دیگر تمایل خود را برای گسترش مناسبات با بغداد اعلام کرده است.

پری ها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23335

به "سفیر عربستان: پروژه های بزرگی در عراق اجرا خواهیم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر عربستان: پروژه های بزرگی در عراق اجرا خواهیم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید